
Küzdelmesen alakult a 2014-es FIA Autocross Európa-bajnokság negyedik, csehországi Nova Pakában rendezett fordulója a Buggy 1600-as kategória címvédője, Szabó Krisztián számára. A magyar pilóta az előfutamok összesített eredményei alapján csak a 12. helyet tudta megszerezni, ám a B-döntőből feljutva végül egészen a 4. helyig harcolta előre magát.
Krisztián már tavalyi bajnokévében többször tanúbizonyságot tett lehetetlent nem ismerő küzdeni tudásáról és akaraterejéről, hiszen több alkalommal is a B-döntőből kellett felküzdenie magát az A-döntőbe, ahol rendre további értékes pozíciókat javított. Idén eddig erre nem volt szükség, hiszen a németországi nyitófordulóban nyert, majd Lettországban ideje korán kiesett egy technikai probléma miatt, a második német forduló alkalmával pedig a 2. helyet kaparintotta meg. Ez a Nova Paka-i hétvége volt tehát idén Buggy 1600-as Európa-bajnokunk első olyan versenye, amelyen igazán meg kellett izzadnia a jó eredményért.
A 32 fős mezőnyben már az előfutamok során nagyon nehéz feladat elé állították a többiek, és csak a 12. helyre tudtam magát kvalifikálni, azaz a B-döntő 4. rajthelyére. Szorult tehát a hurok, hiszen a B-döntőben mindenképp előre kellett lépnie a két feljutó hely egyikére, különben ideje korán véget ért volna számára ez a verseny. A B-döntő nem kis izgalmak közepette telt a csapat számára, hiszen Krisz sokáig a 3. helyen haladt, szorosan tapadva a 2. helyezett versenyzőre. Ennek a párharcnak a végkimenetelén múlt minden, hiszen ha Krisz nem tud előzni, az a verseny végét jelentette volna számára, és akkor a 11. helyen végez, míg ha ezt az egy riválisát valahogy maga mögé utasítja, akkor feljut az A-döntőbe, ahol még bármennyi pozíciót előbbre léphet.
Végül egy kalandos manőverrel a magyar pilótának sikerült megkaparintania az utolsó feljutást érő helyet, és felsorakozhatott az A-döntő utolsó, 10. rajtkockájába. Az első kanyar után kiváló helyzetfelismerésének és okos helyezkedésének köszönhetően már a 6. helyen haladt, majd a bajnokságot vezető René Mandel hibája folytán még egy helyet előrelépett, és megérkezett a top5-be, ahol a hétvége addigi részében még nem járt.
Nem érte be ennyivel, Johny Feuilladét is megelőzte az egyik emelkedőn, majd sikerült egy elég megnyugtató előnyt kiautóznia magát a 4. helyen. Se előtte, se mögötte nem volt senki, nyugodtan mehetett a saját tempójában, ám az egyre inkább kigödrösödő pálya kibabrált vele: balhátsó defektet kapott, és az utolsó kör második felét már így kellett teljesítenie. Szerencsére nem volt már sok hátra, de az utolsó jobbost nagyon óvatosan vette, Feuillade pedig nagy sebességgel belerohant hátulról és kiforgatta. Kriszt így végül az 5. helyen intették le, ám a versenybírák látták az esetet, és a verseny után egyből vizsgálódásba kezdtek. A videófelvételek pedig egyértelműen bizonyították, a francia manővere szabálytalan volt, így Szabó Krisztián a hivatalos végeredmény szerint a 4. helyen zárta a 2014-es Eb-futamot az autocross Mekkájának tartott Nova Pakában.
Ez az eredmény azért is különösen örömteli, mert egyrészt kis túlzással a sírból hozta vissza ezt a versenyt Krisz, másrészt az így megszerzett 13 pontnak köszönhetően az összetettben is előrejött a 3. helyre, két pontra csökkentve hátrányát a bajnokságot jelenleg pontazonossággal vezető René Mandellel és Michael Buddelmeyerrel szemben. Nekik ugyebár idén már két hazai Eb-futamuk is volt, míg Krisztián számára az augusztus 23-24-i nyirádi Eb-futam jelenti az év legjobban várt versenyét. Előtte azonban még három további fordulót rendeznek; legközelebb Franciaországba látogat a mezőny, két hét múlva.
,,Ahogy arra számítottunk, idén sem volt könnyű versenyünk Nova Pakában, hiszen ez a világ leghíresebb autocross versenye, és itt mindig a lehető legerősebb mezőny gyűlik össze, ami most sem volt másként. Nehéz, küzdelmes hétvégénk volt, sok-sok nagy csatával, és nagyon örülök ennek a 4. helynek, hiszen a döntőknek csak a 12. helyről vághattam neki. Voltam már sokszor hasonló vagy még rosszabb helyzetben, ezért most sem estem kétségbe, és csak a feladatomra koncentráltam” – kezdte értékelését a 22 éves pilóta.
,,A B-döntőben a rajtnál egy helyet javítva feljöttem a 3. helyre, utána pedig szorosan üldöztem egyik riválisomat. Tudtam, hogy mindenképp meg kell őt előznöm a leintésig, mivel a B-döntőből csak ketten jutunk fel, de nem kapkodtam, türelmesen vártam a megfelelő pillanatot. Ez szerencsére el is jött. Az egyik körben a dombra fölfelé menet nagyon belassult, és én betettem mellé az autót határozottan. Nagyon nagy volt a sebességkülönbség, ezért nem volt túl fair tőle, hogy rám húzta a kormányt és rászorított a falra, de szerencsére tovább tudtam menni, és bejöttem a 2. helyre” – haladt tovább a történések felelevenítésében a kétszeres junior, egyszeres felnőtt Európa-bajnok versenyző.
,,Az A-döntőt egy gyors szervizelés után az utolsó helyről kezdhettem meg, de éreztem, hogy most lendületben vagyok, ezért bíztam a további javításban. Az első kanyarban ment a nagy helyezkedés, és többen is túlcsúsztak kicsit, én pedig belül helyet találtam mellettük, és egyből feljöttem 6.-nak. Mandel hibája után már az 5. voltam. Tudtam, hogy ez egy nagy lehetőség, hiszen ő vezeti a bajnokságot, és most sok pontot hozhatok rajta. A dombra fölfelé Feuilladét is sikerült megelőznöm, majd le is tudtam szakítani őt magamról, így nyugodtan, a saját ritmusomban haladhattam a 4. helyen. A pálya a végére azonban nagyon kigödrösödött, és én is hibáztam, hogy nem figyeltem erre eléggé, és nem kerültem ki őket, pedig időm lett volna rá. Az utolsó körben így összeszedtem egy balhátsó defektet, és tudtam, hogy az utolsó jobbost nagyon óvatosan kell bevennem, hogy ki ne sodródjak.”
,,Így is tettem, nagyon lassan mentem be a kanyarba, és fogtam a belső ívet, mert tudtam, hogy ott kívülről nincs hely elmenni mellettem. Feuillade viszont csinált helyet magának, hátulról belém jött és kiforgatott. A versenybírák szerencsére látták az esetet, így a végén visszaadták nekem a 4. helyet. Örülök és elégedett vagyok, mert mélyről sikerült visszahoznunk ezt a versenyt, és a bajnoki összetett szempontjából is kedvezően alakultak a dolgok. Már csak két pont a hátrányom az első két helyezetthez képest, és bízom benne, hogy a következő két fordulót sikerül majd olyan jól teljesítenem, hogy a hazai, nyirádi versenyemre már a bajnokság éllovasaként utazhassak haza” – mondta el végül Szabó Krisztián.
A Nova Paka-i Eb-futam végeredménye, Buggy 1600: 1. Marek Sekanina (cseh), 2. Michael Buddelmeyer (német), 3. David Anacleto (francia), 4. Szabó Krisztián (magyar).
Az Európa-bajnokság állása négy futam után, Buggy 1600: 1. René Mandel (német): 52 pont, 2. Buddelmeyer: 52, 3. Szabó Krisztián: 50.
A Nemzetek Kupája állása négy futam után: 1. Csehország: 199 pont, 2. Németország: 161, 3. Magyarország: 130.
Két kör Nova Pakában Szabó Krisztiánnal:
https://www.youtube.com/watch?v=UFyshXvN13I
A szombati nap videó összefoglalója: