A Ford tesztelői Sherlock Holmest játszanak

Manapság a családi autók egyre inkább mobil szépségszalonokká és vacsoraasztalokká válnak, ezért a Ford európai tesztelőcsapata új, már-már ördögien fondorlatos módszereket kénytelen kieszelni az autók ‘családállóságának’ ellenőrzésére.

A tesztelési folyamat során a kávé és szénsavas üdítők mellett szépségápolási és higiéniai termékeket is felhasználnak. A csapat még olyan vizsgálatot is végez, amivel garantálható, hogy a Ford modellek utastere elviseli a vörösen izzó hajsütővasakat, amiket egyre gyakrabban használnak autózás közben az időhiányban szenvedő utazók.

 FordC-MAX_exterior28[2]

“Néha picit Sherlock Holmesként kell eljárnunk, vagyis detektívként kell gondolkoznunk, hogy megértsük, pontosan hogyan keletkezett egy-egy sérülés, illetve hogyan lehet elkerülni vagy mérsékelni a hatását,” mesélte erről Robert Luetzeler, a Ford kölni üzemének anyagtervezési vezetője. “Ahhoz, hogy a tesztelés hatékony legyen, folyamatosan követnünk kell a változó fogyasztói trendeket, és új technológiákat is alkalmaznunk kell.”

Vannak családok, ahol a szépségápolási csomag az autós utazó felszerelés alapvető részét képezi. A Ford számos tesztet kidolgozott, amelyek során 10 négyzetcentiméteres anyagpaneleket vonnak be körömlakklemosóval, kézkrémmel és korrozív anyagokat tartalmazó hajlakkal. Minden egyes szennyezett panelt laboratóriumban vizsgálnak, hogy kiderítsék, mennyire állnak ellen a szennyezést okozó vegyszereknek.

Egy új tesztben rövid időre hajsütő vasat fektetnek a belső térben használt anyagokra. Ezt a vizsgálatot a szokásos lángállósági tesztek mellett végzik el, amelyeken minden Ford jármű átesik. A mérnökök feltárják, hol lehet javítani a megoldásokon, és új anyagokat vezetnek be, melyek egyáltalán nem, vagy csak mérsékelten sérülnek.

Az egyéb vizsgálatok körébe tartoznak az iskolai fuvarok, a családi nyaralások és a családi kedvencek egyre gyakrabban tapasztalható hatásainak elemzése; ehhez az autóban használt különféle anyagokat szénsavas italokkal, kávéval és sárral áztatják el, méghozzá több ezer alkalommal. A Ford angliai Duntonban található tesztelő központja évente körülbelül egy kiló kávét – vagyis 130 eszpresszót – használ fel a foltokkal szembeni ellenálló képesség vizsgálatához.

Ford-C-MAX_Lommel2015_038[2]

A mérnökök számos további tesztet is elvégeznek:

– A felületeket 600 alkalommal karcolják végig egy miniatűr buzogánnyal (ami úgy néz ki, mint a középkori fegyver) hogy az övcsatok, ékszerek és farmerszegecsek okozta sérüléseket szimulálják

– A 17 órás kopási teszt során a textileket 60 ezer alkalommal dörzsölik át egy csúcstechnológiájú gépezettel

– A szőnyegeken újra meg újra durva dörzskerekeket futtatnak végig

– A szabványos focilabdánál tízszer nehezebb gumilabdát pattogtatnak a műanyag felületeken, mégpedig akár -30 fokos hidegben is, ahol a műanyagok ridegebbé válnak

“A Ford anyaglaboratóriumának dolgozói közül sokan szülök is, ezért tökéletesen tisztában vagyunk azzal, hogy gyakran a gyerekek teszik leginkább próbára autóink belső terét,” mondja Mark Montgomery, a Ford egyik vezető anyagtervezési mérnöke Duntonban. “Akár az ajtókárpitok összetaposásáról van szó, akár az ülések tépőzárral történő felsértéséről vagy a sáros focicipők szőnyegekre gyakorolt hatásáról, a mi dolgunk, hogy mindent szimuláljunk, amit a gyerekek egy Forddal tehetnek, hogy autóink garantáltan ki is bírják mindezt.”

Annak érdekében, hogy a napfény hosszú távú hatását vizsgálhassák, az anyagmintákat 3750 órán (156 napon) keresztül megszakítás nélkül UV-fényben tartják. Ezzel ugyanazt a hatást érik el, mintha a burkolatok 5 éven át verőfényben álltak volna.

Ám annak garantálása, hogy az autók belső tere elviseli a családi élet jelentette igénybevételt, csupán egy része a Ford európai tartóssági tesztjeinek. A mérnökök a tesztpályán, illetve a belgiumi Lommelben található tesztközpontban is aprólékos vizsgálatokat végeznek. Ilyen volt az is, amikor 80 darab ötüléses C-MAX és hétüléses Grand C-MAX modellel összesen 730.000 kilométert tettek meg a világ legrosszabb útjait idéző útszakaszokon – benne földutakkal, kavicsburkolattal és a világ legnagyobb kátyúival, valamint az autókat 12 héten át áztatták párakamrában, hogy teszteljék azok korrózióállóságát.

Ford2015_C-MAX_Test_lab_071

Az angliai Duntonban működő környezeti tesztlaboratóriumban a járműveket -40 foktól +55 fokig terjedő hőmérsékletnek, illetve akár 5.200 méteres magasságnak megfelelő légköri viszonyoknak teszik ki. Ez a program 10 évnyi extrém használat hatásait szimulálja olyan tesztek révén, melyek általában hat hónap alatt elvégezhetőek.

A világszerte elvégzett tesztek során a Ford mérnökei 8 millió kilométert tettek meg a bolygó legkeményebb útviszonyai között, olyan helyeken, mint az arizonai Death Valley, vagy a kimerítő Grossglockner magashegyi út Ausztriában.

Távol tartja a családot a tűzvonaltól

Az új C-MAX modellcsalád modern Ford-technológiái segítenek, hogy az autós enyhítse vagy akár teljesen elkerülje a nemkívánatos helyzeteket, legyen szó akár a parkolás közben szerzett karcolásokról, akár a nagy sebességű ütközésekről:

– Az Active City Stop folyamatosan szkenneli az autó előtti útszakaszt, és szükség esetén automatikusan fékez, hogy mérsékelje az ütközés hatását, vagy teljesen kivédje a balesetet

– A Keresztirányú Forgalomfigyelő 40 méteres hatósugarú radar segítségével jelzi, ha egy másik jármű közelít keresztirányból, miközben az autó kitolat a parkolóhelyről

A Ford járművei több száz valós törésteszten és több ezer “virtuális ütközésen” esnek át, hogy a lehető legmagasabb szintű védelmet biztosítsák utasaik számára. A frontális, oldalirányú és hátulról érkező ütközéseket, a tető szilárdságát és a biztonsági rendszerek működését a mérnökök a legmodernebb biztonsági laboratóriumokban vizsgálják. Az ehhez szükséges információt (például az ütközés során ébredő erőhatásokról vagy az utasok testének mozgásáról) lassított felvételt készítő kamerák és a tesztbábukra csatlakoztatott számítógépes érzékelők szolgáltatják.

FordC-MAX_exterior06[1]

A Ford C-MAX és Grand C-MAX modelleket arra tervezték, hogy egy baleset során biztonságot nyújtsanak az Ön és családja számára:

– Miután a fedélzeti számítógép érzékelte a balesetet, a légzsákok 20 ezredmásodpercnél rövidebb idő alatt fúvódnak fel

– Az új generációs i-Size gyerekülés-rögzítési pontok kompatibilisek a legújabb generációs ISOFIX gyerekülésekkel, így oldalirányú vagy frontális ütközés esetén fokozott védelmet kínálnak a kicsik feje és nyaka számára

– A Vészhelyzeti Segélyhívóval kiegészített SYNC rendszer a fedélzeti GPS, a térkép és a mobiltelefon-hálózat adatai alapján meghatározza a baleset pontos helyét, majd az utasok Bluetooth-csatlakozású telefonján keresztül felhívja az egész Európában használatos 112-es segélyhívó számot

Mindezek mellett a speciálisan felkészített tesztjárműveket 100 tipikus autós vezeti 12 hónapon keresztül olyan helyzetekben, amelyek a leginkább hasonlítanak a hétköznapi használatra. Ez idő alatt számos adat gyűlik össze a leggyakrabban használt ülésbeállításoktól kezdve egészen addig, hány percen át égett a járművekben a csomagtér világítás.

 

Forrás: www.formula.hu – RSS