USA
2016. január 28. csütörtök, 22:09
Szerző: Dezső Attila, Fotó: Giorgio Piola, Juan Pablo Montoya
Tavaly a világ két legnagyobb open wheel-sorozata is elveszítette egy-egy pilótáját – az F1-ben egyre komolyabban gondolják az ún. halo-koncepciót, az IndyCar pedig tanulni szeretne tengerentúli riválisától.
Szomorú nyara volt az autósport-rajongóknak tavaly, hiszen alig egy hónappal azután, hogy Jules Bianchi suzukai balesetét követően feladta a küzdelmet, Justin Wilsont is halálos baleset érte az IndyCar poconói versenyén. Kettejük szerencsétlenségében közös volt, hogy fejre mért ütés következtében veszítették életüket, ez pedig igencsak felgyorsította a pilótafülke fokozott védelmének munkálatait.
Az FIA nemrég közzétette, hogy akár már 2017-től bevezethetik az F1-ben a Mercedes által megálmodott, úgynevezett ’halo-koncepciót’ – noha az IndyCarban egyelőre nem terveznek hasonlót, a széria elnöke, Jay Frye szerint figyelemmel követik a tenger innenső oldalán végrehajtott változásokat.
„Szeretnénk figyelemmel követni, aztán mélyen beleásni magukat abba, hogy mit tettek és miért, ezt pedig a saját adatbázisunk részeként használnánk fel arra, hogy milyen lépések szükségesek a továbbiakban” – nyilatkozta Frye a Racer magazinnak. „Néhány dolgot, amit használnak, azt mi is használhatjuk, de ez fordítva is így van. Okosnak kell lenni, és figyelni arra, hogy mások mit csinálnak.”
Az IndyCarban most az jelenti a legnagyobb kérdést, hogy az esetleges biztonsági módosításokat az idén már ötödik szezonját kezdő karosszéria-generációra, a DW12-esekre alakítsák ki, vagy várják meg velük az új autókat. „Mostanában nagyon sok szó esik arról, hogy mit tudnánk kezdeni a jelenlegi autókkal” – mondta Frye.
„Figyeljük a különböző megoldásokat, ez pedig az egyik közülük. Ha ezt az utat választjuk, milyen lehetőségeink lennének? Mennyibe fog kerülni? Ki lesz a gyártója? Vitára alkalmas témáról van szó, hiszen ha valakit megkérdezünk, azt mondja, hogy nagyszerű ötlet lenne a jelenlegi autóval kezdeni valamit, egy másik pedig azt mondaná, hogy várjunk vele az új autóig, ez viszont időbe kerül.”
Frye célja az, hogy az IndyCar közössége egyként működjön közre a fejlesztésekben, sőt, akár külső személyeket is be lehetne vonni a diskurzusba. „Nagyon sok okos ember van a paddockban, akik hasznot húzhatnak a tudásukból. Ha tovább fejlesztik az elképzelést – utalt Frye az F1-re – akkor az lesz a legjobb, ha megértenénk és értékelnénk, mit tudnánk mi is felhasználni belőle. De másokkal is tárgyalunk. Ott van például az NHRA, megnézzük, hogy ők mire jutottak a Top Fuel-autók számára készített védőelemekkel.”
Az amerikai szerint nincs határidő az IndyCarban alkalmazott megoldások elkészítésére, hiszen hosszadalmas előkészületeknek kell megelőzniük az ilyen módosításokat. „Nem lehet valamit csak úgy rárakni az autóra, aztán versenyezni. Komolyan utána kell nézni, kutatásokat végezni, hogy mi lehet a legjobb.”
„Ezt a részét csináljuk most mi, néhány emberünk pontosan a lehetséges megoldásokkal foglalkozik. Ha egyszer minden összeáll, megbeszéljünk a következő lépéseket: hogy megvalósítható-e vagy sem, hogy akarjuk-e vagy sem, és hogy egyáltalán mikor valósulhat meg. Viszont még mindig a kutatási fázisban vagyunk” – tette hozzá az IndyCar elnöke.