Retro
2015. december 8. kedd, 11:05
Szerző: Gellérfi Gergő
Két már nem létező országot képviselt az F1-ben, soha nem indult egy szezonban egynél több futamon, mégis a győzelem kapujában állt egy ízben, egy másik versenyen pedig a halál szele érintette meg…
Vannak versenyzők, akik bár nem tartoznak a legnagyobb csillagok közé, sőt olykor még csak futamgyőzelemmel sem rendelkeznek, mégis különleges szerepet töltenek be a királykategória történetében. Ilyen a mindössze kilenc futamon rajthoz álló John Love, aki két, ma már nem létező országot is képviselt az F1-ben, sosem indult egynél több futamon egy szezonban, mégis a győzelem kapujában állt egy ízben, egy másik versenyen pedig a halál szele érintette meg…
Az 1924. december 7-én, Dél-Rodéziában (azaz a mai Zimbabwe területén) született John Maxwell Lineham Love-ról van szó, aki motoros karrierjét követően váltott autókra, s egy rövid ideig az európai utánpótlás-porondon is villogott a negyvenhez közeledve, mielőtt visszatért Afrikába, ahol az 1960-ban életre hívott dél-afrikai Formula-1-es bajnokság állandó résztvevője lett, 1964-től kezdve sorozatban hat bajnoki címet szerezve.
Talán a világbajnoki szériában is állandó helyet szerezhetett volna, ám egy baleset ebben megakadályozta. Beugróként azonban így is részt vett összesen tíz F1-es világbajnoki versenyhétvégén: 1962 és 1972 közt mindig ott volt a Dél-afrikai Nagydíjon (mely ebből kétszer bajnokságon kívüli futam volt), 1964-ben pedig a gyári Cooper-istálló tagjaként utazhatott el Monzába, ám nem tudta magát kvalifikálni.
Az 1962 és 1964 közt Rodézia és Nyaszaföld Föderációját, 1965-től pedig az önálló Rodéziát képviselő Love legnagyobb F1-es sikerét 1967-ben érte el, amikor privát Cooperével vezette a szezonnyitó Dél-afrikai Nagydíjat Rodrigez, Surtees és Hulme előtt, ám a hajrában egy biztonsági extra kiállásra kényszerült, aminek következtében kénytelen volt beérni a második hellyel.
A szerencse később aztán kamatostul visszaadta neki, amit 1967-ben elvett, hiszen négy esztendővel később egy hatalmas balesetet élt túl Kyalamiben: autója a szalagkorlát két eleme közé fúródott, ám sok más versenyzővel ellentétben, akit ezekben az években a korlátok végeztek ki (elég csak Koinigg tragédiájára gondolni), az ekkor már ötven felé közelítő Love sértetlen maradt. Végül 2005-ben hunyt el zimbabwei szülővárosában, Bulawayóban.