Barrichello: -Az időmérő a legfontosabb a Hungaroringen-

image

Nem sikerült a pontszerzés Hockenheimben, így a Williams a Hungaroringen szeretné kiküszöbölni a csorbát. A brit istálló korábban szinte verhetetlennek bizonyult a mogyoródi ringen, így már csak a hagyományok miatt is kötelező a jó szereplés. Ráadásul a csapat mindkét pilótája megérezte már, milyen győzni a Hungaroringen: Rubens Barrichello 2002-ben nyert itt, míg Nico Hülkenberg tavaly a GP2 futamán bizonyult a legjobbnak.

Nagy reményekkel érkezett a Williams istálló Hockenheimbe, majd kissé csalódottan, pont nélkül távozott a futamot követően. A csapat tagjai most nagyon fogadkoznak, hogy a magyar szponzoruk, a HELL miatt sem szerepelhetnek rosszul a magyar közönség előtt. Erre minden esélyük megvan, ugyanis a gárda Valencia óta egyre jobban teljesít, és a Német Nagydíjon sem maradt volna pont nélkül, ha nem a pálya porosabb feléről kell mindkét versenyzőnek rajtolni. Újabb fejlesztésekkel próbálják még versenyképesebbé tenni az autóikat, amiket a pénteki szabadedzéseken fognak tesztelni.

Sam Michael, technikai igazgató szerint a lassú, kanyargós magyar pályán az FW32 alkalmas lesz a jó szereplésre. „Mivel az autónk alkalmas a Hungaroringhez hasonlatos lassú, kanyargós pályákra, így természetesen eredményes szereplést várunk magunktól. A beállításokon javítanunk kell, mégpedig az eddig felhalmozott adatok alapján. A pénteki szabadedzéseken új aerodinamikai alkatrészeket tesztelünk, és ezeknek egy részét a rossz időjárás miatt Németországban nem tudtuk kipróbálni.”

Rubens Barrichello (összpontszáma: 29, helyezése a vb-pontversenyben: 11.) nem véletlenül szeret Magyarországon versenyezni, hisz 2002-ben például megnyerte a futamot, de ezen kívül kétszer másodikként, kétszer negyedikként intették le a korábbi nagydíjakon. Igaz, ötször már idő előtt fel kellett adnia a küzdelmet, ráadásul tavaly éppen az ő autójáról leesett rugó okozott súlyos balesetet Felipe Massának. A legfontosabbnak azt tartja, hogy a szombati időmérőn minél jobb eredményt érjen el, mert a Hungaroringen kevés az előzési lehetőség, és a startnál elfoglalt pozíció döntő lehet az egész futamra nézve. „Nagyon kedvelem a Hungaroringet, és nem csak azért, mert nyertem már itt korábban. Ezen a versenyhétvégén az időmérő edzés talán a legfontosabb, hisz az ott megszerzett rajthely alapvetően befolyásolhatja az egész versenyedet. Egy biztos, a pálya egyenetlensége miatt nagyon nehéz megtalálni az autó optimális beállítását. A tempónk megfelelő, és a korábbi lendületünket szeretnénk megőrizni a magyar futamon is. Rengeteg munka vár még ránk, hisz a többiek is ezt teszik, de ha tartjuk a jó irányt, akkor a Hungaroringen szép eredményeket érhetünk el.”

Nico Hülkenberg (összpontszáma: 2, helyezése a vb-pontversenyben: 17. hely) újra olyan pályán mutathatja meg, hogy nem érdemtelenül tagja az F1-es mezőnynek, amit tökéletesen ismer. Tavaly ugyanis a GP2 futamát simán megnyerte, miközben megfutotta a verseny leggyorsabb körét is, igaz, a sprintben csak a hetedik helyet szerezte meg. A fiatal német abban bízik, hogy sikerül leelőzniük a közvetlen vetélytársaikat, és pontszerzőként zárhatja a jubileumi Magyar Nagydíjat. „Az utóbbi futamokon láthattuk, hogy felvesszük a versenyt a közvetlen vetélytársainkkal, és képesek vagyunk arra is, hogy legyőzzük a Renault, Mercedes vagy a Sauber pilótáit. Magyarországon a fő hangsúly az időmérőn van, így abban reménykedem, hogy szombaton kitesz a csapat magáért, és bekerülünk a Q3-ba, és a kvalifikációs tréningen és a futamon is előrébb végzünk a már említett vetélytársainknál. Tavaly megnyertem a GP2-es futamot, így abban bízom, sima versenyünk lesz a lassú pálya és a nagy meleg ellenére, ami fizikailag igencsak próbára tesz minket. Nagyon várom már a hétvégét, amitől pontokat remélek.”

 

Mit kell tudni a Magyar Nagydíjról?

A pálya neve: Hungaroring

Az első szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 30.): 10:00-11:30

A második szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 30.): 14:00-15:30

A harmadik szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 31.): 11:00-12:00

Az időmérő edzés magyar idő szerint (2010. július 31.): 14:00

A verseny rajtja magyar idő szerint (2010. augusztus 1.): 14:00

Körök száma: 70

Pálya hossza: 4,381 km

Verseny hossza: 306,630 km

Körrekord: 1:19.071 – Michael Schumacher (2004)

2009 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:21.931 – Mark Webber (Red Bull)

2009 pole pozíció: 1:21.569 – Fernando Alonso (Renault)

2009 verseny győztese: Lewis Hamilton (McLaren)

 

A Hungaroring rövid történte

Amikor Bernie Ecclestone, a Formula-1 világbajnokság vezetője 1983-ban, a Monte Carlo-i futamon megemlítette a Brazíliában élő magyar származású barátjának, Rohonyi Tamásnak, hogy a versenysorozat egyik futamát a "vasfüggöny" mögé vinné. Akkor még senki sem hitte volna, hogy ez a beszélgetés alapjaiban változtatja meg hazánk és a száguldó cirkusz kapcsolatát. Ecclestone hivatalos telexe óta eltelt 27 év, és a mogyoródi ringen immár a 25. Magyar Nagydíjat rendezik augusztus elsején.

Ecclestone 1983 nyarán Magyarországra érkezett, és azonnal támogatóra talált Balogh Tibor, a Magyar Autóklub elnökének személyében. Szó szót, tárgyalás tárgyalást, telex telexet követett, míg a felek 1985. szeptember 10-én Londonban aláírták a Magyar Nagydíj első, öt évre szóló szerződését. Ekkorra már az is eldőlt, hogy nem az eredetileg helyszínnek javasolt Városliget, illetve Népliget ad otthont a futamnak, hanem a mogyoródi domboknál vadonatúj ringet építenek.

A Hungaroring számítógéppel való tervezése világviszonylatban is újszerűnek számított. A Kerepestarcsa és Mogyoród közötti, 73 hektáros területen 1985. október 15-én kezdődtek meg a földmunkák, amelyek nagy része az év végére befejeződött. Az időjárási körülmények miatt az építkezés azonban csak márciusban folytatódhatott, amikor megkezdték a pálya aszfaltozását. Nagy gyorsasággal fejezték be a boxutcát, a négyemeletes toronyépületet, a lelátókat, illetve a rádiós fülkéket. Az építkezés nyolc hónap, voltaképp rekordidő alatt, rendben, határidőre, május végére befejeződött. Az első világbajnoki futamot 1986. augusztus 10-én rendezték.

A Hungaroring az M3-as autópálya mentén, Mogyoród község határában található. A pálya természetes völgyben fekszik, s karéj formájában 50 hektár lelátó öleli körül. Ezen kiváló természeti adottságok miatt, a nézőtér bármely pontjáról, a versenypálya 80 százaléka belátható. A kezdetektől többször is átépítették. A versenypálya teljes hossza az 1986-os átadáskor 4013,786 méter volt, és a pálya vonala nem változott 2003-ig. Ekkor átalakították a ring két neuralgikus pontját: meghosszabbították 202 méterrel a célegyenest, illetve leszűkítették az első kanyart, ami megkönnyíti a versenyzők számára az előzést, valamint átépítették a 12-es kanyart. Utóbbi módosítás a 11. kanyar kezdetétől a 13. kanyar végéig terjedően érintette a régi pályatestet és környezetét.

A korszerűsítés és a csapatok jobb kiszolgálása jegyében 2008-ban további fejlesztések történtek a Hungaroringen. Ezek elsősorban a paddock terület és kiszolgáló létesítményeinek átépítését, illetve új elérési útvonal létrehozását célozták meg.

 

Tizenkét év alatt hét futamgyőzelem

Akárcsak az előző két verseny helyszínén – Silverstone és Hockenheim -, a magyar pályán is rendkívül sikeres volt a Williams a 90-es évek futamain. Sőt, az első két nagydíjat is a brit istálló versenyzője, Nelson Piquet nyerte, míg a kilencvenes években Thierry Boutsen (1990), Damon Hill (1993, 1995) és Jacques Villeneuve (1996, 1997) uralta a Hungaroringet. A későbbiek során Villeneuve, Ralf Schumacher és Juan Pablo Montoya révén egy-egy dobogós hely még jutott a csapatnak, és utána Nico Rosberg tavalyi 4. helyezése érdemel említést.

A Williams hat pole pozíciót szerzett, illetve kilenc alkalommal futották a leggyorsabb kört pilótái.

 
Az elmúlt öt esztendő williamses helyezései

2005 – Mark Webber: 7.; Nick Heidfeld: 6.

2006 – Mark Webber: kiesett; Nico Rosberg: kiesett

2007 – Nico Rosberg: 7.; Alexander Wurz: 14.

2008 – Nico Rosberg: 14.; Kazuki Nakadzsima: 13.

2009 – Nico Rosberg: 4.; Kazuki Nakadzsima: 9.

 

Williams-hírlevél