Autó
2015. december 7. hétfő, 15:33
Története során másodszor nyerte meg a Mazda Roadster – ahogy Japánban az MX-5-öst ismerik – a szigetország legrangosabb autós elismerését, a Car of the Year Japan díjat.
Öröm, szabadság és ellenállhatatlan vonzerő: 25 évvel ezelőtt ezekkel az értékekkel lépett színre a Mazda MX-5 egy addigra szinte teljesen kihalt kategóriában. Ezért az 1989-es bemutatásakor senki sem gondolta volna, hogy a könnyű és kompakt építésű, hátsókerék-hajtású modell ekkora és ilyen tartós sikert arat, ám az élet olykor különösen alakul… így lett az MX-5-ből Guiness rekorder, az időközben „feltámadt” és egyre népszerűbbé váló osztályának mértékadója.
Hogy továbbra is az MX-5-ös viselhesse a roadsterek „képzeletbeli” koronáját, a fejlesztőknek két fő szempont között kellett ügyesen egyensúlyoznia: a nyitott kocsinak nemcsak a modern kor összes követelményének kell megfelelnie, hanem nem veszítheti el az eddigi vonzerejét, a „Jimba Ittai, azaz a ló és a lovas egységének” meghatározó filozófiáját. Vagyis a kivételes vezethetőségét.
Ugyanakkor legalább ennyire fontos az autó megjelenése, az első benyomás. Mert az emberek általában nem felejtik el azt a pillanatot, amikor először látnak egy MX-5-öst, hogy onnantól kezdve semmi másra ne vágyjanak, mint beülni, hátracsapni a tetőt, és gázt adni… Nos, az eredmény ezúttal is – az új MX-5-ös esetében – ugyanez, csak még inkább erősebb ez az érzés, mint korábban.
A 3915 milliméter hosszú, 1730 milliméter széles és alig 1245 milliméter magas MX-5 utastere ugyanolyan testreszabott, mint az elődeié volt, ráadásul szimmetrikus kialakítása lehetővé teszi a pilóta számára, hogy maradéktalanul a vezetésre összpontosíthasson. A fordulatszámmérő például pontosan középen kapott helyet a kis átmérőjű kormány mögött, két oldalról további műszerek, illetve a klímaberendezés légbefúvói határolják. nincs túlbonyolítva, túljátszva a dizájn, hiszen az MX-5 úgyis az általa kínált, magával ragadó vezetési élményről szól.
Ez persze nem a nyers teljesítményen múlik, noha a vadonatúj MX-5 kellően erős a méretéhez képest. Mégis, a lényeg az, ahogyan a menetdinamikáért felelős részletek – a teljesítmény, a forgatónyomaték, a kormányreakciók, a sebességváltások – harmonikusan együttműködnek. Márpedig az új MX-5 ezen a téren kiaknázza azokat a lehetőségeket, amik a SKYACTIV technológiákban – innovatív motorok, sebességváltók, futóművek és karosszéria – rejlenek. Így a gépháztető alatt egy közvetlen befecskendezéses, ultra magas sűrítési viszonyú, 1.5 literes SKYACTIV-G benzinmotor dolgozik, melynek ereje pontosan és feszesen kapcsolható – köztük egy hatfokozatú kézi SKYACTIV-MT – sebességváltókon keresztül jut el a hátsó kerekekhez.
A zsűri is nagyra értékelte mindezen tulajdonságokat, s ítélte oda a kis kétüléses roadsternek a jelentős díjat.