Április 20-án Budapestről rajtol majd a tereprali Dakar-széria első versenye, a Közép-Európa-rali.
Ezt Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sportügyekért felelős államtitkára jelentette be Etienne Lavigne, a Dakar-rali versenyigazgatója társaságában hétfőn a Duna Palotában.
A 3000 km össztávú, a gyorsasági szakaszokat tekintve 1500 km-es viadal egymillió eurós rendezési költségeinek 80 százalékát a híres – ám idén terrorfenyegetések miatt elmaradt – Dakar-rali szervezője, az Amaury Sport Organisation (ASO) állja, a maradék 20 százalékot – amely mintegy 200 ezer euró, vagyis megközelítőleg 52 millió forint – a magyar állam fedezi a turisztikai, és nem a sport, költségvetésből. A technikai lebonyolításért és szervezésért az ASO felel.
A hétnapos, autók, motorok és kamionok számára kiírt Közép-Európa-rali a Dakar-széria első viadala lesz, magyarországi és romániai szakaszokkal.
Ujhelyi István kiemelte: közel egyéves tárgyalássorozat eredménye a viadal.
"Óriási lesz az érdeklődés, hogy a szervezők miként pótolják az elmaradt Dakar-ralit. Ez lesz az első ilyen viadal a Dakar törlését követően. Több tízezer vendéget várunk a fővárosba és a Balatonhoz is. Az előzetes felmérések alapján az ország bevétele sokkal több lesz, mint 200 ezer euró. Ezen kívül ragaszkodtunk hozzá, hogy valamennyi gyorsasági szakaszt zárt katonai lőtereken rendezzék meg" – mondta az államtitkár.
Lavigne kitért rá, hogy 2009 januárjában ismét megrendezik a Dakart, és a hagyományos, javarészt Afrikában futó viadal mellett terveztek egy Dakar-szériát is, de csak 2009-től. Ám az "élet közbeszólt", és a rajtot előrehozták a magyarok hathatós támogatásával.
"A Közép-Európa-rali az első versenye lesz a Dakar-szériának. A gyári csapatok már jelezték, hogy indulnak. A biztonsági és környezetvédelmi előírásokat maximálisan betartjuk, ez is garancia arra, hogy a megméretés komoly erősségű és színvonalú lesz" – mondta Lavigne, aki hozzátette: a Dakar-szériába olyan tereprali-versenyeket szeretnének, amelyek megfelelnek a szervezési kritériumoknak és az alapvető sportértékeknek.
Az eseményen megjelent Palik László versenyző is, aki jelezte: a Közép-Európa-rali kijelölt pályáin nem lehet pihenni, így izgalmas lehet a viadal.
"Furcsa lehet, de egy ilyen tereprali egy-egy szakasza fárasztóbb lesz, mint a Dakaron, ugyanis a sivatagban maximális sebesség mellett lehet pihenni is." – mondta Palik.
A Közép-Európa-ralira február 11-től lehet nevezni.
A Közép-Európa-rali programja:
április 18. és 19.: gépátvétel, ellenőrzés
április 20.: Budapest-Nagybánya (Baie Mare)
április 21.: Nagybánya-Szováta
április 22.: Szováta és környéke
április 23.: Szováta-Debrecen
április 24.: Debrecen-Veszprém
április 25.: Veszprém és környéke
április 26.: Veszprém-Balatonfüred
MTI