Szerződése lejárta előtt mondott le szövetségi megbízatásáról Molnár Dezső, az evezősök kapitánya. Az elnökség október 1-i hatállyal megbízta az eddigi ifjúsági kapitányt, Lőrincz Attilát (39), a felnőtt evezősök szakvezetői teendőinek ellátásával. A jochapress megkereste az új kapitányt.
Lőrincz Attila (fotó: MESZ, Czucz Bálint)
– Mióta van kapcsolata az evezőssporttal?
– 1995-ben kerültem a sportág vonzásába, korábban némi úszó és karatés gyakorlatra is szert tettem. Tizenkét évesen a Ganz Villamossági Evezős Klubban jelentkeztem, ahol Erdélyi Géza és Móricz László edzők fogadtak. Még abban az évben eljutottam a tatai tóra, az ott megrendezett evezős regatta versenyeire, ahol „mini szkiffben” indulhattam. Egyébként nem áll különösebben sikeres versenyzői múlt mögöttem. A legjobb eredményemként a 2004-es, országos felnőtt bajnokságon Lőrinczy Péterrel megszerzett második helyet tartom, amelyet a győztes és 2005-ben világbajnoki címet is szerző Varga Tamás-Hirling Zsolt könnyűsúlyú kétpárevezős egység mögött harcoltunk ki.
– Fő profilként nem nyúlt hosszúra a pályafutása…
– Miután láttam, hogy a lehetőségeim végesek, ráadásul Erdélyi Géza bácsi is biztatott arra, hogy próbáljak edzősködni, így már 2009-ben megtettem az első lépéseket ebbe az irányba. Tanítványaim közül az első, komolyabb siker Bartha Zoltán nevéhez fűződik, aki 2010-ben tagja volt a Főiskolai Világbajnokságon bronzérmes magyar négyesnek. Egyébként 3-4 évig még versenyezgettem, miközben a súlypont mind jobban eltolódott az edzői pálya felé.
– A klubokban elért részsikerei után a 2017-es évszámot már bekarikázhatja a naptárában.
– Fiataljaim 2014-15-ben ifjúsági Európa- és világbajnokságokon ismételten harmadik-negyedik helyeket szereztek és ezek a figyelemre méltó eredmények feltehetően benne voltak abban a döntésben, amellyel 2017-ben ifjúsági kapitánnyá léptettek elő. Ettől az időtől nem csak klubomban, a Külker EK-ban dolgoztam, hanem az ifi válogatottak mellett is. A későbbiekben csak a 2021-es évadban nem volt döntős csapatom a világversenyeken.
– A felnőtt magyar evezősök lassan húsz esztendeje nem kényeztetik el a sportág kedvelőit világszínvonalú eredményekkel. Hogyan látja, várhatunk ezen a téren előrelépést? S ha igen, minek kell érdemben megváltoznia?
– A korábbi évek gyakorlatához képest alapvetően más utakon kell elindulni, ha valóban sikereket akarunk elérni. Sokkal nagyobb hangsúlyt kell helyezni az ifjúsági és az U23-as korosztály legjobbjaira. Más sportolói felkészülési modellben kell gondolkodnunk. A jövő reménybeli bajnokait a 16-17 évesekből kell kiválogatni – erre én már ifi kapitányként tettem próbálkozásokat. Korábban már megismert erőforrásokat kell ismét bevonni, illetve felerősíteni a felkészülésben. Melis Zoltán sikeres kapitányunk 2009-ben vonult vissza, azóta került árnyékba a Testnevelési Egyetemen (MTSE) tevékenykedő dr. Györe István, akivel annak idején Melis már sikeresen tudott együtt dolgozni. Györe doktor teljesítménydiagnosztikai vonalon tudna nagyon sokat hozzáadni az edzések eredményességéhez – ha meghallgatják és elfogadják a tanácsait. Általánosságban is kimondom: az erőfejlesztésben, az elérhető erőállapotban jelentős tartalékai vannak élversenyzőinknek! A téli időszak ergométeres gyakorlásain nagyon komolyan fel kell majd kötniük a fehérneműt, ha tényleg előbbre akarnak lépni. Ezen a vonalon Pozsonyi Zsolt erőnléti edzőtől is érdemi segítséget kaphatnak. Általánosság szintjén mondhatom, több területen is igényelni fogom a sporttudományi háttér erősítését.
– Nyakunkon a 2024-es, párizsi olimpia. Vannak reményeink ezen a csúcsversenyen?
– Pétervári-Molnár Bendegúz volt az egyetlen, aki az utóbbi két, ötkarikás versengésen kiharcolta az olimpiai részvételt. Mellette 7-8 olyan versenyzőnk van, akik kijuthatnak a kvalifikációs versenyekre. Eltökélt szándékom, hogy Párizzsal párhuzamosan már a 2028-as és a 2032-es olimpiára is válogatnunk kell a perspektivikusan szóba jöhető jelölteket. Los Angelesre 15-16, Brisbane-re pedig 20-25 fiatalt kell majd több követelmény és próbatétel alapján szem előtt tartanunk.
(jochapress / Jocha Károly)
Post Views: 12