285 millió forintért kelt el a Ford 1934-es tanulmányautója

Csaknem 2 millió dollárért kelt el a Ford egyik első tanulmánya, a gyönyörű Model 40 Speedster. Edsel Ford egyik kedvenc autóját kalandos élete során fotózták korának egyik legszebb színésznőjével is, de aztán egy floridai garázsban porosodott évtizedekig.  

ford.JPG
 
Elkelt árverésen a Ford egyik első tanulmányautója, az 1934-es Model 40 Speedster, amit csak nemrégiben ástak elő egy floridai garázsból, ahol évtizedekig porosodott. A kocsit Henry Ford fia, Edsel Bryant Ford tervezte, és később ez szolgált az első Lincoln Continental formai alapjául is. A harmincas évekbeli utópisztikus ipari dizájn remekének kb. 1200 kilós tömegével egy 75 lóerős V8-as motornak kéne megbirkóznia – feltéve, ha az új tulajdonos akar egyáltalán autózni vele. A kocsinak számos jellegzetessége bukkant fel egyébként későbbi Ford szériagyártmányokon, mint például az alulra helyezett első lámpatestek, a sűrűn bordázott hűtőmaszk, az áramvonalas sziluett vagy a csak minimálisan díszített karosszéria. Az autó egyébként egyike az első Ford modelleknek, amiket nem a gyártó mérnökcsapata tervezett, hanem egy külön, Edsel által vezényelt dizájn stúdió.

A modell leütési ára méltó különlegességéhez, hiszen 1,76 millió dollárt (kb. 285 millió Ft) adott érte egy kilétét titokban tartó gyűjtő, amivel a valaha gyártott legértékesebb autók elit klubjába tartozik a Model 40 Speedster. Érdekesség, hogy Edsel Ford 1943-as hirtelen halálakor az autót mindössze 1000 dollárért adták tovább, de később, 1958-as, immáron sokadik tulajdonosváltásakor már csak 603 dollárt adott érte egy amerikai katona, aki állítása szerint 200 km/h-s sebességgel is száguldott vele – igaz, akkor a kocsiban még egy erősebb, 120 lóerős motor volt. A kalandos életű jármű mindössze 19 000 mérföldet futott.
 
www.a5.hu