Minden idők egyik, ha nem a legkiélezettebb Formula–1-es szezonja zárult le vasárnap Abu-Dzabiban, talán nem túlzás azt állítani, hogy a valaha volt legizgalmasabb zárófutammal. A nyolcadik vb-címére hajtó Lewis Hamilton szinte már biztos befutónak tűnt, ám a végén a friss gumikon autózó Max Verstappennek kedvezett a szerencse, mivel egy biztonsági autós fázist követően utolérte, az utolsó körben (!) pedig megelőzte brit riválisát, így ő lett a világbajnok. Portré Hollandia első F1-es győzteséről.
Verstappen sorsa gyakorlatilag születése pillanatában eldőlt, családját ugyanis átjárja a benzingőz:
édesapja Jos Verstappen szintén az F1-ben versenyzett, édesanyja, Sophie Kumpen pedig sikeres gokartversenyző volt.
Ha mindez nem lenne elég, nagyapja egykori GT-versenyző volt, ahogyan nagybátyja is, aki a Le Mans-i 24 órás viadalon is elindult.
Annak ellenére, hogy holland, talán kevesen tudják, hogy Belgiumban született 1997-ben, Hasselt városában. 4 évesen már gokartozott, 2006-ban pedig megnyerte a korosztályos belga bajnokságot, egy évvel később pedig a hollandot is. Tehetségét senki nem vonta kétségbe, fényes jövőt jósoltak neki a motorsportban, 2010-ben pedig első nemzetközi versenyein is elindult. A KF3 Világkupán összetettben a második helyen zárt, érdekesség, hogy későbbi csapattársa, Alexander Albon előzte meg őt.
A folytatásban is sikerek kísérték, amelyek közül a legnagyobbat 2013-ban érte el, amikor a gokartban legmagasabban jegyzett KZ1-ben világbajnok lett.
Az F1 világába ezután nyert betekintést, a walesi Pembrey Circuit pályán tesztelhetett egy Brazi-Epsilon FR2.0-10 Formula Renault autót, amellyel 160 kört tett meg. Ezután 2014-ben szerződést kapott a Van Amersfoort Racing Formula-3-as csapatától, a bajnokságot pedig a harmadik helyen zárta az aranyérmes Esteban Ocon és a második Tom Blomqvist mögött.
Augusztusban bár a Mercedes is szerette volna, ha csatlakozik a pilóta fejlesztési programjához, végül a Red Bull Junior Teamet választotta. Októberben a Japán Nagydíjon az első szabadedzésen való részvételével Versteppen lett a legfiatalabb versenyző, aki egy nagydíj hétvégéjén lehetőséget kapott, teljesítményével pedig annyira elégedettek voltak, hogy bejelentették: 2015-ben ő lesz a Scuderia Toro Rosso egyik pilótája. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon újabb rekordot döntött, 17 évesen és 164 naposan minden idők legfiatalabb F1-es pilótája lett. Az időmérőn remekelt, a hatodik helyet szerezte meg, műszaki hiba miatt azonban nem tudta befejezni a versenyt.
Malajziában viszont hetedik helyen ért célba, ezzel a legfiatalabb pontszerzője lett a száguldó cirkusznak.
Szorgalmasan gyűjtögette a pontokat a többi hétvégén is, a szezon legjobb eredményét pedig holtversenyben a Hungaroringen és az Egyesült Államokban érte el, a 30. Magyar Nagydíjon és Austinban is negyedik lett. Az összetett pontvadászatot a 12. helyen zárta, év végén pedig három díjat is bezsebelt: ő lett az év újonca, az év személyisége, valamint a szezon legszebb előzését is neki ítélték, amikor a Belga Nagydíjon a Blanchimont kanyar külső ívén körbeautózta a sauberes Felipe Nasrt.
Természetesen a következő szezonban is számítottak rá a Toro Rossónál, továbbra is Carlos Sainz csapattársa volt. Májusban azonban jött az áttörés: az Orosz Nagydíjat követően a Red Bull közölte, Danyiil Kvjat helyett Verstappent ülteti az első számú autójába! Christian Horner csapatfőnök úgy nyilatkozott, a holland pilóta kimagasló tehetség, a Toro Rossónál nyújtott lenyűgöző teljesítményével pedig kiérdemelte a csapat bizalmát. Ő pedig a következő futamon mindezt rögtön egy győzelemmel hálálta meg:
a Spanyol Nagydíjon aratott sikerével újra történelmet írt, 18 évesen és 228 naposan minden idők legfiatalabb futamgyőztese lett.
A teljes portré az index.hu oldalain olvasható
Post Views: 20