Törpetanoda: Ötletek gyermeke képességeinek fejlesztéséhez – Emlékezet fejlesztése

image Cikksorozatunkban azon szülők számára szeretnénk segítséget nyújtani, akik aggódva tapasztalják, hogy gyermekük iskolai teljesítménye nem megfelelő, sok gyakorlás ellenére is rossz eredmények születnek.  Előző írásunkban a figyelem volt a középpontban, most az emlékezet szerepét tekintjük át.

Gyakran  tapasztaljuk, hogy a gyermek az órán lemarad, nem tudja követni az utasításokat, a padtársát kérdezgeti mit kell csinálni, a könyvében lapozgat tanácstalanul, s mire nekifog a feladatának a többiek már régen készen vannak.   Nagyon sok esetben ennek hátterében az emlékezet gyengesége áll.

 Ha a gyermek ezen készsége nem elég fejlett, problémát okoz számára az utasítások megjegyzése, események felidézése, feladatok értelmezése,  követése, versek, szövegek ,memoriterek tanulása. Mindez további tanulási nehézségeket vetít előre.

  A szülő és a pedagógus számára is fontos ismerni, hogy milyen a gyermek emlékezete, hogy szükség esetén megfelelő feladatokkal segíthesse elő ennek a területnek a fejlődését.  Amennyiben a probléma szülő számára további aggodalmakat okoz, érdemes kikérni szakember, fejlesztő pedagógus tanácsát, segítségét, aki a megfelelő módszerekkel nagy segítségére lehet a gyermek képességeinek felmérésében, és fejlesztésében.

Néhány egyszerű játék, amit otthon is játszhatunk gyermekünkkel, elősegítve emlékezetének fejlődését:

–          A gyermeknek utasítást adunk, s neki el kell végeznie a cselekvéssort. Pl: Menj oda a polchoz, vedd le a könyvet, hozd ide,tedd az asztalra, nyisd ki a 4. oldalon, aztán gyere ülj ide mellém. 

–          Tanuljunk együtt mondókákat, verseket. Nagyon jó, ha kisebbeknél olyan verseket választunk, amelyeket mozdulatokkal is lehet kísérni.

–          Képemlékezet: néhány játék, gyümölcs, zöldség képét tesszük a gyermek elé. Pár másodpercig nézheti, majd letakarjuk, s megkérjük mondja el, miket látott.

–          Az előző játékot variálhatjuk úgy is, hogy miután megnézte a képeket, becsukja a szemét, majd megváltoztatjuk a tárgyak, képek sorrendjét. Fel kell ismernie mi változott.

–          Játszhatunk „papagájjátékot” is. A szülő felsorol néhány állatot, gyümölcsöt, virágnevet, s ezt kell megismételni a hallott sorrendben.

–          Memóriajáték: tárgyakról, állatokról 2-2 képet készítünk, majd először képpel felfelé elhelyezzük az asztalon. A gyermek próbálja megjegyezni melyik állat hol látható, majd lefordítjuk őket. A feladat a párok megkeresése.

–          Kisebbekkel építőkockákkal is játszhatunk. A szülő felépít egy egyszerű építményt, majd a gyermeknek ezt kell megépítenie.

–          Mozdulatok utánzását is gyakorolhatjuk. Mutassunk pár cselekvésből álló mozdulatsort, majd kérjük meg ennek a megismétlésére.

–          „Elmentem a piacra” játék: A szülő elkezdi a mondatot: Elmentem a piacra és vettem dinnyét. A gyermek megismétli, majd hozzáteszi a saját választását. Pl. Elmentem a piacra, vettem dinnyét és őszibarackot. Nagyon sokáig játszható.

–          Fogpiszkálóból rakjunk ki egyszerű formákat, először minta után, majd emlékezetből tegye ki a gyermek.

A játékok nem csak fejlesztik gyermekük emlékezetét, hanem jó szórakozást is jelentenek a szülő és a kicsi számára egyaránt. Amennyiben a szülő úgy érzi, egyedül tehetetlen, és szüksége van szakember, fejlesztő pedagógus segítségére, erre lehetősége van a Törpetanodában. Budapesten a XI. kerületben, és Kunszentmiklóson indulnak egyéni és csoportos foglalkozások iskolakezdőknek, valamint tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknek. 

Részletek, időpontok és elérhetőségek: www.torpetanoda.hu

XLsport.hu
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.