A jövő szombaton induló 24 órás előtt áttekintünk néhányat a verseny legfontosabb rekordjai közül: melyek azok, melyek már az idén megdőlhetnek, s melyek nem fognak még egy jó darabig vagy akár soha?
Folytatódik a Le Mans-i 24 órásra készülő sorozatunk: áttekintjük a verseny történetének legfontosabb rekordjait, külön kiemelve azokat, melyek veszélyben forognak. A versenyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.
Tíz rekord, melyeket megdönthetnek, vagy legalább beállíthatnak idén.
1. A legtöbb győzelmet eddig a Porsche aratta, 1970 és 1998 közt összesen 16 alkalommal nyertek, majd 2015-ben a 17.-et is hozzátették.
A rekord idén akkor dőlhet meg, ha a Porsche megszerzi 18. sikerét is, amire minden esély megvan. Az Audi 14., a Toyota pedig 1. győzelmére készül – másnak nincs reális esélye a sikerre, sőt a japánok győzelme is komoly meglepetés lenne.
2. Négy olyan versenyzőpáros, illetve -hármas van, akik háromszor is azonos felállásban nyerték meg a 24 órás versenyt, köztük a Lotterer, Treluyer, Fässler trió.
Ha ismét Lottererék nyernek, azzal új rekordot állíthatnak fel.
3. Tracy Krohn és Niclas Jönsson már 10 Le Mans-on szerepeltek csapattársként.
Idén pedig jön az újabb rekordot jelentő 11. közös szereplésük – másodszorra az LMP2-esek közt.
4. Az 1950-es, 1951-es, 1953-as és 1955-ös Le Mans-on 60 autó indult.
Ezt a részvételi rekordot idén beállítja a mezőny, ha mind a hatvan résztvevő el tud rajtolni.
5. A 2013-as futamon összesen 12 alkalommal járt bent a safety car, három perc híján öt és fél órát töltve a pályán.
Megdőlhet, de ne legyen úgy.
6. A versenyben futott leggyorsabb kört 3:17,475-tel Andre Lotterer teljesítette tavaly, megdöntve Jackie Oliver 1971-es rekordját.
Minden esély adott az újabb körrekordra.
7. A leggyorsabb pole-pozíciós kört a Mulsanne-sikánok beépítése óta Neel Jani teljesítette tavaly a Porschéval 3:16,89 alatt teljesítve a pályát – az abszolút rekord 3:13,9 az 1971-es kvalifikációról, ezt Pedro Rodriguez futotta szintén egy Porschével.
Az abszolút rekord elérhetetlennek látszik, a jelenlegi konfiguráció csúcsa viszont megdönthető.
8. A legnagyobb teljesített versenytáv 5410,7 kilométer, azaz 397 kör volt a 2010-es versenyen.
Tulajdonképpen nem lehet kizárni, hogy megdől a rekord, ez legnagyobb részben az időjáráson és a safety car-szakaszok számán múlik.
9. A legtöbb célba érő 42 versenyző volt 2013-ban, a legkevesebb pedig 6, 1931-ben.
Utóbbi rekord már bizonyosan az örökkévalóságé, előbbi akkor dőlhet meg, ha legfeljebb 17 autó esik ki a futamon.
10. Az 1923-as Le Mans-on a résztvevők 90,9 százaléka célba ért.
A rekord megdöntésére minimális esély mutatkozik: ez akkor történhetne meg, ha legfeljebb 5 autó kényszerül feladni a futamot, ami a modern időkben példátlan lenne.
Most pedig nézzünk néhány (idén legalábbis) megdönthetetlen rekordot:
A legtöbb győzelem rekordját Tom Kristensen tartja, aki egyszer Porschével, nyolcszor pedig Audival ért a csúcsra – 2000 és 2005 közt pedig zsinórban hat győzelmet aratott.
A legfiatalabb versenyző, aki győzni tudott a Le Mans-on, Alexander Wurz volt 1996-ban: 22 évesen és 91 naposan.
A legidősebb versenyző, aki győzni tudott a Le Mans-on, Luigi Chinetti volt 1949-ben: 47 évesen és 343 naposan.
A legfiatalabb rajthoz álló versenyző az amerikai Matt McMurry volt tavaly: 16 évesen és 202 naposan.
A legidősebb rajthoz álló versenyző a dél-afrikai Jack Gerber volt tavalyelőtt: 68 évesen és 110 naposan.
Henri Pescarolo zsinórban 30, összesen 33 Le Mans-on vett részt.
Bob Wollek 1975 és 1990 közt húsz Le Mans-on indult Porschével.
Hans Heyer 14 Le Mans-on állt rajthoz úgy, hogy egyetlen alkalommal sem ért célba.
Francois Migault 17 különböző konstruktőrrel szerepelt a Le Mans-on.
Louis Rosier 1950-ben 23 óránál is többet vezetve nyerte meg a versenyt fiával.
Yannick Dalmas négy különböző konstruktőrrel (Peugeot, Porsche, McLaren, BMW) nyert Le Mans-t.
Derek Bell mindenki másnál többször, 19 alkalommal ért célba a versenyen.
Emanuele Pirro 1999 és 2007 közt zsinórban kilencszer állhatott fel a Le Mans-i dobogóra.
A Porsche 1981 és 1987 közt zsinórban hétszer nyerte meg a versenyt.
A győztes és a második közt a legkisebb különbség mintegy 20 méter, a legnagyobb pedig közel 350 kilométer volt.
Az 1971-es futamon a 49 autóból 33 Porsche volt.
A legnagyobb végsebesség, melyet a sikán nélküli Mulsanne-egyenesben elértek, 407 kilométer per óra volt.
Eddig 24 versenyző tudott győzni az első Le Mans-i 24 órás versenyén, utoljára Nico Hülkenberg és Earl Bamber tavaly – idén viszont erre senkinek nincs reális esélye.
A sorozat eddigi részei: