Motor
2016. augusztus 4. csütörtök, 15:31
A 2012-ben visszavonult ausztrál versenyző szerint manapság már csak arra kell figyelniük a pilótáknak a gyorskörökön, hogy későn fékezzenek, minden mást elintéz helyettük az elektronika – ráadásul egyre kevesebb az egyedi motorozási stílus is a jelenlegi mezőnyben.
2016-tól a királykategória minden csapata számára kötelező ugyanazt, a Magneti Marelli által gyártott motorvezérlő-elektronikai szoftvert használni: ez a költségek csökkentése mellett azt a célt is szolgálta, hogy kiegyenlítődjenek az erőviszonyok a gyári és a privát csapatok között. A 2012 végén visszavonult, jelenleg pedig a Ducati tesztpilótájaként tevékenykedő Casey Stoner szerint azonban az elektronikának még így is túl nagy a befolyása a versenyzésre – ráadásul nem is pozitív irányból:
„Az elektronika az oka annak, hogy a köridők olyan közel vannak egymáshoz a MotoGP időmérőin, és ezért azt gondolhatják az emberek, hogy milyen sokan tudnak gyorsak lenni. De a kvalifikáción csak annyi a dolga az összes versenyzőnek, hogy későn fékezzen, bekanyarodjon és hagyja, hogy a többit elvégezze az elektronika. Nincs többé szükség fineszre” – írta Stoner az Australian Motor Cycle News hasábjain. „A futam során aztán, amikor nem fékezhetsz későn minden körben, meg is nőnek a különbségek a mezőnyben.”
„Az elektronika rengeteget segít azoknak, akik nem tudnak olyan jól bánni a motor hátuljával” – folytatta tovább a kétszeres világbajnok ex-versenyző. „Anno 2006-ban vagy 2007-ben, ha fineszesebb voltál, már a kanyar kijáratnál felállíthattad a motort és már az egyenes közepéig megelőzhettél másokat. Vagy az előtted lévő csúszkált össze-vissza, elrontva a kijáratot, így hamar megérkezhettél rá, s már a következő kanyar előtt megelőzhetted.”
Stoner szerint az is az elektronika megnövekedett szerepének köszönhető, hogy a korábbi korszakokkal ellentétben nincs látványos eltérés az egyes pilóták motorozási stílusai között: „Régebben a versenyzők másképp állították be a motorjaikat. Voltak néhányan, mint például Dani Pedrosa is, akik inkább a kanyar közepére és kijáratára lőtték be a gépeiket: nem volt olyan jó a bejáraton, de annyira jól tudott kijönni a kanyarokból, hogy melléd ért az egyenesekben” – magyarázta az ausztrál. „Mindenkinek kiviláglott a saját stílusa, mostanában viszont egyre hasonlóbbak lesznek. Senki nem tud előnyhöz jutni a kijáratokon: hallható, hogy ugyanazon a ponton adnak gázt. Minden csak arról szól, ki fékez a legkésőbb és ki akarja a legnagyobb kockázatot vállalni ezen a téren.”