A 2012-es szezon előtt terjengő pletykákba Joe Saward hallgatott bele.
A 2011-es szezonban 28 pilóta állt rajthoz összesen a Formula-1-es versenyeken, közülük azonban még 11-en a helyüket keresik a 2012-es rajtrácson, miközben már csak két, esetleg három versenyzői ülés elérhető.
A HRT-nél és a Williamsnél lévő szabad helyek mellett még talán Jarno Trulli ülése van veszélyben a Caterhamnél. A lassan 38 éves Trulli még kétségkívül gyors pilóta, a 2011-es szezon azonban ismételten megmutatta, hogy nagyon kiegyensúlyozatlan is, így továbbra sem biztos, hogy a csapat megtartja őt egy újabb szezonra.
Akárhogyan is, de nagy valószínűséggel 9 olyan pilóta is lesz, akiknek nem jut majd hely a 2012-es rajtrácson, így vagy meg kell elégedniük a tesztpilótai szereppel, vagy vissza kell vonulniuk, esetleg a DTM-ben, vagy Amerikában próbálhatnak majd szerencsét. A távozókkal szemben sokkal rövidebb azonban a visszatérők (Kimi Raikkönen, Pedro de la Rosa, Nico Hulkenberg és Romain Grosjean) valamint az újoncok (Charles Pic és Jean-Eric Vergne) listája.
Saward szerint a fennmaradó ülésekért a legnagyobb eséllyel Jaime Alguersuari indul, ha a fiatal spanyol pilóta képes lesz némi pénzt hozni, akkor a tisztán spanyol csapat lehetősége miatt a korábbi tartózkodó nyilatkozatok ellenére is valószínűleg örömmel fogadnák őt a HRT-nél.
A HRT-vel szemben a Williams pedig valószínűleg a biztosra megy, így talán Rubens Barrichello szerződtetésére van a legnagyobb esély. Bár lehet, hogy vannak gyorsabbak a jelentkezők között, de a 11-szeres futamgyőztes Barrichello tapasztalataival nem sokan lennének képesek felvenni a versenyt.
A Williamsnél azonban a költségvetés is beleszólhat a dologba. A csapat mostanában nem dúskál a pénzben, és ha ismét sikeresek szeretnének lenni, akkor számtalan területen kellene jelentős befektetéseket eszközölniük. Ha pedig a tudás mellett a pénz is egy szempont, akkor jelenleg Adrian Sutil tűnik a legjobb választásnak, hiszen Sutil tavaly fantasztikus munkát végzett a Force Indiánál.
Bruno Senna azonban Saward szerint legfeljebb a Williams tesztpilótai állására lehet esélyes, hiszen bár ígéretes dolgokat mutatott tavaly a Lotus Renault GP-nél, eddig azonban nem tudta azt bizonyítani, hogy valóban az élmezőnyben lenne a helye.
Saward szerint az egyik biztos távozó Nick Heidfeld lesz, a német pilótának így 183 futamot és 8 második helyet követően alighanem futamgyőzelem nélkül kell örökre búcsút vennie a száguldó cirkusz világától.
Heidfelddel a fő gond Saward szerint az, hogy a 34 éves német pilóta már nagyon sok csapatot megjárt, és mindenhol azt gondolták róla, hogy ő egy „majdnem” pilóta, és nem egy szerencsétlen, szárnyaszegett győztes. Heidfeld mindig ésszerű választásnak tűnik, de nem egy húzóember, ráadásul az autók beállítása terén elég egyedi az ízlése és a beállításait a többi pilóta általában nemigen kedveli.
Bár a Williams már többször is flörtölt az olasz Vitantonio Liuzzival, a 30 éves Liuzzinak 80 futammal a háta mögött valószínűleg szintén búcsút kell intenie a Formula-1-nek.
2010-ben nem volt valami jó szezonja a Force Indiánál, tavaly azonban a HRT-nél nagyon szép munkát végzett, sőt azt is megmutatta, hogy ha Daniel Ricciardo az F1 következő nagy bajnoka, akkor bizony az olasz pilótáknak is helye lenne a száguldó cirkusz világában. Ennek ellenére nem valószínű, hogy a népszerű Liuzzi kap még egy esélyt, így a Red Bull tehetséggondozó programjának újabb áldozataként lesz kénytelen távozni a sportból.
Van azonban még egy pilóta, aki szóba jöhetne a Williamnél, ő Sebastien Buemi, aki szintén a Red Bull pilótapolitikájának áldozata. Buemi nagyon sokszor mutatott már ígéretes teljesítményt, így nem meglepő, hogy úgy tűnik, a Red Bull mégis hajlandó neki egy tesztpilótai állást felajánlani, ez pedig akár esélyt is jelenthetne a svájci pilóta számára, hogy újjáépítse a veszni látszó karrierjét, így nem valószínű, hogy Buemi a Williams versenyzői ülését választaná a Red Bull körvonalazódó ajánlata helyett.
A legrosszabb helyzetben jelenleg úgy tűnik, hogy a Lotustól menesztett Vitalij Petrov van, akinek pénze is lenne Oroszországból, és 2010-ben a Lotusnál időnként jó munkát is végzett. Tavaly azonban képtelen volt megbirkózni a rá váró feladattal, így nem valószínű, hogy a leginkább szóba jöhető Williamsnél, ahol Pastor Maldonado személyében már van egy jó fizető pilóta, leszerződtetnének még egy igen pénzes, de kétes értékű pilótát.
A Virgin csapat újonca, Jerome d Ambrosio sincs jó helyzetben. Bár a belga pilóta 2011-ben nagyon szolid munkát végzett a tapasztalt és gyors Timo Glock mellett, a csapat mégis inkább a nagyobb szponzori támogatást vette figyelembe, így a francia Charles Picnek biztosított lehetőséget a 2012-es szezonra.
DAmbrosio számára azonban nincs veszve minden, hiszen az Eric Boullier-vel és a Genii Capitallal a háta mögött talán megkapja a Lotus csapat tesztpilótai állását, ami nem tűnik rossz lehetőségnek, ha Kimi Raikkönen visszatérése mégsem működik a tervek szerint, vagy ha a finn bajnok 2013 végén elhagyja majd a csapatot.
Saward szerint a két indiai pilóta, Karun Chandhok és Narain Karthikeyan a 2011-ben végzett elfogadható munkája ellenére sem reménykedhet azonban versenyzői ülésben, egy tesztpilótai állás azonban talán összejöhet nekik az idei szezonra.
Szabó Imre