Forma-1: Vettel 2011-es szezonja számokban

image

Az Autosport újságírója, Michele Merlino összegyűjtötte a 2011-es szezon legérdekesebb statisztikáit.
 
Mivel az eddigi 61 Formula-1-es szezonban 18-szor 16 futamot rendeztek meg az évben, így a Koreai Nagydíjat követően elérkezett az idő, hogy a statisztika alapján is mélyebb elemzésnek vessük alá a 2011-es évet, de az vitán felül áll, hogy Sebastian Vettel és a Red Bull tökéletes szezont fut eddig, hiszen a 16 nagydíjból 10-szert őt intették le az első helyen.
 
Először is nézzük meg, hogy Vettel idei éve hogyan hasonlítható össze Nigel Mansell 1992-es és Michael Schumacher 2002-es, valamint 2004-es tökéletes szezonjaival.
 
Ha az adatokat mélyebb elemzés alá vettjük, akkor kiderül, hogy Michael Schumacher 2002-ben 6 ponttal előzte volna meg Vettelt, ha akkor is a 2011-es pontszámítási módszert használták volna, míg Mansell ugyancsak a Magyar Nagydíjon szerezte volna meg a bajnoki címét. Az időmérő edzések tekintetében pedig Mansell a legjobb, a brit 14 pole pozíciójával szembe Vettelnek csak 12 pole-ja van, az első soros indulások tekintetében azonban már holtverseny van közöttük (15-15 első soros indulás). Schumacher a pole-ok tekintetében sehol sincs hozzájuk képest, e mögött azonban a Ferrari csapat taktikája áll, akik gyakran beáldozták az időmérőedzést annak érdekében, hogy a futamra az üzemanyag utántöltés miatt jobb stratégiát dolgozzanak ki.

A dobogók tekintetében azonban már Schumacher a legjobb, hiszen 2002-ben az összes futamot a dobogón fejezhette be (Schumacher akkor a szezonzáró Japán Nagydíjat is megnyerte).

A jelenlegi pontszámítást alkalmazva pedig a 11. futamon, amikor Mansell 1992-ben, Schumacher pedig 2002-ben megnyerte a világbajnoki címet Schumachernek már 251 (2002) és 250 (2004) pontja lett volna, ezzel szemben Mansellnek 236, míg Vetetlnek 234 pontja „volt”. Ez világosan mutatja, hogy Schumachernek és a Ferrarinak mekkora szezonja is volt 2002-ben, illetve 2004-ben.   
 
2011 vs 2010

Ha a 2010-es szezon első 16 futamával hasonlítjuk össze az idei év eddigi 16 nagydíját, akkor ismételten elcsodálkozunk azon, hogy vajon tavaly miért is nem akarta a Red Bull, hogy Vettel a bajnokságban jobban álló Mark Webbert segítse a bajnoki címért folyó küzdelemben. Vettel ugyanis idén nem kevesebb, mint 143 ponttal áll jobban, mint tavaly ilyenkor! Tavaly a 16. futam (a Japán Nagydíjat) követően a bajnokságot Mark Webber vezette 220 ponttal, akit Alonso követett 14 pontos hátrányban, míg Vettel Alonsoval azonos pontszámmal állt a 3. helyen, de a Webber mögött 28 és 31 pontos hátrányban lévő Lewis Hamiltonnak és Jenson Buttonnak is volt még matematikai esélye a bajnoki címre.
 
Az idei évben azonban minden más volt, így Vettel, aki 143 ponttal gyűjtött többet, mint tavaly magabiztosan nyerte meg a bajnoki címet. Az azonban mindenképpen érdekes, hogy annak ellenére, hogy Fernando Alonso és Lewis Hamilton 6 illetve 4 ponttal gyűjtött többet idén, mint tavaly a bajnoki címhez azonban ennek ellenére sem volt sok közük idén. Az idei év nagy vesztese egyértelműen Nico Rosberg, aki nem kevesebb, mint 55 ponttal áll rosszabbul az idei szezonban, mint a tavalyi évben, ennek ellenére a bajnokságban ugyanúgy a 7. pozíciót foglalja el.  

Ugyanakkor azt is észre kell venni, hogy ha tavaly a Red Bull engedte volna Mark Webbert győzni a Japán és a Brazil Nagydíjakon, akkor 2010-ben 256 ponttal a 252 pontos Fernando Alonso és a 242 pontos Sebastian Vettel előtt Mark Webber lett volna a világbajnok.
 
A 2011-es év az előzések királya

Az idei szezon talán az előzések miatt marad emlékezetes a KERS és a DRS rendszereknek, valamint a gyorsan kopó Pirelli abroncsoknak köszönhetően ugyanis rég nem látott aktivitást mutattak a pilóták a pályán a pozíciókért folyó küzdelemben. A számok pedig akkor is önmagukért fognak beszélni, ha ezen statisztika elkészítésénél nem vettük figyelembe az első körös helyezkedéseket, valamint a bokszban végrehajtott előzéseket.
 
Az előzéseket 1983 óta vezetik statisztikailag a Formula-1-ben, és az eddigi rekorder 666 előzéssel az 1984-es szezon volt, a 2011-es év azonban már 16 futam alapján is megdöntötte ezt. Az idei szezon első 16 nagydíján ugyanis 729 előzés történt, átlagosan tehát 45 futamonként. A rekorder az idei évben 89 előzéssel a Kanadai Nagydíj volt, míg a lista végén 16 illetve 20 előzéssel a Monacói és az Angol Nagydíj található. 

A pilóták között változatlanul Mark Webber az előzések királya 51 végrehajtott előzéssel, de nem sokkal marad le tőle Jenson Button (48 előzés) és Michael Schumacher (46 előzés) sem, Sebastien Buemi 3. helye (47 előzés) pedig igazi meglepetés, az azonban már annyira nem meglepő, hogy a tavalyi évben is sokat előző Kamui Kobayashi 41 előzéssel idén is a lista élmezőnyében található. Sebastian Vettel azonban csak a lista végén „szerénykedik” 13 előzéssel, ha azonban arra gondolunk, hogy a német világbajnokot az idei szezonban mindössze csak 5-ször előzték meg (de ebből csak háromszor Kínában, Kanadában és Magyarországon vesztette el ezáltal Vettel a futamgyőzelmet) , akkor már a gyengélkedésének az okát is tudjuk, történetesen, hogy az első helyen száguldva az ifjú bajnokot az idei szezonban nem sokszor tudták megizzasztani a győzelemért.  
 
Ha az első körös pozíció nyerések, vagy vesztések statisztikáját is átböngésszük, akkor arra is fény derül, hogy miért is Mark Webber előzött az idei szezonban a legtöbbet. A válasz prózai a Red Bull ausztrál pilótájánál az idei szezonban csak Bruno Senna rajtolt rosszabbul. Senna a rajtok alkalmával eddig összesen 27 pozíciót, míg Webber 21 pozíciót veszített. A rajtok és az első körös küzdelmek legnagyobb nyertese Michael Schumacher volt, aki összesen 24 pozíciót javított a rajtok során, a lista második helyén Sebastien Buemi áll 21 pozíció nyereséggel, majd Timo Glock, Heikki Kovalainen, Vitantonio Liuzzi és Jarno Trulli következik, ami kiválóan mutatja, hogy mekkora élethalálharcot is vívnak a vert mezőnyhöz tartozó istállók a jobb pozíciókért.