A száguldó cirkuszt még mindig az autóversenyzés egyik csúcskategóriájaként emlegetik, amibe rengeteg fiatal pilóta szeretne bekerülni. Óriási a tülekedés a 20 fős mezőnybe kerülésért, és sokszor nem csak a tehetségen múlik, hogy valaki nem tud ülést szerezni magának a versenysorozatban. Hogy kik voltak azok a magyar versenyzők, akik a közelébe kerültek, megjárták azt, vagy most közel állnak hozzá? Lássuk!
Kesjár Csaba
Az első magyar, aki F1-es autót vezetett és az első honfitársunk, aki előtt felmerült a lehetőség, hogy a felső kategóriában versenyezzen. 1982 és 1986 között megnyerte többször is a magyar és az osztrák Forma-bajnokságot, 1987-től pedig a német Formula-3-ban rótta a köröket. 1987-ben a Magyar Nagydíj hétvégéjén lehetősége volt kipróbálni az F1-es Zakspeed istálló autóját. A tehetsége megvolt ahhoz, hogy a száguldó cirkusz első magyarja legyen, de a sors közbeszólt: 1988. június 24-én Volkswagen Dallara 388-asával, egy fékhiba következtében, a védőkerítésnek csapódott, Kesjár pedig belehalt az ütközés okozta sérülésekbe.
Karrierje nem csak a magyar autósportra volt nagy hatással, hanem a korabeli magyar popkultúrára is: a Három kívánság című műsorban ő autózott körbe Budapesten C. C. Catch-el, a holland-német popsztárral, valamint az ő emlékére írta meg Delhusa Gjon a „Gyertyák a síron” című dalát.
Baumgartner Zsolt
Amikor 2001-ben az Alain Prost nevével fémjelzett Formula 3000-es csapat leigazolta Baumgartner Zsoltot, a magyar autóverseny-rajongókban valami újra megmozdulhatott. A lehetőség, hogy végre egy honfitársunk is ott legyen Schumacherék mellett a rajtrácson. Két évvel később, a Magyar Nagydíjon – akárcsak Kesjár Csabának – megadatott a lehetőség, hogy a Jordan volánja mögé pattanjon, de elődjével ellentétben nem csak pár próbakör erejéig. A 23 éves pilóta a sérült Ralph Firmann helyére ugrott be és a 19. helyen kvalifikált a 20 fős mezőnyben. A futamot sajnos nem tudta befejezni, a Jordan ugyanis a 34. körben felmondta a szolgálatot alatta. Ebben a szezonban az olaszországi Monzában kapott még lehetőséget, ahol a 11. helyen zárt. 2004-ben a Minardi istállóhoz igazolt, ahol az összes futamon lehetőséget kapott… és ezt egy ponttal meg is hálálta. Az Amerikai Nagydíjat kilenc versenyző tudta befejezni, Zsolt pedig az utolsó pontszerző helyen, a nyolcadikon autózott, amikor leintették a futamot.
Az volt csapata első és egyetlen pontja a szezonban, hiszen Gianmaria Bruni egyszer sem érte el a TOP8-at. A 2004-es szezon után nem kapott szerződést az F1-ben, de a Minardi Champs Car projektjében részt vett még, tesztpilótaként. A magyarországi GP-k állandó vendége, ahol kétülésesre átalakított Forma-autóban próbálja átadni azt az élmény, amit ő is átélt pár évvel korábban.
Kiss Pál Tamás
A 2010-es években egy olyan versenyzői generáció kezdett el megmutatkozni, ami tehetségnek cseppet sem volt híján. Michelisz Norbert, Kiss Norbert és Kiss Pál Tamás neve ekkor kezdett el izgalmas tényező lenni a magyar nézők számára. Michelisz és Kiss Norbert a túraautózás világában érezte legjobban magát (majd Kiss továbblépett a kamionok felé), de Kiss Pál Tamás a forma-autózásban igyekezett megmutatni, hogy mire képes. A Formula-Renault angol szériájában bronzérmes lett a 2010-es szezonban, amire a Formula-1 akkori előszobájában is felfigyeltek. A 2011-es GP3-as bajnokságot már a Tech 1 istállónál csinálta végig, ahol még egy futamgyőzelmet is elért a Spanyolországban. A következő évben az Atechnél a dobogó második fokára állhatott a monacói futam végén. Karrierje legjobb eredményeit már az AutoGP-ben érte el: világbajnoki második helyen zárt a 2014-es szezonban a Virtuosi UK csapatánál (szezon közben igazolt ide a Zele Racingtől). A jó szereplés ellenére váltott a rally és a rallycross irányába, ahol szép eredményeket hozott, de végül 2017-ben bejelentette, hogy szünetelteti karrierjét. Kiss Pál Tamás Auto GP-s eredményével a legsikeresebb magyar forma-autósként is emlegetik.
Keszthelyi Vivien
A jelenlegi versenyző-generációnkban Keszthelyi Vivien nevét emlegetjük legtöbbet, mint a királykategória várományosát. 2000-ben született, 16 évvel később pedig már kétszeres magyar túraautó bajnoknak mondhatta magát. 2017-ben a legfiatalabb magyar, aki pontot szerzett egy nemzetközi versenysorozatban, 2018-ban pedig a GT4-es széria legfiatalabb dobogósa… ergo igen, a tehetség nem csak motoszkál benne, de nyomj rendesen a gázpedált. Vivien neve felmerült a kizárólag női pilótákat felsorakoztató W-Series forma-autó bajnokság kapcsán is, így amikor lehetőséget kapott arra, hogy a Formula-3-as Ázsia bajnokságon „melegítsen be” a tesztversenyekre, természetesen nem hátrált meg. Kilenc futamon ötször szerzett pontot és a tizenharmadik helyen zárt. A W-Seriesben végül tesztpilótai ülést kapott (a széria nyílt célja, hogy női pilótákat tudjon adni a Formula 1-nek), tehát az összes hétvégén jelen lesz és várja majd a lehetőséget, hogy versenykörülmények közt is kipróbálhassa magát. Nemrég töltötte be a 18. életévét… úgy véljük, van még ideje bizonyítani.
Fotók: Motorsport.com, MTI/Kovács Tamás, NOL.hu, M4sport.hu, GPHírek.hu, 444.hu