F1
2016. szeptember 2. péntek, 19:41
Bár a monzai F1-es hétvége épp csak elkezdődött, nehéz elképzelni, hogy bármi fontosabb történik annál, mint ami a második szabadedzés alatt lezajlott – na nem a pályán, hanem mellette.
Két szabadedzéssel pénteken immáron az érdemi része is elkezdődött az Olasz Nagydíj hétvégéjének, az Autodromo Nazionalén mégis volt, ami fontosabbnak bizonyult a pályán zajló eseményeknél. Történetesen az, hogy bejelentették: megállapodott egymással Bernie Ecclestone és az Olasz Autóklub, így az egyik legpatinásabb helyszín további három évig a Forma-1-es vérkeringés része marad.
Emlékezetes: Ecclestone sokáig csépelődött az olaszokkal, azzal fenyegetőzve, hogy elviszi a futamot a történelmi pályáról, így a helyi illetékesek egy évvel ezelőtt arra vetemedtek, hogy egyfajta nyilvános protestet folytattak a Forma-1 impresszáriója ellen. Ezt abban a formában tették, hogy mindenkire, aki élt, mozgott és bejutott a paddockba, arra #MONZAFOREVER feliratú trikót húztak. Az akció, valamint az utóbbi egy évben történt huzavona eredményeként pénteken délután Ecclestone és az Olasz Autóklub elnöke, Angelo Damiani végre bejelentették az új megállapodást. Érdekesség, hogy a szerződést nem írták alá, ám az esemény jelentőségét jól szemléltette, hogy azon személyesen megjelent Jean Todt, az FIA elnöke, valamint Roberto Maroni, Lombardia tartomány elnöke is.
„Sajnálatos módon jogi okokból itt és most nem írhatjuk alá a szerződést, de mindennél fontosabb, hogy jogászainknak köszönhetően megállapodtunk és minden apró részletet tisztáztunk. Nincs probléma, a verseny itt marad. Az új szerződés három évre szól, de bízom benne, hogy még legalább száz évig itt maradunk” – nyilatkozta a bejelentés apropóján Ecclestone, aki a meglepően rövid időtartamat azzal indokolta, hogy „a világ gyorsan változik, ki tudja mi lesz három év múlva?”
Az olasz fanatikusok régóta várták, hogy a pálya – amely Monacóval és a Hungaroringgen együtt a legrégebben szerepel egyhuzamban a Forma-1-es vérkeringésben – jövője biztosított legyen, ám még mindig hallani botrányszagú dolgokat a háttérből. A kiszivárgott információk szerint a taljánoknak 68 millió dollárjába fáj a hosszabbítás, amit a pálya aligha tud önmagától kinyögni: az állami szerepvállalás elengedhetetlen, ez viszont Imolának csípi a szemét, ugyanis elméletileg Monza ilyesmire nem lenne jogosult. Az Ecclestone-nal az utóbbi hónapokban szintén egyezkedő pálya képviselői állítólag máris jelezték, hogy jogi útra szeretnék terelni az ügyet.
Az utóbbi napok csúcstémájának számító Verstappen-ügyben is érkezett fejlemény: noha a holland vezetési stílusát kifogásoló pilóták a péntek esti versenyzői eligazításra időzítették a fejmosást, a fiatal kiválóság már csütörtök este behívót kapott, mégpedig Charlie Whitinghoz, az FIA versenyigazgatójához. A kiszivárgott hírek szerint együtt áttekintették a belgiumi felvételeket, a „főspori” pedig higgadt, nyugodt körülmények között, óvatosan felhívta a makacs csodagyerek figyelmét arra, hogy legközelebb talán nem lesznek elnézőek vele. Ahogyan Verstappent ismerjük, ez valószínűleg nem nagyon hatja majd meg, a többieket viszont valószínűleg megnyugtatta Whiting váratlan lépése: a paddockban péntek este arról lehetett hallani, hogy a versenyzői eligazításon már fel sem merült a belgiumi ügy.
Ami a pályán történteket illeti: kétség sem férhet hozzá, hogy a Sebesség Temploma is a Mercedesé lesz, a csillagosok uralták a nyitónapot, előbb Nico Rosberg végzett Lewis Hamilton előtt, majd a délutáni tréningre helyet cseréltek. A vb-éllovas brit 0,193 másodpercet vert a németre, majd így értékelt: „Megosztottuk a gumikeverékeket Nicóval, így több információra tudtunk szert tenni az időmérő és a verseny vonatkozásában. Erősnek tűnünk, bizakodóak vagyunk.”
A tifosi számára kedvező fejlemény, hogy a Mercedesek mögött a Ferrari páros gyorsabb volt a Red Bull tandemnél. Míg a nyári szünet előtti letargikus állapotokból Belgiumban már éledezni kezdő olasz egylet párosának hátránya délelőtt több mint 1 másodpercnyire rúgott, addig délután a 3. helyen záró Sebastian Vettel már csak 0,453 másodpercnyire járt Hamiltontól, s Kimi Räikkönen hátránya is 0,626 másodpercnyire csökkent. A motorfejlesztések frontján erre a hétvégére az összes zsetonját elhasználó együttes a jelek szerint mindent elkövet, hogy örömet okozzon szurkolótáborának és csökkentse a nyomást.
Új technikai igazgatójuk, Mattia Binotto is ezt erősítette meg az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján, ahol arról is beszélt, hogy az utóbbi időszak hullámvasútszerű szereplése ellenére sem terveznek újabb változásokat: „Mint korábban is mondtuk, a Ferrarinál minőségi, tehetséges emberek dolgoznak. Biztos vagyok benne, hogy mindenünk megvan, ami ahhoz kell, hogy jó munkát végezzünk és a bajnokságért csatázzunk. Nem látom okát annak jelen pillanatban, hogy bármi máshogy kellene csinálnunk, mint most” – fogalmazott a szakember.