Az ember fia/lánya számára szokatlan érzés lehet, amikor a Forma-1-es versenyekhez szokott szeme elé kamionverseny tárul. A kecses „űrjárgányokat” a hétköznapokból ismert formájú, a pilótafülkét az első kerék fölött cipelő építmények váltják fel, amik olyan vinnyogással konstatálják egy kanyar közeledtét, hogy egy magas frekvenciához szokott denevérraj is lepottyanna ijedtében a barlang tetejéről. Felkészülni, ez kemény menet lesz!
Kezdetek
1979-ben jutott először valakinek eszébe, hogy a teherszállításra használt autókat egy versenypályára kellene engedni és megnézni azt, hogy mi sül ki az óriások ütközetéből. Az USA-ból lassan terjedni kellett az ötlet, egészen odáig, hogy 1985-ben a Nemzetközi Automobil-szövetség megszervezte a kamion Európa-bajnokságot. Az első 8 évben összesen három kategóriában indulhattak a sofőrök, majd ezt a motoroktól függően két csoportra csökkentették az 1994 és 2005 közötti időszakra, mai formájában pedig csak egy géposztályban mérik össze tudásukat a legjobbak.
Helló, és viszlát Magyarország!
Az első hazai versenyt, a Hungarocamion Truck GP-t, 1987. május 16-17-én rendezték meg, a magyar autósport fellegvárában, az akkor még mindössze 1 éve megnyitott Hungaroringen. A főszponzor, azaz a Hungarocamion közreműködése mellett fontos szerepe volt a magyar származású Andrew Franklnek, az Európai kamionverseny-szövetség akkori elnökének, hogy a vasfüggöny innenső oldalára is megérkezhessen a széria. A névadó szállítmányozási cég amúgy nem csak a nagydíj létrejöttét, de a piros-fehér-zöld festésű járgánnyal versenyzők részvételét is segítette: Krasznai János, mint a céges selejtezők győztese ülhetett a Mercedes 1933 volánja mögé. „Kvaszics” neve nem csak a kamionsport rajongói számára lehet ismerős, de a jégkorong fanatikusok számára is derenghet a Ferencváros 75-szörös válogatott, 6-szoros magyar bajnok hokisa. Az eseményen szereplő hazai traktorok – és itt most tartsunk egy rövid kitérőt: a kamionoknál „traktornak” nevezzük magát a járművet, ami a vontatmányt húzza maga után – csak „fapados” átalakításokon mentek keresztül, lévén az anyagi keret nem volt megfelelő a komolyabb fejlesztésekre. A Hungarocamion versenyzői a civil sofőri pozíciójukból felmentve gyakoroltak a futamra a Csákvár melletti reptéren, valamint az M3-as autópálya kész szakaszain. Egy gond volt ezzel az egésszel: akkoriban összeegyeztethetetlennek tűnt, hogy a Formula-1 és a kamion-Eb ugyanazon a helyszínen menjen, ezzel komolyan igénybe véve a pálya aszfaltját. A „száguldó cirkusz” nyert, a tehergépjárművek elhagyták a ringet.
Magyar király
Kiss Norbert kétszeres Európa-bajnok sofőr idén júniusban, a bajnokság második versenyhétvégéjén küzdhet a hazai közönség támogatásával. Na, de hogy is jutottunk el idáig? 25 évvel az utolsó honi kamionverseny után, a Hungaroring ismét megnyitotta kapuit Truck Race Promotion közbenjárásának hála. 2013-ban kezdődött a majd két évig tartó procedúra, mire zöld utat kapott a projekt, így 2015-ben újra a csikorgó óriások körözhettek a mogyoródi aszfalton. Az „újrahonosításban” fontos szerepet játszott egy pilóta, akit Kiss Norbertnek hívnak. A Forma- és túraautósként pallérozódó, majd 2011-től az Eb ranglétráján évről-évre feljebb lépdelő Norbi komoly vonzerő volt a sportág kedvelőinek, aki meg is hálálta a 35.000 nézőnek a bizalmat: a magyar versenyző negyed évszázadnyi „Truck-diéta” után két futamot nyert meg a közönségének, valamint egy második és egy harmadik helyet húzott be a négy versenyből álló hétvégén. Abban az idényben, majd 2016-ban is ő végzett a ranglista csúcsán MAN kamionja segítségével, amit 2017-ben egy Mercedesre cserélt, amivel azóta is szorgosan gyűjti a pontokat, idén pedig ismét esélyesként fut neki a 8 helyszínt számláló Európa-bajnokságnak.
Fotó: facebook.com/kissnorbidriver, Racingdream.hu, roadstars.mercedes-benz.com