BringaSport – 2015.10.12 – Idén először a Magyar Kerékpársportok Szövetsége saját cyclo-cross kupasorozatot indít, amely október végén indul, négy kupafutamból és egy országos bajnokságból áll majd. A sorozat első futama október 25-én kezdődik az Eddekor‐Ózd Kupával (versenykiírás hamarosan), a második a Veszprém Cross lesz november 14-15-én, majd két BringaPark Kupa kerül megrendezésre, november 22-én és december 13-án.
Magyar Kerékpársportok Szövetsége cyclo-cross versenykiírása a 2015/2016-os szezonra >>
Letölthető PDF verzió >>
Mi is az a cyclo-cross?
– Láttad azt az országúti bringát ott az erdőben?
– Hoool?
– Az erdőben, ott a füvön…
– Jaa, dehogy! Az cyclocross!
Egyre ritkábban hangzik el ez a párbeszéd a bringás körökben, hiszen hazánkban is folyamatosan nő a cyclocross szakág ismertsége. A holtszezonban rendezett versenyek izgalmasak, pörgősek és a verseny közbeni akadályok miatt technikai kihívások tarkítottak.
A szakág bár újkeletűnek hangzik, ennek ellenére több mint 100 éves múltja van. Eredetileg egy francia katona találta fel a lovaglás alternatívájaként. Az 1902-től rendezett cyclocross versenyek elismerése 1910-től kezdődött, amikor egy Tour de France győztes is részt vett rajta. 1950-ben már világbajnokságot is rendeztek belőle, ami a cyclocross versenyzők időszámításának a kezdetét is jelenti. Az 1970-es évektől a Benelux államok, Csehország és az USA lettek a legnépszerűbb versenyhelyszínek.
A cyclo-cross versenyek 2000-4000 méter hosszú körpályán, földes, füves réteken haladnak. Egy kritérium versenyhez hasonlít, eltekinte az akadályoktól. A pályán ugyanis lépcsősor, palánk, homokágy töri meg a lendületet. Ez amiatt van, hogy az akár mínusz 10 fokban rendezett versenyen se fagyjanak át nagy sebességgel haladó versenyzők.
(Fotó: Vanik Zoltán)
Nem mellékesen látványosak az akadályvételek és nem csak az erő, hanem a technikai tudás, a kerékpár kezelési készség is befolyásoló tényezővé válik.
Ezek a versenyek jellemzően ősszel és télen, a kerékpáros holt szezonban kerülnek megrendezésre. A rövid futamok izgalmas és pörgős versenyt nyújtanak – az elit férfi futam kb. 60 perces. Az évszaki sajátosságból kifolyólag gyakori a saras és havas pálya, ami további izgalmakat szül a versenyben.
A depóban akár körönként is lehet kerékpárt cserélni, hogy minden körben tiszta és száz százalékig működőképes géppel lehessen versenyezni. A csere elvesz néhány másodpercet és megfelelő személyzet is kell hozzá, de megéri, mert sok múlhat rajta.
(Fotó: Vanik Zoltán)
Hogy néz ki egy cyclocross bringa?
Első blikkre olyan, mint egy országúti kerékpár. De ha közelebbről megnézzük, sok eltérés tapasztalható. (Ezeket javarészt a nemzetközi kerékpáros szövetség szabályozza.) A gumik vastagabbak, terepmintázatúak és a szabvány szerint maximum 33 milliméter szélessék, a kormány pedig 50 centiméternél nem lehet szélesebb. A fékek közül is korábban csak felniféket engedtek, de ma már tárcsafékes kerékpárral is lehet indulni.
(Fotó: Vanik Zoltán)
A bringa tömege a tulajdonos pénztárcájától függ, viszont 6,8 kilogrammnál nem lehet könnyebb bringát összeállítani.
A verseny nem tömegsport és a célközönség sem kimondottan az amatőr versenyzők, mégis szinte minden hazai versenyen van hobbi futam, ahol bárki kipróbálhatja magát.
A futamok rövidsége miatt nem kap nagy terhelést a szervezet, így a cross szezon nem viseli meg túlságosan a versenyzőket.
Szinte az összes kerékpáros szakágat űző számára hasznos téli versenyforma, mivel nagyon sokat javít a nyári technikai tudáson és üde színfoltokként jelentkezik az alapozás során.
Forrás: veszpremcross.hu
Fotók: Vanik Zoltán