Motor
2015. december 14. hétfő, 19:19
A MotoGP szabálykönyvét alkotó Grand Prix Commission múlt csütörtöki ülésén elfogadtak néhány kisebb, ugyanakkor komoly jelentőséggel bíró változtatást a regulákban. A legfontosabbak közé tartozik a Michelin visszatérésével a nagyobb gumiválaszték, emellett a félbeszakított versenyek újraindítási procedúráját is jelentősen felgyorsítják.
A 2016-os esztendő két fontos változást hoz a gyorsasági motoros világbajnokság királykategóriájában: egyrészt mindenki számára kötelező lesz az egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftver használata, másrészt a Bridgestone helyett a Michelin szállítja majd a csapatoknak a gumikat. Előbbi kapcsán eddig is tudtuk, ám most a szabálykönyvbe is bekerült, hogy megszűnik a „gyári” és „Open” kategória elnevezés, amelynek alapját épp az adta, hogy melyik motorban volt egységes és melyikben a gyártó által készített ECU szoftver.
A Grand Prix Commission csütörtöki ülésén azt is eldöntötték, hogy az érkező Michelinnel való egyeztetés után több abroncs áll majd az istállók rendelkezésére az egyes versenyhétvégéken. A száraz pályára alkalmas slick gumiból összesen 22 darabot kapnak a versenyzők 21 helyett: 10 elsőt és 12 hátsót. Az esőgumik száma is emelkedni fog: öt helyet hét-hét első és hátsó abroncsot használhatnak majd a motorosok ezekből. Emellett visszatérnek az átmeneti körülményekre alkalmas intermediate abroncsok is, amelyekből három szett áll majd a pilóták rendelkezésére minden helyszínen.
Több abroncs áll majd a csapatok rendelkezésére a hétvégék folyamán
Technikai oldalról fontos változás még a homologizáltatható motorspecifikációk számának meghatározása. Abban már korábban is megegyeztek a döntéshozók, hogy a gyártók három különböző specifikációt homologizáltathatnak, amelyeket aztán eloszthatnak az általuk kiszolgált csapatok között. Most azt is eldöntötték, hogy a korábbi „kedvezményeiket” az aktuális év előtti szezonban elveszítő márkák további specifikációkat fogadtathatnak el, ám azok maximális számát a hozzájuk tartozó szatellit alakulatok száma határozza meg (két privát csapat esetén legfeljebb három, három szatellit alakulatnál négy, négynél pedig öt specifikáció a megengedett).
Ez egyébként csak a Ducati érvényes jelenleg, amely jövőre a gyári csapatán kívül három szatellit istállót (Pramac Racing, Avintia Racing, Aspar Team) látnak majd el erőforrásokkal. Gigi Dall’Igna korábbi nyilatkozata alapján egyébként összesen három különböző típust láthatunk majd a pályán: a gyári alakulat a legújabb GP16-tal fog menni, míg a Pramac Racing az idei GP15-öt kapja meg, az Avintia és az Aspar versenyzői pedig azzal a GP14.2-vel indulnak, amelyet idén Danilo Petrucci alatt láthattunk.
A versenymegszakításokat jóval gyorsabb újraindítási procedúra követi majd
Ami a versenyek lebonyolítását illeti, ott is történt egy mindenképp üdvözlendő módosítás. A Grand Prix Commission ugyanis úgy döntött, hogy a félbeszakított futamot esetén jóval gyorsabb újraindítási procedúrát fognak alkalmazni, ahogy azt néhány éve a Superbike vb-n már megszokhattuk. Ennek értelmében rövidebb lesz a bokszban eltöltött idő a kivezető kört megelőzően, amelyet követően a rajtrácson sem állítják le a motort a bemelegítő kör előtt, s versenyzőnként csupán egy mérnök jelenléte lesz engedélyezett.
A két kisebb kategória, a Moto3 és a Moto2 esetén ráadásul tovább finomították az újraindított viadalok távjára vonatkozó regulákat arra az esetre, ha többször is félbe kell szakítani a versenyt. Ebben az esetben az új futamok hossza mindig az azt megelőző verseny kiírt távjának kétharmada lesz, ugyanakkor legalább öt körösnek kell lennie. Egy konkrét példával élve: ha az eredeti futam 20 körös volt, akkor az első újraindítás után 13 körös a kiírt táv, a második megszakítást követően pedig annak a kétharmada, vagyis kilenc. Ugyanakkor amennyiben egy újraindított viadalt öt körnél hamarabb kell ismét megállítani, a versenyirányítás dönthet az új verseny távjáról, viszont annak is legalább öt körösnek kell lennie.