Rali
2015. december 1. kedd, 11:35
Továbbra sem nyugodtak le a kedélyek a rali világbajnokság jövő évi versenynaptárával kapcsolatban. A 2016-os kalendár nem a megszokott tizenhárom, hanem tizennégy futamot tartalmaz, amit nem vettek jó néven a csapatok, hiszen több problémát is szül ez.
Az első és talán a legfontosabb, hogy így többe kerül a csapatok számára az idény. „Az a mód, ahogyan a versenynaptárat felállították, megnövelt költségvetést kíván. Az a probléma, hogy amennyiben kihagynál egy versenyt, nem nevezhetsz a rali világbajnokságra gyártóként” – mondta el Yves Matton, a Citroen Racing első embere még azelőtt, hogy bejelentették volna, csapata nem vesz részt hivatalosan a 2016-os küzdelmekben.
A WRC Promoter ügyvezető igazgatója, Oliver Ciesla beismerte, voltak ilyen félelmeik, miután az FIA visszautasította a tizenhárom fordulót tartalmazó 2016-os versenynaptár tervezetet. „Nem akarok arról spekulálni, hogy be fog-e következni az, hogy a csapatok nem csinálnak teljes bajnokságot, vagy sem, de nem új ez az érvelés” – nyilatkozta Ciesla nem sokkal a Citroen bejelentése előtt. „Ez volt az oka, hogy egy tizenhárom versenyes versenynaptárat terjesztettünk elő a következő évre. Beszéltünk a csapatokkal, meghallgattuk őket, és megértettük a korlátaikat, ami tükröződött is az előterjesztésünkben.”
A 2016-os esztendőben a csapatok ráadásul egy hatalmas feladattal is szembetalálják magukat, ki kell fejleszteniük és tesztelniük kell a megváltozott technikai szabályok szerint készülő vadonatúj, 2017-ben pályára lépő versenytechnikáikat. A jövő év második fele emiatt rendkívül zsúfolt lesz. „Nem látod, amíg le nem ülsz és megnézed igazán a versenynaptárat, a 2017-es autónk nem fog futni az év közepéig, úgyhogy elég trükkös lesz” – mondta el a Fordokat fejlesztő M-Sport vezetője, Malcolm Wilson. „Most kezdünk rádöbbenni mindannyian a tizennégy fordulós versenynaptár következményeire és arra, ahogyan összeállították azt. Megnézte néhány srácunk a versenynaptárat és most azt mondja: ’Oké, hogyan lesz erőforrásunk rá, hogyan csináljuk ezt?’. A versenynaptár sűrűsége az új autó fejlesztésével összekötve – aminek prioritásnak kell lennie – nehéz döntésekre kényszerít minket.”
Jost Capito a Volkswagen Motorsport vezetője az előbbi tényre hívta fel a figyelmet, emellett – mint ahogyan többször tette már azt – kiemelte, hogy fontos a menetrendbe frissen bekerült kínai verseny minősége. „Az új dolog Kína lesz. Örülünk Kínának, annak viszont nem örülünk, hogy tizennégy versenyünk van, mivel az októberi három futam egy logisztikai rémálom – úgy gondolom, mindenki számára” – magyarázta Capito. „Kínába menni ugyanakkor jó dolog, feltéve ha megfelel a verseny a rali világbajnokság standardjainak. A Volkswagen aktív már ott a ralisportban a speciális Prodrive Golf raliautókkal, ugyanakkor nem hinném, hogy az ő aktivitásuk nagyban segítené a mi csapatunkat. Természetesen van kapcsolatunk az ő csapatukkal, de amilyen információkat kaptunk, mások lesznek a szakaszok, más lesz a verseny, úgyhogy úgy vélem, nem tudunk sokat tanulni tőlük.”
Az utolsó verseny kérdése
A versenynaptárban a megszokott sorrendhez képest is történtek változások, a hagyományos évadzáró, a Brit Rally korábbi időpontban kerül megrendezésre, a verseny szerepét Ausztrália veszi át. Ennek logisztikai okai is vannak, de az illetékesek egy nagy bulit is szeretnének Sydney-ben a szezon zárultával, amit nem mindenki vesz jó néven. És azt sem, hogy nem Wales-ben lesz az utolsó forduló. A brit verseny szervezői ugyanakkor kompromisszumkészen álltak a dolgok elébe.
„Ha szabad lenne a választás, azt szeretnénk mindig, hogy itt fejeződjön be a bajnokság, ez a rali világbajnokság hagyományos utolsó fordulója” – kezdte Ben Taylor, a Brit Rally-t szervező International Motor Sports Ltd ügyvezető igazgatója. „Nem csináltunk titkot abból, hogy előnyben részesítjük, hogy a miénk legyen a bajnokság utolsó fordulója, de azt is megértjük, hogy vannak más faktorok is. Pozitívan kell hozzájárulnunk a bajnoksághoz azzal, hogy elfogadunk kompromisszumokat itt is és ott is. Ahhoz, hogy el lehessen látogatni Kínába, fel kellett rázni a versenynaptárat. Együtt dolgoztunk a WRC Promoterrel, mivel fontos számunkra az, hogy a Brit Rally egy szezonvégi fesztivál legyen a brit ralisport és a nemzetközi ralisport számára is. Egy hely az európai szezon végén, a hazai bajnokságunk végén, amit fel is kínáltak most, fontos. Idén nyolcvanon felüli volt a nemzeti futamunk résztvevőinek száma, akik egy szezonvégi mulatságra érkeztek a versenyre.
Elveszítjük ezt, ha korábbra kerülünk. Az emberek nem hagynak ott egy bajnokságot egy külön versenyért. Biztosnak kell lennünk tehát abban, hogy az év végén vagyunk, hogy meglegyen ez. Ha fenn tudjuk tartani azt, hogy bajnokság utolsó előtti fordulója vagyunk, nem hinném, hogy bármilyen nagy veszély is lenne. Ami a hagyományos novemberi dátumunk tradicionális klimatikus egyediségét illeti, úgy gondolom, hogy a két héttel korábbi időpont nem okoz hatalmas különbséget. Három héttel később szoktunk lenni, mint most vagyunk. Az időjárást nem lehet befolyásolni. Ősszel van, mi pedig Nagy-Britanniában vagyunk.”