A kerékpáros cyclo-cross szakág vezető nemzetközi hírportálja, a CycloCross Inside hosszú podcast interjút készített Kovács Bélával, a Magyar Kerékpáros Szövetség szakmai alelnökével, a debreceni Velo Park versenyigazgatójával. A cikk azzal a felütéssel nyit, „Debrecen tárgyalásokat folytat a 2029-es Világbajnokság megrendezéséről.”
A debreceni Velopark tárgyalásokat folytat az UCI-val (Nemzetközi Kerékpáros Szövetség) a 2029-es Cyclo-cross Világbajnokság megrendezéséről. Ha sikerrel járnak, ez lesz az első alkalom, hogy Magyarország világbajnokságot rendez. – írja a lap.
A közelmúltban, a zürichi UCI kongresszuson a 2029-es világbajnokság még nem kapott helyszínt, mivel nem érkeztek megfelelő ajánlatok. A Magyar Kerékpáros Szövetség kapott az alkalmon, hiszen eddig is erős érdeklődést mutatott egy világbajnokság megrendezése iránt, még 2030 előtt. Bár a tervek még vázlatosak voltak, Kovács Béla, a Magyar Kerékpáros Szövetség szakmai alelnöke és a debreceni UCI versenyek szervezője részletes információkat osztott meg velünk az ambiciózus terveikről. – folytatja a cikk.
„Tárgyalásokat folytatunk mindkét féllel” – mondta Kovács. „Dolgozunk azon, hogy meggyőzzük az UCI-t a rendező helyszínről, miközben a kormány felé is bemutatjuk a terveinket, hogy biztosítsuk a szükséges finanszírozást. Optimista vagyok, hogy amikor eljön az ideje, a szükséges költségvetés rendelkezésre áll majd egy magas színvonalú cyclocross esemény megrendezéséhez Magyarországon.” – kezdte Kovács. „A cyclo-cross és általában a kerékpársport idehaza talán jobb helyzetben van, mint valaha. Persze még hosszú út áll előttünk, de valódi előrehaladást látunk. Egyre több verseny és fiatal versenyző jelenik meg, igazi tehetségeink vannak, nemcsak Vas Blanka, hanem a testvére, Barnabás és Takács Zsombor is.” – folytatta.
Az előző szezonban Takács a férfiak junior kategóriájában második lett mind az Európa-bajnokságon, mind a Zonhoveni versenyen. Vas Barnabás pedig megnyerte a Koppenbergcross-t, és ötödik lett az Európa-bajnokságon. A női junior kategóriában Bruchner Regina a Benidormi és a Hoogerheide-i világkupákon szerzett top-10-es helyezéseivel hívta fel magára a figyelmet. – emelte ki a portál a hazai cross előretörését.
A Eurosport egykori újságírója, Szabó Bence is osztja ezt az optimizmust, és rámutatott, hogy a magyar kormány stratégiája összhangban van egy ilyen rangos esemény megrendezésével.
„A kormányunk a nagy, látványos sportesemények, mint a Giro d’Italia Grande Partenza vagy az Euro 2020 budapesti mérkőzései megszervezését helyezte előtérbe. Sőt, még a nyári olimpia rendezésére is vannak törekvések, így egy jelentős cyclo-cross esemény is illeszkedne a céljaik közé. Bár nem vagyok benne biztos, hogy ez a támogatás egy egyszeri eseményen túl is kitart, úgy gondolom, hogy egy nagyszabású cyclo-cross verseny valóban megrendezhető Magyarországon.” – mondta Szabó.
Kovács Béla viszont úgy véli, hogy a világbajnokság több lenne egy egyszeri rendezvénynél. Szerinte a szivárvány mezért való küzdelem megszervezése egy szélesebb körű terv része, amelynek célja a magyar kerékpársport fejlesztése: „Hét éve a kerékpárt, mint sportágat azonosították, amely csupán arra képes, hogy ösztönözze az embereket egy aktívabb életmódra. Azóta viszont mi is és a sportág minden szereplője hihetetlenül keményen dolgozott a szövetségnél, hogy elérjük azt a szintet, ahol most tartunk. Egyre több fiatal versenyzőt bontogatja a szárnyait és helytáll a legjobbak között. Blanka Vas és Valter Attila olimpiai eredményei pedig megkoronázták ezeket az éveket.” – foglalta össze az alelnök.
A biztató eredmények ellenére Szabó kiemelte néhány akadályt, amelyekkel a magyar kerékpárosok szembesülnek.
„Mint minden, nem hagyományos cyclo-cross országban, Magyarországon is kihívás, hogy a versenyzőkre felfigyeljenek és szerződtessék őket a nagy csapatok. Vas Barnabás és Takács Zsombor szempontjából sem mindegy, hogy milyen csapattal fejlődnek majd tovább, eljutnak-e arra a szintre, amely a nagy győzelmekhez kell.” – tette fel a kérdést Szabó.
Kovács Béla ugyanakkor reméli, hogy még több magyar tehetséget tudnak kinevelni, és a cyclocross kulcsfontosságú szerepet játszik majd a fiatal versenyzők fejlődésében. „A szülők itt óvatosak az országúti kerékpározással kapcsolatban, mivel biztonsági aggályaik vannak. Mondjuk ki őszintén, az országúti kerékpározás Magyarországon egyelőre inkább veszélyes, mint biztonságos. Ezzel szemben a cyclocross sokkal biztonságosabb és egy erős alapot ad minden kerékpáros szakághoz. A versenyzők megtanulják az alapvető bringakezelési készségeket, amelyek az országúton is nagyon hasznosak. Úgy gondolom, hogy az országúti versenyzés inkább a fejlettebb versenyzőknek való, míg a cyclocross tökéletes a kezdők alapjainak elsajátításához.” – mondta.
A Tom Dumoulin Bike Park és a Sven Nys Cycling Center inspirálta Kovácsot, hogy hasonló létesítményt hozzon létre Debrecenben.
„Amikor láttam a hollandiai és belga kerékpáros parkokat, tudtam, hogy Magyarországnak is szüksége van egy ilyenre. Elkezdhettük egy egyszerű mezővel, de most már egy állandó cyclocross pályánk van dombokkal, homokos szakaszokkal és árkokkal, amelyek az alapvető cyclocross készségeket fejlesztik, és körülötte egy országúti pálya is található. Célunk, hogy Debrecenből egyszer nemzeti kerékpáros központ legyen, amely egy versenypályát, BMX pályát és sportolókat segítő szálláshelyeket is magában foglal.” – vázolta a terveket az MKSZ alelnöke.
Idén a Velopark Debrecen négy UCI versenyt rendezett, köztük két fordulót az UEC Európa-kupán. Az UEC eseményeken Sven Nys szakmai előadást tartott és masterclass-t vezetett a fiataloknak. Nys dicsérte a helyszínt és elmondta, hogy potenciálisan képes lenne világbajnoki eseményt rendezni. A pályáról készült felvételek alapján Nys értékelése pontosnak tűnik. A debreceni pálya olyan modern cyclocross elemeket tartalmaz, mint a hidak, a lejtős szakaszok és a meredek emelkedők, így összehasonlítható a belga Superprestige versenyekkel.
Nézve a jövőt, Kovács a világbajnokságot hosszú távú célnak tekinti: „Célunk, hogy a legjobbaktól tanuljuk meg, hogyan javíthatunk a pályánkon, a pálya nyomvonalának tűzésén és a logisztikánkon. Két éve indítottuk el ezt a versenyt és egyre több pozitív visszajelzést kapunk. Jövőre szeretnénk szintet lépni egy C1-es versennyé, és folytatni az utunkat a lehetséges világbajnokság rendezéséig.” – zárta a gondolatait.
A teljes interjú itt hallgatható meg angol nyelven:
Magyar Kerékpáros Szövetség