Motor
2015. szeptember 13. vasárnap, 15:03
Összefoglalni is nehéz, annyi minden történt a legnagyobbak San Marinói Nagydíján: az eleredő, majd elálló eső miatt a mezőny nagy része kétszer is motort cserélt, a vb-címért küzdő Jorge Lorenzo pedig idén először nullázott. A győzelmet végül Marc Marquez szerezte meg a szenzációs teljesítményt nyújtó Bradley Smith, Scott Redding és Loris Baz előtt. Valentino Rossi ötödik lett.
Rekordot jelentő 92 ezer néző előtt rajtolt el délután 14 órakor a MotoGP San Marinói Nagydíja. A legtöbben persze a világbajnokságot vezető Valentino Rossiért szorítottak, aki a pole pozíciós Jorge Lorenzo és a másodikként kvalifikáló Marc Marquez mellől a harmadik helyről kezdhette meg a 28 körös viadalt. Egy másik olasz, a szabadkártyás Michele Pirro számára már a felvezető kör előtti pillanatok is katasztrofálisan alakultak: az egész hétvégén remeklő ducatist műszaki hiba miatt le kellett tolni a rajtrácsról, így csak a bokszutcából vágott neki a versenynek.
A start után hiába lőtt ki jól Rossi, végül maradt harmadik két spanyol ellenfele mögött, ám ezzel egyidejűleg néhány enyhén elkezdett szemerkélni az eső – ezt a fehér zászló is megerősítette, amely azt jelzi, hogy a pilóták kiállhatnak a bokszba motort cserélni, ha úgy érzik, hogy már elég vizes az aszfalt. A csapatok is elkezdték felkészíteni a második gépeket, ám a pilóták egyelőre kint maradtak. Lorenzo őrizte minimális előnyét Marquezzel szemben, s egyelőre úgy tűnt, többé-kevésbé Rossi is tartani tudta a tempójukat, míg mögötte Pedrosa és Iannone harcolt keményen egymással.
Hat kör elteltével aztán felerősödött az eső, ám az éllovasok még kint maradtak, miközben nagyjából a nyolcadik helytől lefelé szinte mindenki bejött a bokszba motort cserélni! Egy körrel később aztán Lorenzóék is váltottak, s a yamahás kis híján össze is ütközött Marquezzel a bokszból kijövet. Ekkor Dovizioso állt az élen Smith és Crutchlow előtt, ám ennél sokkal fontosabb volt, hogy a repsolos világbajnok néhány kanyaron belül megelőzte Lorenzót, így amikor az előtte haladók is kiálltak, ő került az élre, míg Rossi megőrizte harmadik helyét.
A 10. körben jártunk, amikor Marquez túl szélesen vett egy kanyart, így Lorenzo visszavette tőle a vezetést. Hátrébb is láthattunk izgalmakat: Hernandez esett el, s ezzel De Angelist is kiütötte a versenyből. Persze az élmezőny csatája sem volt unalmas: Marquez hamar utolérte Lorenzót, miközben mögöttük Rossi még nagyobb tempóban közeledett rájuk! A Brit Nagydíj hőse, Danilo Petrucci is újfent remekelt: az éllovas trió mögött ugyanis ő haladt a negyedik helyen!
Az eső közben elállni látszott, egy száraz ív is kezdett megjelenni a pályán, ám mindez nem akadályozta meg abban az éllovasokat, hogy egymásnak essenek: Marquez próbálkozott Lorenzo mellett, ám végül Rossi előzte meg a regnáló világbajnokot. Két körrel később aztán csapattársát is maga mögé utasította, s ezzel az élre állt hazai közönsége előtt! A mezőny azonban közben megkezdték az újabb cseréket: az élmenők közül Marquez váltott vissza először slick gumikra, s mire Lorenzo is követte a példáját két körrel később, már nem csak a hondás, hanem Smith és a remek ütemben cserélő Baz is elé került!
Ám az igazi dráma csak ezután következett számára: Lorenzo a pálya utolsó szakaszán kicsúszott – először nullázott idén a spanyol –, ezzel óriási esélyt adott Rossinak arra, hogy ellépjen tőle a pontversenyben! Persze a „Doktor” cseréje is kései volt, s csupán az ötödik helyre tért vissza Marquez, Smith, Baz és Redding mögé. A parádésan teljesítő, Open kategóriás franciát persze hamar utolérte a brit, s az erőbeli fölényt kihasználva könnyedén át is vette tőle a harmadik helyet.
Más változás azonban már nem történt, így Marc Marquez megszerezte idei negyedik győzelmét, mögötte pedig az idei első dobogóját szerző Bradley Smith, valamint a királykategóriás karrierje során először a legjobb háromban végző Scott Redding ért célba. Bazt a szenzációs negyedik helyen intették le, Rossinak pedig – a rendkívül rossz ütemben végrehajtott motorcsere miatt – meg kellett elégednie az ötödik hellyel. Az olaszt az vigasztalhatta, hogy ezzel is 11 ponttal növelte előnyét az összetettben, azaz immár 23 egység az előnye Lorenzóval szemben. A „Doktor” mögött Petrucci lett a hatodik, majd jött a két gyári Ducati Iannone, Dovizioso sorrendben, a top10-et pedig Pedrosa és Aleix Espargaro tette teljessé.
A világbajnokság két hét múlva a harmadik spanyolországi helyszínen, Aragónban folytatódik.
1.
|
Marc MARQUEZ
|
SPA
|
Repsol Honda Team
|
Honda
|
48’23.819
|
2.
|
Bradley SMITH
|
GBR
|
Monster Yamaha Tech 3
|
Yamaha
|
+7.288
|
3.
|
Scott REDDING
|
GBR
|
EG 0,0 Marc VDS
|
Honda
|
+18.793
|
4.
|
Loris BAZ
|
FRA
|
Forward Racing
|
Yamaha Forward
|
+26.427
|
5.
|
Valentino ROSSI
|
ITA
|
Movistar Yamaha MotoGP
|
Yamaha
|
+33.196
|
6.
|
Danilo PETRUCCI
|
ITA
|
Octo Pramac Racing
|
Ducati
|
+35.087
|
7.
|
Andrea IANNONE
|
ITA
|
Ducati Team
|
Ducati
|
+36.527
|
8.
|
Andrea DOVIZIOSO
|
ITA
|
Ducati Team
|
Ducati
|
+37.434
|
9.
|
Dani PEDROSA
|
SPA
|
Repsol Honda Team
|
Honda
|
+39.516
|
10.
|
Aleix ESPARGARO
|
SPA
|
Team SUZUKI ECSTAR
|
Suzuki
|
+39.692
|
11.
|
Cal CRUTCHLOW
|
GBR
|
LCR Honda
|
Honda
|
+41.995
|
12.
|
Jack MILLER
|
AUS
|
LCR Honda
|
Honda
|
+46.075
|
13.
|
Mike DI MEGLIO
|
FRA
|
Avintia Racing
|
Ducati
|
+48.381
|
14.
|
Maverick VIÑALES
|
SPA
|
Team SUZUKI ECSTAR
|
Suzuki
|
+52.325
|
15.
|
Alvaro BAUTISTA
|
SPA
|
Aprilia Racing Team Gresini
|
Aprilia
|
+53.348
|
16.
|
Stefan BRADL
|
GER
|
Aprilia Racing Team Gresini
|
Aprilia
|
+58.828
|
17.
|
Nicky HAYDEN
|
USA
|
Aspar MotoGP Team
|
Honda
|
+1’02.649
|
18.
|
Hector BARBERA
|
SPA
|
Avintia Racing
|
Ducati
|
+1’04.768
|
19.
|
Eugene LAVERTY
|
IRL
|
Aspar MotoGP Team
|
Honda
|
+1’05.677
|
20.
|
Claudio CORTI
|
ITA
|
Forward Racing
|
Yamaha Forward
|
+1 kör
|
21.
|
Karel ABRAHAM
|
CZE
|
AB Motoracing
|
Honda
|
+1 kör
|
Nem ért célba:
|
|
|
|
|
|
|
Pol ESPARGARO
|
SPA
|
Monster Yamaha Tech 3
|
Yamaha
|
|
|
Jorge LORENZO
|
SPA
|
Movistar Yamaha MotoGP
|
Yamaha
|
|
|
Yonny HERNANDEZ
|
COL
|
Octo Pramac Racing
|
Ducati
|
|
|
Alex DE ANGELIS
|
RSM
|
E-Motion IodaRacing Team
|
ART
|
|
|
Michele PIRRO
|
ITA
|
Ducati Team
|
Ducati
|
|