Vajon mennyire is jó Bruno Senna?

image

A háromszoros brazil világbajnok, Ayrton Senna unokaöccse, Bruno 2012-ben a Williams csapat színeiben készülhet a reményei szerint első teljes világbajnoki szezonjára, így 18 évvel Ayrton után újra egy Senna miatt áll az érdeklődés középpontjában az angol gárda. De vajon Bruno képes lesz megfelelni a várakozásoknak? Egyáltalán mennyire is jó pilóta az idén már a 29. születésnapjára készülő Bruno Senna? A kérdésre a BBC újságírója, Andrew Benson keresi a választ.
2008-2009 telén Bruno Senna, a legendás Ayrton unokaöccse egy sikeres tesztet követően közel volt ahhoz, hogy Jenson Button mellett versenyzői ülést kapjon a Hondánál. A Honda azonban néhány nappal később váratlanul elhagyta a Formula-1-et, a csapatot átvevő Ross Brawn pedig bizonytalan jövő elé nézve egy tapasztalt pilótát akart, így végül Senna helyett Rubens Barrichellót szerződtette le a 2009-es szezonra. Így miközben a Brawn GP a világbajnoki címekért küzdött a Formula-1-ben, addig Senna a sportkocsi versenyeken próbálta csiszolni a tudását. A 2009-es év végén a fiatal brazil pilótára újra rámosolygott szerencse az F1-be készülő újonc Campos istálló képében, a szerződés aláírás után nem sokkal azonban az egykori F1-es pilóta Adrian Campos által alapított gárda gyakorlatilag csődbement, a csapatot pedig a teljes összeomlástól végül José Ramón Carabante mentette meg. A Hispániává, majd HRT-évé változó kis spanyol alakulat azonban nem az a hely volt, ahol egy fiatal pilóta megmutathatta a tehetségét. Ráadásul a csapat pilótáinak Sennának és Karun Chandhoknak időnként át is kellett adniük a versenyző ülésüket, annak függvényében, hogy éppen milyen pénzes pilóta tűnt fel a csapat körül. 
Senna végül a 2011-es szezont a Lotus Renault GP tesztpilótájaként kezdhette meg, és itt újra szerencséje lett: a csapat annyira elégedetlen volt a sérült Robert Kubica helyére szerződtetett „veterán” Nick Heidfeld teljesítményével, hogy egy minimális gyakorlást követően a szezon utolsó 8 futamára Sennát ültette be az autóba. A csapat azonban ezúttal sem tartotta meg Sennát, aki végül egy jelentős, Brazíliából érkező szponzori csomagnak köszönhetően 2012-ben – mint fizetős pilóta – a Williams csapat versenyzői ülésében landolt. De vajon mennyire is jó pilóta a brazil? Ezt mindig nagyon nehéz megítélni, különösen, ha egy olyan hányatott sorsú pilótáról van szó, mint amilyen Bruno Senna. 
Ma a Formula-1-ben fizetős pilótának lenni egy stigma, pedig a fizetős pilóták mindig is hozzátartoztak a sporthoz, és ha egy pilóta fizet a versenyzői ülésért az még nem azt jelenti, hogy azért teszi, mert nem elég jó. Az élő példa rá Michael Schumacher, aki bizony a Mercedes pénze nélkül nem valószínű, hogy beugorhatott volna Eddie Jordan autójába az 1991-es Belga Nagydíjon. A Williams szerint pedig Senna elég jó. A csapat vezető-mérnöke, Mark Gillan ugyanis azt mondja, hogy egy nagyon „széleskörű program alapján választottuk ki a (2012-es) pilótánkat, ahol a végső döntést a nyers sebesség, a kiegyensúlyozottság, a technikai visszajelzés és a mentális képességek alapján hoztuk meg. Az összes paraméter alapján Brunónak ugyan nincs sok tapasztalata az együléses versenyzés világában, de folyamatosan fejlődik és igazi tehetség. ” 
A Bruno Senna tehetségében hívő rajongók azonban még ettől ne dőljenek hátra, hiszen a Williams csapat elnöke, Adam Parr korábban Pastor Maldonadoról is szemrebbenés nélkül kijelentette, hogy a venezuelai pilóta a PDVSA olajcég majd 30 millió dolláros támogatása ellenére sem fizetős pilóta a csapatnál. es valóban Maldonado tavaly Monacóban lemosta a pályáról a tapasztalt Rubens Barrichellót, ennek ellenére talán igazságosabb azt mondani, hogy bizony Maldonado a PDVSA pénze nélkül aligha lenne ma az F1-ben. 
Senna azonban más eset. Ayrton Senna egyszer azt mondta, hogy „ha azt gondoljátok, hogy jó vagyok, akkor várjátok meg majd az unokaöcsémet.” es bizony a kis Bruno a 90-es évek elején gokartban megmutatta az oroszlánkörmeit. Ayrton halála miatt azonban a család nem támogatta Bruno karrierjét, így csak 10 évvel később kezdhette el profi autóversenyzői pályafutását. Ekkor már nagyon nehéz beletanulni a formula-autózásba, Bruno viszont megcsinálta. Nagyon gyorsan menetelt előre és szivacsként szívta magába az információkat, sőt a hibái ellenére is időről, időre bizonyítékát adja annak, hogy bizony veleszületett tehetség. A HRT-nél az autó szörnyű volt, a csapat csak szenvedett és a túlélésért küzdött, még a csapattárs, Karun Chandhok értéke is ismeretlen volt. Senna azonban ennek ellenére a jobbik HRT-snek bizonyult. Tavaly a Lotus Renault GP-nél már több fogódzóra találhatunk Senna képességeit illetően. Az időmérőkön 4-4-es aránnyal egyértelműen versenyben volt a csapattársával, Vitalij Petrovval, aki nem csak, hogy az egész szezonban ismerkedhetett az autóval, de a teljes 2010-es évet is a csapatnál töltötte. 
A négy futamból, ahol az időmérőn Senna volt a jobb, kettő a Belga és a Japán Nagydíj volt – és bizony Spa-Francorchamps és Suzuka nem tartozik a könnyű pályák közé. Sőt azt is mondhatjuk, hogy Monacóhoz hasonlóan ezek azok a pályák, ahol az igazi tehetség a felszínre kerül. es bizony Senna nem vallott szégyent, a bemutatkozó futamán, Spa-ban a szenzációs 7. helyen végzett, így előtte a Ferrari kétszeres világbajnoka Fernando Alonso állt a rajtrácson. Egy fiatal és tapasztalatlan pilóta követ el hibákat, és bizony Sennától is láthattunk tavaly eleget, de egy pilóta nyers tempó nélkül bizony sehová sem jut. Tapasztalatot lehet szerezni, gyorsaságot azonban nem. 
A Renault azonban az év végén nem tartotta meg Sennát, ebben azonban elsősorban nem az játszott szerepet, hogy nem voltak elégedettek a teljesítményével. A csapat vezető versenymérnöke, Alan Permane, aki egyébként olyan pilótákkal dolgozott együtt, mint Michael Schumacher, Fernando Alonso és Robert Kubica, azt mondta, hogy Senna bizony mély benyomást tett a csapatra. 
„Úgy gondolom, hogy semmilyen kétely sem merült fel a gyorsaságával kapcsolatban” – nyilatkozta Permane. – „Ami a legnagyobb hiánya, és ezt ő is tudja, az a kiegyensúlyozottság. De igazából még nem kapott esélyt, hogy ezt megmutassa. Nyolc futamot teljesített nálunk, de ezek közül sok az autó hibája miatt kompromisszumos volt.” 
Permane azonban elismeri, hogy nagyon nehéz megítélni azt, hogy mennyire is jó Senna valójában, mert bizony Petrov nem egy top pilóta. „Bruno legalább olyan gyors volt, ha nem gyorsabb, mint Vitalij. De azt nehéz megmondani, hogy lesz-e belőle egy Alonso/Kubica/Schumacher karakter, ugyanakkor néhány pilótának sok időre van szüksége. Csak meg kell nézni Jenson Buttont, amikor nálunk vezetett, Giancarlo Fisichella agyonverte őt, és Fisi lenne az első pilóta, aki elismerné magáról, hogy ő bizony nem egy szuperklasszis. Giancarlo egy nagyon jó kettes számú pilóta. De nézd meg most Jensont, ő fantasztikus. Hogy Senna meg tudja-e ezt csinálni? Azt csak az idő mutathatja meg. Ő nagyon magabiztos, nagyon nyugodt és nyomás alatt majdnem mindig jobban teljesít. Ma ezek az autók nagyon trükkösek egy olyan pilóta számára, aki csak beugrik, ezért én úgy gondolom, hogy Senna fantasztikus munkát végzett. Határozottan van benne valami.”