F1
2015. december 14. hétfő, 19:03
Szerző: Strommer Benjamin, Fotó: Ferrari S.p.A
A lebutított technológia ellen harcol az istálló első embere: még az F1-ből való kiszállástól sem zárkózik el, és azt is kifogásolja, hogy ügyvédekkel kell értelmezni a szabályokat. Az Alfa Romeo motorsportba való visszatérése is szóba került.
A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne Maranellóban megtartotta szokásos karácsonyi beszédét a sajtó előtt, amelyben kitért az F1 jövőjére és aktuális politikájára is. Az istálló nagy ellenzője a Bernie Ecclestone és Jean Todt által javasolt független erőforrásnak, Marchionne pedig a kiszállás lehetőségével riasztgatott, amennyiben az F1-ben lebutított szabályokat vezetnek be. Emellett beszélt az említett páros kezébe adott új jogról.
„A Ferrari más módokat találna, hogy kifejezhesse versenyzésre és győzelemre irányuló törekvését. Nagy szégyen lenne a távozás, de a Ferrarit nem lehet a sarokba térdeltetni, és megparancsolni, hogy ne mondjon semmit. A szabályok most úgy vannak leírva, hogy az ügyvédek értik meg őket.”
„2014 novemberében egyértelmű volt, hogy zsetonokat lehet felhasználni az erőforrás fejlesztésére, bizonyos tekintetben pedig ez mentette meg a Ferrari szezonját. Azonban le kell egyszerűsítenünk a szabályokat, és átláthatóbb előírásokat kell létrehoznunk, ahol nem az ügyvédek, hanem mérnökök segítenek minket, mint néhány évvel ezelőtt” – fogalmazott Marchionne, akit a motorsport.com idéz.
A Motorsport Világtanács decemberi találkozóján az eddiginél nagyobb hatalmat adott Bernie Ecclestone és az FIA-elnök Jean Todt kezébe, amely alapján ajánlásokat tehetnek és döntéseket is hozhatnak egyes sürgető ügyekben – amilyen például a leegyszerűsített, olcsó független motorok kérdése.
„Egyértelműen nem osztozunk ezen a választáson, mivel hisszük, hogy a szabályzatot koordinált módon kell javítani. Ezt vallja a Mercedes és Renault is, akik hozzánk hasonlóan eurószázmilliókat költenek el. A probléma az, hogy egy kisebb csapatoknak szánt, megengedhetőbb erőforrással azoktól vesznek el, akik képesek fejleszteni. Azért megyünk a pályára, hogy bebizonyítsuk, meg tudjuk oldani az erőforrás jelentette kihívásokat.”
Marchionne logikája szerint az olcsó, lebutított erőforrás bevezetése csak egy következménnyel járhat: „Ha ezt az előnyt aláaknázzák, a Ferrarinak nem lesz oka versenyezni. Ha a NASCAR-hoz hasonlóvá teszik az F1-et, elveszítjük a pályán kidolgozott megoldások jelentette előnyt, aminek hatása lehet a gyártási tevékenységre is. Megértem a nehézségeket, melyekkel a kisebb csapatok küzdenek, de ezt a FOM-nak kell megoldania, nem a Ferrarinak.”
Az olasz nem csupán a Ferrari, hanem a Fiat Chrysler csoport elnöke is, amelyhez az Alfa Romeo tartozik – Marchionne célja, hogy a márka élkategóriákban tűnjön fel a közeljövőben. „Az Alfa Romeónak továbbra is sok ember szívében van helye, ezért a motorsportba való visszatérésen gondolkozunk. Fontos, hogy az Alfa ismét feltűnjön a színen.” Hozzátette, valóban tervezték, hogy átnevezett Ferrari-motort kínáljanak a Red Bullnak az Alfa Romeo címkéjével: „A jelenlegi szabályokkal koherens motort szerettünk volna megalkotni. Nem tudom, hogy a teljesítményének meg kell-e egyeznie azzal, amit mi használunk versenyeken, de azon voltunk, hogy megvalósítsuk.”