Öt jó tanács cyclocross versenyzésre

BringaSport – 2015.10.28 – A cyclocross a kerékpározás egy ősszel-télen űzött szakága, amely pont a mountain bike és az országúti szezon holtidejében van. Minden versenyző számára ideális lehet beiktatni a felkészülésébe is. Mint ahogy már korábban a cyclocrosst bemutattuk, egy nem mindennapi, de mégsem újkeletű szakágról van szó. A száz éves múlttal rendelkező versenyformát sokan kiegészítő sportként űzik, de egyre többen vannak, akik direkt erre szakosodnak és ezek a fő versenyeik.

A cyclocross versenyek jellemzően rövidek, – korosztálytól függően 30-60 percesek – ami a várható szélsőséges időjárás és hőmérséklet miatt szerencsés is. Mivel a futamok rövidek, fontos, hogy ebben a rövid időben minél jobb teljesítményt nyújtson a versenyző. És itt nem csak erőben, de technikai tudásban is a legjobbat kell nyújtani.

Néhány jó tanács azoknak, akik még nem teljesen rutinosan állnak a rajtvonalhoz:

  1. Kapd el jól a rajtot!

Ha van lehetőséged a mezőny elejéről rajtolni, tedd meg! A verseny elején amúgy is nagy a tolakodás, ezért az esések elkerülése végett is hasznos, ha előbbről indulsz. A pálya aránylag keskeny, – a nemzetközi szabvány szerint minimum 3 méter – ami miatt azért nem mindenhol lehet könnyen előzni. A feladat ez után már csak az, hogy megtartsd a jó helyed.

Tipp: csinálj rajtgyakorlatokat. Akár egyedül (magadban számolj vissza és álló helyzetből indulj el minél gyorsabban) vagy segítővel, sípszóra! A lényeg, hogy gyakorold a lehető legrövidebb idő alatt minél nagyobb sebességre való gyorsulást!

  1. Felszállás és leszállás

A versenyen körönként 3-4 alkalommal le és fel kell szállni a bringáról. Ez egy 8-10 körös versenynél akár 30-40 alkalom is lehet, nem szükséges részletezni, hogy mennyi időt lehet veszíteni a lassú fel – és leszállással.

Figyeld a videót, ami remekül bemutatja a helyes technikát!

  •  Az akadályhoz közeledve az egyik lábadat ki kell csatolni a pedálból, és a másik lábra kell helyezni a testsúlyt. Ilyenkor a versenyző a kerékpár “egyik oldalán” helyezkedik el.
  • Az akadály előtt a másik lábat is kicsatoljuk és leugrunk a kerékpárról.
  • A kerékpárt a felsőcsövénél fogva átemeljük az akadály felett. Ha hosszabb ideig kell emelni a kerékpárt, akkor az alsó vázcsövet fogjuk, hogy vállra vehessük, vagy magasabbra emelhessük futás közben.
  • Amikor újra a földre helyezzük a kerékpárt, néhány gyors lépést még teszünk vele, hogy minél nagyobb lendülettel ugorjunk vissza a nyeregbe. A nyeregre visszaugrás fájdalmasnak tűnhet, de ha megfigyeljük, a videón jól látható, hogy valójában a combunk erős belső felével érkezünk a nyeregbe és utána csúszunk a helyünkre.

Tipp: a le- és felszállást szinte bárhol gyakorolhatjuk, akadályként egy faág is megteszi. Aszfalton vagy betonon fájdalmas lehetne a hiba, de jó hír, hogy a versenyeken csak terepre helyezik az akadályokat. Az aszfalt ott is a gyors tempójú tekerés helyszíne.

152_2

  1. Előzz kanyarban!

A cyclocross versenyek lendületét az akadályokon kívül a kanyarok törik meg. A triatlontól a cross country-ig bármely szakágban hasznos tapasztalat, hogy fejleszteni tudjuk a kanyarvételi technikát.

Ahogy a fel – és leszállás gyorsaságán, úgy a kanyarvételen is sok múlik. Az ideális ív ismerete lehetőség a magasabb átlagsebesség fenntartására, de akár helyosztó előzésre is módot adhat.

Tipp: gyakoroljatok párban és figyeljétek egymás kanyarodását! A videó bemutatja, hogy miként lehet kanyarban előzni. Ez is páros gyakorlat, amikor az egyik kerékpáros külső ívről indul és belsőre érkezik, addig a mögötte haladó belső íven érkezik és lehetősége van esetleg az előtte haladót megelőzni.

  1. Homokágy

A cyclocross versenyek egyik tipikus akadálya a homokágy. Bizonyára sokan kerékpároztatok már homokban és tudjátok, hogy a vékony gumikkal nehezebb megtartani az egyensúlyt. Már a homokágy előtt próbáljuk meg “irányba tenni” a bringát, (hogy a könnyen elmozduló talajon ne kelljen hirtelen kormánymozdulatot tennünk, ami kibillenthet az egyensúlyunkból),  és minél nagyobb lendülettel átvágni rajta. Ha kormányfordítás nélkül haladunk át az akadályon, lendületet is alig vesztünk.

+Rutinos trükk: ha már nyomokat vágtak előttünk a homokágyba, és van módunk felmérni azokat időben, válasszuk ki a legegyenesebb „vágányt” és engedjük a bringát ebben a nyomban „lekövetni” az utat. Ez különösen mély homokban lehet sorsdöntő, mivel itt jóval kisebb az ellenállása talajnak, kevésbé akarja kicsavarni kezünkből a kormányt. A homokban lazán de határozottan tartsuk a kormányt. Kis gyakorlással rájöhetünk a homok „természetére”, arra, hogy milyen áttétellel és milyen mozdulatokkal tudjuk uralni ezt a feladatot.

  1. HALADÓKNAK – Ugord át az akadályt!

A versenyzők egyre technikásabbá válnak és a palánk akadályokat egyre szívesebben ugorják át ahelyett, hogy futva teljesítenék azt. Amíg nem tudod tökéletesen kezelni a kerékpárt, addig ne próbáld meg!

Tipp: A gyakorlást sík terepen kezdd, ahol a földre tett alacsony akadályt próbáld csak először átugrani. Ha ez megy, akkor jöhetnek sorban az egyre magasabbak is.

A veszprémi futam november 14-15-én a következő paraméterekkel várja a versenyzőket:

  • 20 kanyar / kör – hogy lefékezz és felgyorsulj jobban, mint az ellenfelek,
  • 1 lépcsőn felfutás – amikor egy kamion platójára kell fellendülnötök, kezetekben a bringáitokkal,
  • 1 dupla palánk – kevesen fogjátok nyeregben megugrani
  • 1 meredek emelkedő – itt biztos, hogy futnod kell, nem lesz elegendő lendületed.
  • 25 m szintkülönbség / kör – ebből 17 métert 200 méteren kell leküzdened, ami olyan mintha a 7. emeletre tekernél fel,
  • 200 méteres aszfalt szilárdságú befutót lejtővel és emelkedővel a célvonal előtt – hogy az utolsó pillanatig versenyezzetek,
  • 10 méteres homokágy – hogy lássuk hogyan kezeled a géped, s jó döntést hozol-e ha nyeregben maradsz vagy leszállsz,
  • 3D-dirtpálya – hogy élvezd a centrifugális erőt és a döntött kanyarokat,
  • 200 méteres lejtős szakasz – ahol 40-50 km/h-val is versenyezhetsz,
  • 1 technikai zóna, ahol a bringamosót is találod – hogy autentikus cx körülmények között is bírja a technika.

134_2

A hozzáértők már ezekből a paraméterekből is láthatják, hogy új felfogásban jelölték ki a 2015-ös ringet. Nem lassítják le a jól felkészült, erős versenyzőket, hanem mindenkit teljes erőbedobásra késztetnek. Ez lesz a szezon leggyorsabb és legnehezebb CX-versenye. Aki itt jól szerepel, az elmondhatja, hogy nem szerencséje volt, hanem felkészült, hamisítatlan kerékpáros atléta!

A Veszprém Crossra (www.veszpremcross.hu) érdemes már szombaton érkezned, hogy legyen kellő időd meg- és kiismerni a pályát. Az esti szakmai beszélgetés során pedig tapasztalt versenyzőktől tudsz információkat gyűjteni a versenyzésről.

Fotók: lebidon.net

Forrás: Veszprém Cross / BringásAndrás

Forrás: www.bringasport.hu – RSS