Motor
2015. november 11. szerda, 09:12
Alig másfél nappal a vasárnapi idényzáró után a királykategória szereplői máris megkezdték a felkészülést a 2016-os évadra: kedden a kétnapos teszt első felvonását rendezték Valenciában. A leggyorsabb idő Marc Marquez nevéhez fűződött, ahogy a nap első esése is, amelyet aztán még számos további bukás követett az összes hétórás körözés során.
Bár a 2015-ös gyorsasági motoros világbajnoki szezon a vasárnapi valenciai futamokkal véget ért, a legnagyobb géposztály szereplői csupán egy napot pihenhettek, kedden ugyanis kezdetét vette a szokásos teszt a spanyolországi helyszínen. Ez volt az első alkalom, hogy hivatalos időmérést láthattunk a hivatalos gumiszállítói szerepkörtől búcsúzó Bridgestone helyére érkező Michelin abroncsaival, a másik jelentős szabályváltozás, az egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftvert hatásait azonban aligha szűrhettük le a mai napból, ugyanis csupán néhány motoros döntött úgy, hogy már a 2016-os rendszert teszteli.
Redding és a Pramac Ducati
A mezőny egy része nem is ült át azonnal a jövő évi motorjára, ezzel is lehetőséget biztosítva az alakulatok számára, hogy közvetlen összehasonlítást végezhessenek a két gumigyártó termékei között. A Repsol Honda és a Yamaha pilótái például csak a nap végén köröztek a 2016-os gépeikkel, míg a Ducati részéről Gigi Dall’Igna úgy nyilatkozott, hogy a GP16 csak a februári sepangi teszten fog debütálni. Sokak így is ismeretlen vizekre eveztek, hiszen több versenyző is csapatot váltott: Scott Redding, Loris Baz és Eugene Laverty például először ülhetett Ducatin, míg Jack Miller is most debütált a Marc VDS Racing színeiben.
Rabat a Marc VDS Racing Hondáján
Ahogy a Michelin korábbi tesztjein, úgy most is számos bukást láthattunk, amelyek jelentős részét az okozta, hogy elment a motor eleje, amely jel lehet a francia cég számára, hogy az első abroncsaik továbbra sem működnek tökéletesen – igaz, ezzel ők maguk is tisztában vannak, hiszen ezt nevezték meg a fő területnek, ahol fejlődésre szorulnak. A nap első balesete Marc Marquez nevéhez fűződött, de rajta kívül elesett még Cal Crutchlow, Pol Espargaro, Maverick Vinales, Alvaro Bautista, Stefan Bradl, Jack Miller, Tito Rabat, Andrea Iannone, Aleix Espargaro és Eugene Laverty is – utóbbi két pilóta ráadásul kétszer is!
Miller is megtette első köreit új versenygépével
Bár ennyire a tesztidőszak elején még nem feltétlenül a köridők jelentik a prioritást az istállók számára, azért érdekes összevetni az immár Michelin-gumikkal most futott köröket a vasárnapi futam vagy a szombati időmérőn látott produkciókkal. A kvalifikáción Jorge Lorenzo új pályacsúcsot állított fel 1:30.011-gyel, ettől még jócskán elmaradtak a versenyzők, a világbajnok versenyben elért legjobbjától, az 1:31.367-től azonban már nem voltak messze a ma teljesített idők. Sőt, a crash.net beszámolója szerint voltak olyan pilóták is – például Crutchlow –, akik egyenesen jobb kört futottak, mint két napja a futamon.
Baz először vezetett Ducatit
A napot egyébként Marquez nyerte (1:31.551), aki összesen 47 kört teljesített. Mögötte a GP15-tel köröző ducatis Andrea Iannone zárt, csupán 88 ezreddel elmaradva a spanyoltól, majd következett Dani Pedrosa a másik Repsollal. A Suzuki is erős napot zárt Vinales negyedik helyezésével, míg a világbajnok Lorenzo egy ötödik pozícióval kezdte meg a „2016-os” tesztidényt. Csapattársa, az összetett elsőségről csupán öt ponttal lemaradó Valentino Rossi a 12. legjobb időt érte el, ám a mezőny szorosságát jól jellemzi, hogy még a kettővel mögötte végző Hector Barbera is egy másodpercen belül volt az éllovashoz képest, míg két szekundum kívülre csak a Suzuki két tesztpilótája került!
Hernandez számára csak a csapat volt új, a motor nem
A MotoGP valenciai tesztje szerdán folytatódik és egyben zárul is: a pilóták ismét délelőtt 10 és délután 17 óra körözhetnek a Ricardo Tormóról elnevezett aszfaltcsíkon. Ha minden igaz, a brit közvetítésekért felelős BT Sport holnap is élőben tudósít a gyakorlásról – a csatorna adását ez esetben az ebben a cikkben található linkeken keresztül lehet majd nézni.
Az első tesztnap végeredménye:
1.
|
MARQUEZ, Marc
|
Repsol Honda Team
|
1:31.551
|
|
|
10 / 47
|
2.
|
IANNONE, Andrea
|
Ducati Team
|
1:31.639
|
0.088
|
0.088
|
30 / 61
|
3.
|
PEDROSA, Dani
|
Repsol Honda Team
|
1:31.681
|
0.130
|
0.042
|
11 / 49
|
4.
|
VIÑALES, Maverick
|
Team SUZUKI ECSTAR
|
1:31.720
|
0.169
|
0.039
|
36 / 59
|
5.
|
LORENZO, Jorge
|
Movistar Yamaha MotoGP
|
1:31.767
|
0.216
|
0.047
|
32 / 41
|
6.
|
CRUTCHLOW, Cal
|
LCR Honda
|
1:31.911
|
0.360
|
0.144
|
8 / 54
|
7.
|
ESPARGARO, Pol
|
Monster Yamaha Tech 3
|
1:31.937
|
0.386
|
0.026
|
10 / 40
|
8.
|
SMITH, Bradley
|
Monster Yamaha Tech 3
|
1:31.997
|
0.446
|
0.060
|
32 / 67
|
9.
|
ESPARGARO, Aleix
|
Team SUZUKI ECSTAR
|
1:32.005
|
0.454
|
0.008
|
36 / 47
|
10.
|
DOVIZIOSO, Andrea
|
Ducati Team
|
1:32.073
|
0.522
|
0.068
|
57 / 66
|
11.
|
REDDING, Scott
|
Octo Pramac Racing
|
1:32.214
|
0.663
|
0.141
|
30 / 52
|
12.
|
ROSSI, Valentino
|
Movistar Yamaha MotoGP
|
1:32.401
|
0.850
|
0.187
|
45 / 57
|
13.
|
PETRUCCI, Danilo
|
Octo Pramac Racing
|
1:32.442
|
0.891
|
0.041
|
46 / 47
|
14.
|
BARBERA, Hector
|
Avintia Racing
|
1:32.468
|
0.917
|
0.026
|
35 / 38
|
15.
|
MILLER, Jack
|
Marc VDS Racing Team
|
1:32.594
|
1.043
|
0.126
|
33 / 47
|
16.
|
RABAT, Tito
|
EG 0,0 Marc VDS
|
1:32.673
|
1.122
|
0.079
|
82 / 84
|
17.
|
BRADL, Stefan
|
Aprilia Racing Team Gresini
|
1:32.721
|
1.170
|
0.048
|
34 / 46
|
18.
|
BAZ, Loris
|
Avintia Racing
|
1:32.943
|
1.392
|
0.222
|
52 / 53
|
19.
|
HERNANDEZ, Yonny
|
Aspar MotoGP Team
|
1:33.046
|
1.495
|
0.103
|
31 / 57
|
20.
|
BAUTISTA, Alvaro
|
Aprilia Racing Team Gresini
|
1:33.061
|
1.510
|
0.015
|
66 / 66
|
21.
|
LAVERTY, Eugene
|
Aspar MotoGP Team
|
1:33.253
|
1.702
|
0.192
|
39 / 46
|
22.
|
TSUDA, Takuya
|
Suzuki Test Team
|
1:34.591
|
3.040
|
1.338
|
54 / 55
|
23.
|
AOKI, Nobuatsu
|
Suzuki Test Team
|
1:36.338
|
4.787
|
1.747
|
12 / 24
|
|
PIRRO, Michele
|
Ducati Team
|
|
|
|
|