A Rally Café kávézója
Fotó: Kacsándi Norbert
Harminc éve versenyez Rongits Attila, akit a Ladák ejtettek ámulatba és az első adandó alkalommal ő maga is volán mögé ült. Mitsubishivel a közel múltban bajnokságot nyert, de azt is elmesélte, mit szeret a raliban a legjobban.
Hány éves korodban voltál először autóversenyen?
Még gimis voltam… ’85-ben szereztem meg a jogsit, akkor ’84-ben lehetett. A Bakonyban volt, az biztos, talán Budapest Rali. A barátaim szóltak, hogy milyen jó dolog ez a rali, nézzem meg. Nem is szerelem volt első látásra, hanem inkább döbbenet. Akkor voltak csúcson a VFTS-esek és emlékszem, hogy álltam és néztem, hogy úr isten, mit lehet kihozni a Ladákból, és ezt mind kibírják. Utána kezdtem el járni versenyekre, szervizparkokba.
Hogyan lett belőled raliversenyző?
’85-ben, 17 évesen – korengedménnyel – letettem a jogsit és azonnal mentem egy bójakerülgető szlalom versenyre. Kiskőrösön a harckocsi pályán, Sárváron, Tatabányán voltak versenyek, talán túrának hívták. Nagyon kezdetleges versenyautónk volt, egy kereklámpás Zsigulinak kiheréltük a kipufogóját, hogy jó hangos legyen, vízvezetékcsövet hajtogattunk bele, hogy úgy nézzen ki, mint egy igazi versenyautó.
Melyik sportolót tiszteled a legjobban?
Azokat, akik kiemelkednek a mezőnyből és maradandó eredményt tudnak felmutatni, teljesen mindegy, hogy milyen sportágban. Ranga Laci nagyon nagy példaképem. A kor egyik legnagyobb raliversenyzője volt. De az atlétákat, a bunyósokat (bokszolók) is elismerem. 14 évig úsztam, ott is az számított, hogy beugrasz egy szál gatyában a vízbe és faltól falig milyen gyors vagy. Úgyhogy az egyéni teljesítményt mindig díjazom.
Milyen könyvet olvastál utoljára?
Nem tudom megmondani ki írta, azt hiszem, Döbbenet volt a címe. Hitlerről és a német megszállásról szólt. Tényleg döbbenetes, hogy vannak olyan emberek, aki még élnek azok közül, aki részt vettek a második világháborúban, és mindez kézzelfogható távolságban törtét a mai kortól. A másik könyv, amit ezzel párhuzamosan olvastam, a hatvanas évek amerikai gengszter családjairól szólt, hogyan építették fel a klánt és végül hogyan buktak bele.
Melyik a kedvenc filmed?
A Szemtől szembe, Al Pacinóval és Robert De Niróval. Régen láttam már (1995-ös a film), de valahogy elsőre megtetszett, komoly karakterek voltak benne. Sokkal ritkábban nézek filmet, mint régen. A mai világban már szinte bármit meg tudsz nézni interneten vagy az HBO-n, ami miatt túl nagy a kínálat. A mozit viszont még mindig szeretem. Más a hangulata, ha egy zacskó popcornnal és egy kólával beülsz a moziba, mint amikor otthon tévézel
Van hobbid, gyűjtesz valamit?
Az autóverseny mellett elég nehéz más hobbiról beszélni. A rali szinte minden szabadidőmet leköti. De szeretek sportolni, biciklizni, futni, most újabban a crossfit érdekel, ami saját testsúlyos gyakorlatokat tartalmaz. A rali miatt is fontos, hogy fitten tartsam magam, és nem szerettem volna negyven felett eltunyulni, pocakot növeszteni. De emellett jól is esik a mozgás. A feleségemnek szoktam mondani, hogy olyan vagyok, mint egy telivér, ha nem edzem, akkor nem érezem jól magam a bőrömben.
Milyen gyakran használod az internetet?
Naponta többször. Az internet az életünk részéve vált: e-mailek, hírek, szórakozás, ralis videók nézése, ralis oldalak.
Mit teszel a környezeted védelme érdekében?
Nagyon fontosnak tartom a környezetvédelmet. Nem értek egyet azzal, amikor valaki azt mondja, miért pont én vigyázzak, amikor a másik nem? Szerintem mindenki tud érte tenni valamit. en is próbálok. Nem szeretem, ha valaki szemetel, szelektíven gyűjtöm a szemetet, összenyomom a műanyag palackokat, hogy kevesebb helyet foglaljon.
Milyen zenét hallgatsz?
Mindenevő vagyok. Régen nagy diszkó rajongó voltam, most már inkább a soul vagy a reggie zenét szeretem. De jöhet minden, ami jó. Nincs igazán kedvencem, de ha egyet ki kellene emelnem, akkor az legyen: Bob Marley.
Milyen egy versenyzés nélküli, ideális hétvégéd?
Ha még az időjárás is jó, akkor a családdal lemegyünk a nyaralóba, motorcsónakkal teszünk egy vízi túrát, sütünk, főzünk a kertben. A tunyulást hétvégén sem szeretem, ezért egy futást, biciklizést ilyenkor is be szoktam iktatni.
Kit hívnál meg egy italra?
(Sébastien) Loebbel szívesen beszélgetnék, hogy hogyan csinálta mindezt. Sokan azt mondják róla, nem is ember. De szerintem (Sébastien) Ogier is hasonló karriert fog befutni. Ők ketten nem csak azért istenek, mert a vb-n mennek, hanem mert olyan teljesítményt tesznek mögé, amire mindenki megemeli a kalapját.
Mit tartasz életed legnagyobb eredményének?
Elég egyszerű a válasz: 2013-ban, komoly mezőnyben a 3-as kategóriában a bajnokok lettünk. Biztos, hogy szerencsénk is volt, de jól elkaptuk a fonalat. Arra is büszke vagyok, hogy tavaly a Waldviertel Ralin abszolút harmadikok lettünk. Ez volt a legjobb abszolút eredményem a raliban.
Mit csinálsz, amikor nem versenyzel?
Elég széles körű. Sokáig nyerőautómatákkal foglalkoztam, de ez megszűnt. Most M’óváron működtetünk egy automata üzemanyag töltő állomást. Magyarul benzinkutat, ami olyan, mint a többi, csak nincs hozzá személyzet. Illetve egy apartman hotel került a kezelésünkbe. Mind a kettő nagy kihívás külön-külön is. Együtt meg pláne.
Mit szeretsz a raliban a legjobban?
A hangulatát. Számomra a legfontosabb, hogy jó hangulatú legyen a verseny, de ehhez nagyon sok mindennek kell klappolnia: jó technikai háttér, jó ellenfelek, jó pályák.
Mit szeretsz a raliban a legkevésbé?
A rossz minőségű pályákat. Sokan mondják, hogy finnyás vagyok, de nem szívesen versenyzek olyan pályákon, amin az utcai autómmal nem mennék végig. Egyszerűen féltem a versenyautót. Sokszor elhatároztam, hogy összeszorítom a fogam és végig küldöm ilyen pályákon is, de aztán mindig az a vége, hogy a gödörnél elveszem.
Mi alapján választottad a jelenlegi utcai autódat?
Egy (Volkswagen) Passat CC-vel járok. Szeretem a sportosabb autókat. Fontos volt, hogy dízel legyen, hogy ne egye le a fejemet és a négykerékhajtását is szeretem. Aszfalton ezzel szoktam tréningezni is. Előtte egy (Skoda) Octavia RS-em volt, úgyhogy igyekszem a ralis vonalat is követni.
Milyen versenyautót próbálnál ki a legszívesebben?
Minden ralis WRC-vel szeretne menni, minél fiatalabbal. Nem rég szóba került, hogy esetleg azzal megyünk, de az ésszerűség döntött és végül ellene szavaztunk. De nem tettem le erről a tervemről, egyszer még fogok WRC-vel versenyezni.
Ha egy dolgot változtathatnál magadon, mi lenne az?
Talán néha túl reagálom a dolgokat. Könnyedebben, lazán kellene vennem az életet.
Be mernél ülni magad mellé navigálni?
Ez érdekes dolog. Más raliversenyző mellé én sem szeretek beülni, mert mindenki máskor lép a fékre, máshogy fordul. Ennek ellenére volt olyan sofőr, aki mellett nem féltem. Magamban bízok, úgyhogy végül is be. erdekes lenne magamat látni, biztos beleszólnék jobbról a vezetésbe.