Ryan Newman diadala Martinsville-ben

image

Ryan Newman a tegnapi nap folyamán elkönyvelhette élete első Martinsville-i sikerét. A verseny azonban nem emiatt marad emlékezetes, hanem egy baleset miatt mely az 503. körben következett be, és ütötte ki az addig toronymagas esélyes pilótákat. A NASCAR történetének egyik legrégebbi pályája ezúttal sem okozott csalódást a szurkolók millióinak számára. Lássuk milyen versenyt futottak a nagymenők a legendás félmérföldes oválon.
Kasey Kahne a kvalifikáción megszerezte pályafutása 24. pole pozícióját, magamögé utasítva ezzel az előző napi Truck széria győztesét Kevin Harvickot. A Martinsville-i pálya az 1948-as szezontól – vagyis a kezdetektől – ad helyszínt a NASCAR futamai számára. A naptár legrövidebb egyben leglassabb pályája is, ugyanakkor unalmasnak semmiképp sem mondható. A rövid egyenes szakaszokat igen lassú, alig döntött – mindössze 12 fokos szögben – kanyarok törik meg, melyek kemény fékezésre kényszerítik a pilótákat. Ez nem csak a gumikat és a fékeket viseli meg iszonyatosan, hanem a motort valamint a pilótát is kemény feladat elé helyezi.
A verseny nívóját jelezvén a NASCAR királya Richard Petty adta meg a parancsot a motorok beindítására. Egyébként erre a szerepre a CSI New York híres Dan hadnagyát, Gary Sinise-t jelölték ki, azonban ő autóbalesetet szenvedett ezért helyére keresték meg Petty-t.
A rajtot követően rögtön az első körben a tegnapi győztes Harvick tört az élre. Ezt követően Jeff Gordon megkezdte a felzárkózást és sorról sorra előzte riválisait, melynek végén a 21. körben Harvickot megelőzve máris az első helyen haladt. A folytatásban az élen álló kérdése biztosnak látszott ugyanis majd 2 másodpercre növelte előnyét üldözőivel szemben. Gordon mögött azonban ádáz csata dúlt a második, harmadik és negyedik helyekért. A pozícióért folyó harcból Keselowski jött ki győztesen ugyanis megszerezve a második helyet, Gordont vette üldözőbe. Ellenfelének időközben gumiproblémai akadtak, ezért veszített sebességéből és egy pár körön keresztül Keselowski veszélyeztette pozícióját. Azonban ez a probléma idővel megszűnt és újra 3 másodperces előnyt tudott kiautózni Keselowskival szemben.
Ugyan a félmérföldes pályák szinte biztos velejárója a sok ütközés, és ezáltal a sok sárga zászlós fázis, ezen az éjszakán ez nem igazán volt elmondható. Az első sárgára egészen a 97. körig kellett „várnunk” amikor is Kyle Busch a hármas kanyarban megpörgött. Ezt követően a teljes mezőny a pitbe hajtott, mely Jimmie Johnsonnak és Ryan Newmannek is túl gyorsan sikerült, ezért mindketten büntetést kaptak.
A zöld jelzésnél 8 körrel később a sorrend a következő volt: Jeff Gordon, Denny Hamlin, Kasey Kahne, Brad Keselowski és Clint Bowyer. A következő körök Dale Earnhardt Jr. meneteléséről szóltak, aki a restart után a 8. helyről kezdte meg felzárkózását. Körökkel később már a 3. majd azt követően már a 2. helyen haladt és üldözőbe vette az élen álló Martinsville specialista Jeff Gordont. 2005 óta mindössze egy alkalommal végzett a legjobb 5 helyezetten kívül, ami azt hiszem páratlan teljesítmény. A 229. körben eljött az ideje hogy Earnhardt Jr. az élre álljon, a kettes kanyarban belső íven megelőzte az addig a versenyt vezető többszörös bajnokot.
Ezt követően a versenyzők sorra álltak ki a pitbe, majd kezdtek megmutatkozni Kahne motorjának problémái. A pitből ekkor még kihajtott ám érezte, hogy valami nincs rendben az autóval, később már füstöt eregetett az autó, de ez még mindig nem állította őt meg.
A 244. körben Dave Blaney a kettes kanyarban falnak csapódott, mely ismét sárga zászlós fázist jelentett. Akik korábban még nem látogattak ki a pitbe most megtették, a pályafelügyelet pedig a pályára küldte a tisztító autókat, hogy az úgynevezett marblest letakarítsák a pályáról. Ez a gumitörmeléknek felel meg, mely felhalmozódik a külső íven. A Forma-1-ben ez tapadást biztosít, itt azonban a kocsik ellenségének minősül, ugyanis csúszik rajta az autó.
Az ezt követő zöld jelzés után nem sokkal ismét előkerült a sárga zászló, ugyanis Montoya megpördült autójával. A folytatásban egy két előzést és helyezkedést eltekintve nem történt semmi említésre méltó. Nem úgy a 315 körben, amikor is a pole-t megszerző Kahne autójának motorja végleg feladta a küzdelmet és elfüstölt. Kahne megpróbált azonnal a pitbe hajtani autójával, azonban még így sem sikerült elég gyorsan elhagynia a pályát. A motorból kifojt olaj ugyanis a gumikra felkenődve a pályára került, pontosabban a pit bejáratához, mely egy ideig lehetetlenné tette a kiállást a versenyzők számára. Körökkel később mikor a bejárat megtisztult a pilóták kihajtottak friss gumikért. Keselowski pedig nem tanulván korábbi hibáiból, ismét túllépte a sebességet a bejáratnál, melyet ismét büntetéssel honoráltak.
A 329. körben újra meglendült a zöld zászló mely után Jeff Gordon továbbra is tartotta a vezetést, mögötte pedig továbbra is nagy csata folyt a helyezésekért. Carl Edwards körökkel később közölte a csapatával, hogy váltó problémái vannak, majd nem sokkal később csak ennyit üzent a csapatnak „Április bolondjai!!” Ezzel sokunk arcára mosolyt csalt. Na de a verseny eközben is folyt tovább, melynek eddigi abszolút favoritja Jeff Gordon elveszítette a vezető helyet, miután Jimmie Johnson a belsőíven megelőzte őt.
A 361. körben Travis Kvapil a kettes kanyarban eldobta az autót, mely a csapatok számára nagyszerű lehetőség volt egy újabb kiállásra. A folytatásban – ugyan nem sokáig – de Denny Hamlin állt az élre megelőzve Gordont és Johnsont. A következő pár körben ádáz csata dúlt hármójuk között, mely előrevetítette a versenyvégi izgalmakat. A 393. körben Johnson megelőzte Hamlint, majd körökkel később Gordon is követte őt. Ezt követően Gordon üldözte Johnsont nem túl nagy sikerrel, bár a tempót tudta tartani, és néhány körben még gyorsabb is tudott nála lenni, azonban előzésre esélye sem volt. A 456. körben – kevesebb, mint 50 körrel a vége előtt – Earnhardt Jr. megelőzve Bowyert átvette a harmadik helyet, mely egyben azt is jelentette, hogy Hendrick Motorsports 1-2-3. Amennyiben ezen a napon hármuk közül bárki megnyerte volna a futamot, az a Hendrick Motorsports 200. futamgyőzelmét jelentette volna. Ám erre még várniuk kell egy kicsit.
A következőkben Johnson és Gordon vérre menő küzdelmének szemtanúi lehettünk, melyet úgy látszott képtelenek lesznek eldönteni, azonban 4 körrel a vége előtt úgy látszott, ha már nekik nem megy, akkor majd valaki helyettük eldönti. David Reutimann autója megállt a pályán ezzel egy sárga zászlós fázist okozva. Ezzel egy időben Gordon megelőzve Johnsont az élre tört. Az eset ugyan egyszerűnek látszik, de nem volt az. Reutimann autója körökön keresztül 30-40 km/h-ás sebességgel haladt a pálya alsó részén és megpróbálta autóját valahogy bevonszolni a célig. Azonban az autó egyszer csak megadta magát az egyenes végén, mely sokak versenyét nagyban befolyásolta. A későbbi az interjúkból kiderül, hogy sokan egyszerűen nem értik Reutimann miért nem hajtott a pitbe miután érezte, hogy autója képtelen a versenyzésre, mire Reutimann úgy védekezett, hogy érti ő a versenyzők frusztrációját, de neki annyi volt a célja hogy az autót a célig vezesse ezzel is értékes pontokat szerezve csapatának. Azzal nem számolt, hogy autója egyszer csak meg fog állni.
A vezetőség úgy döntött green-white-chekered befutóval fog véget érni a futam. Az 503. körben lendült meg újra a zöld zászló melynek pillanatában a következő volt a sorrend: Jeff Gordon, Jimmie Johnson, Clint Bowyer, Brad Keselowski és Ryan Newman.
A restart után az első kanyarban a harmadik helyen álló Clint Bowyer a belső íven megpróbálta megelőzni a két Hendrick Motorsportsos versenyzőt, melynek baleset lett a vége. Végül Johnson és Bowyer volt az, aki a legrövidebbet húzta, ugyanis Gordon kisebb sérüléssel ugyan, de tovább tudott hajtani. A balesetből a legszerencsésebben Ryan Newman és AJ Allmendinger jött ki, akik átvették a második valamint harmadik helyet. Ha Gordonnak még nem lett volna elég, hogy kilökték őt és megsérült autója, a következő körben még az üzemanyag is kifogyott autójából. Ahhoz is segítségre volt szüksége, hogy eljusson a pitbe, amelyet megtankolása után elhagyva a 14. helyre jött vissza.
Ezt követően egy újabb GWC befutóval próbálkoztak meg, mely ezúttal sikeres volt. A baleset után szerencsésen élre kerülő Ryan Newman maga mögött tudta tartani a szintén szerencsésen odakeveredett AJ Allmendingert. Ezzel megszerezte élete első Martinsville-i győzelmét, Allmendinger pedig élete legjobb Cup Series helyezését.