Kik irányítják valójában az autósportok királykategóriáját? Mely személyek a száguldó cirkusz legbefolyásosabb nevei? Az F1 legfontosabb emberei között természetesen ott vannak a mindenki által ismert vezetők, de ma már messze nem Ecclestone vagy Todt a döntéshozó egy személyben.
Magyarország F1-es magazinja megpróbált utánajárni, hogyan is alakulnak a 2013-as erőviszonyok, és kiderítette, kik a csúcsvezetők, illetve kik szorultak ki a 33 legbefolyásosabb ember listájáról. Cikksorozatunk előző részében már bemutattuk a lista egy részét, most íme a folytatás…
18.
Pasquale Lattuneddu
Életkor: nem ismert
Feladatkör: műveleti igazgató, Formula One Management
Nemzetiség: francia
Bernie Ecclestone jobb keze, a „paddock rendőre”. Lattuneddu feladatkörébe több munka is tartozik, ő határozza meg a paddockban a motorhome-ok helyét és a kamionokét, de felügyeli a médiaakkreditációkat is. Hogy mennyire közreműködik a Formula-1 létezésében, arra a legjobb példa az volt, amikor a Red Bull Bernie Ecclestone-nak a 80. születésnapjára egy járókeretet ajándékozott, egy gombot is szereltek rá, Pasquale nevével. Ez valójában mindent elmond…
17.
Christian Horner
Életkor: 39 év
Feladatkör: csapatfőnök, Red Bull Racing
Nemzetiség: brit
Christian Horner volt a legfiatalabb csapatfőnök a Formula-1-ben, amikor 2005-ben a Red Bull szerződtette őt. Diplomatikus vezetői stílusának köszönhetően sikerül kezelnie leglobbanékonyabb pilótapárosát − Mark Webbert és Sebastian Vettelt. Csapatvezetői munkája mellett Horner sikeres autóversenyző volt, majd az Arden-csapat tulajdonosa lett. Vezetésével hat év alatt a Red Bull Racing középcsapatból élistállóvá vált. 2011-ben második, 2012-ben harmadik bajnoki címüket szerezték, miközben Horner saját rajongói klubra (The Hornettes) is szert tett.
16.
Dr. Helmut Marko
Életkor: 69 év
Feladatkör: motorsport-tanácsadó, Red Bull
Nemzetiség: osztrák
Dietrich Mateschitz jobb keze a Formula-1-ben, és többek szerint valódi stratéga, aki a Red Bull felemelkedése mögött áll, de a 2010-es Török Nagydíj előtt csak nagyon keveset lehetett hallani dr. Helmut Markóról. Az isztambuli verseny volt az, amelyen a Red Bull két pilótája ütközött. Nagy szerepet játszott abban, hogy Sebastian Vettel hírnevet szerzett, vitát váltott ki, amikor kritizálta Mark Webbert azért, amiért Vettelbe hajtott, annak ellenére, hogy többek szerint a német pilóta hibázott. Korábbi versenyzőként Marko a Red Bull Junior Team csapatát igazgatja, és nagy felelősséggel tartozik a Red Bull Racing pilótáinak kiválasztásában. Gyakran úgy beszél a 2012-es és a 2013-as szabályokról, mint amelyeket azért hoztak, hogy megszakítsák a Red Bull dominanciáját.
15.
Ross Brawn
Életkor: 58 év
Feladatkör: csapatfőnök, Mercedes AMG Petronas
Nemzetiség: brit
Talán a legismertebb csapat, amely 2009-ben megnyerte a Forma-1-es világbajnokságot. Ross Brawn − akinek olyan hosszú és színes karrierleírást tartalmaz az életrajza, mint amilyen maga az F1-es kalendárium − irányította a háttérből kivásárlását azt követően, hogy a Honda vezetése úgy döntött 2008-ban, kiszáll a sportból. Mindez nemcsak arról tanúskodik, hogy briliáns műszaki és stratégiai elme, de egyben értékes kereskedő is. A Benetton, majd a Ferrari technikai igazgatójaként Ross Brawn Michael Schumacher mind a hét világbajnoki címe mögött ott állt, csakúgy, mint a német visszatérésekor… 2011-ben eladta megmaradt részvényeit a Mercedes-Benznek. A Mercedes 2012-ben 5. helyen végzett, 2013-ban pedig egyre jobb teljesítményt nyújt.
14.
Mansour Ojjeh
Életkor: 60 év
Feladatkör: vezérigazgató, TAG
Nemzetiség: francia-szaúd-arábiai
Mansour Ojjeh az apjától örökölte a Techniques d’Avant Garde (TAG) befektetési társaság irányítását. Életre szóló érdeklődése a motorsport iránt odáig vezetett, hogy 1979-ben a Williams névadó szponzori címére hajtott, bár 2 évvel később Ron Dennis a McLarentől elcsábította, hogy fektessen be egy Porsche által épített motorba a csapat számára. Az új TAG turbómotorok 1983-ban versenyeztek, és a McLaren TAG versenyzői számára lehetővé tették, hogy abban az évben domináljanak a világbajnokságban.
13.
Mohamed Badawy al-Husseiny
Életkor: nem ismert
Feladatkör: vezérigazgató, Aabar Investments PJSC
Nemzetiség: egyesült arab emírségekbeli
Sokat nem lehet tudni az Aabar visszahúzódó vezérigazgatójáról, Mohamed Badawy al-Husseinyről, de a viszonylag új társaság az abu-dzabi kormány tulajdonképpeni kincstára azóta, hogy az állami tulajdonban lévő IPIC a befektetési csoport 84%-os támogatását jelentette be. Az Aabar érintett volt a Daimler AG-vel a tőke biztosításában a Brawn GP megvásárlásakor és a Mercedes GP Petronas megalakításában, bár részvényes a Daimler AG csoportban is, állítólag 2,7 milliárd dollárral (nagyjából 9% erejéig). Az Aabar a Mercedes GP 40%-át is birtokolja, miután megvette Ross Brawntól és partnereitől a maradék részvényeiket 2011-ben. Bizonyos: a vállalatnál már sok mindenbe belemártották magukat, és biztos, hogy még lesz másra is erejük…
12.
Stefano Domenicali
Életkor: 48 év
Feladatkör: csapatfőnök, Scuderia Ferrari
Nemzetiség: olasz
A csapat médiabarát arca, Domenicali rögtön a diploma megszerzését követően, 1991-ben Maranellóban kezdett dolgozni. 2007-ben a Ferrari bejelentette, hogy ő lett a Forma-1-es istálló igazgatója, amely pozíciót korábban Jean Todt birtokolta, 2008-ban pedig csapatfőnöknek nevezték ki. Domenicali elismerte, hogy a 2012-es szezonban a Ferrarinak „egy fokozottal feljebb kell kapcsolnia” és „újra kell szerveződnie”. A 2013-as szezon elején a következőt állította: „Hiszünk a képességeinkben, hogy a végsőkig harcolhatunk, és ezúttal már a kezdetektől, ami egy ideig nem így volt. Ugyanakkor minden területen tökéletesnek kell lennünk.”
11.
Emilio Botín
Életkor: 78 év
Feladatkör: elnök, Santander
Nemzetiség: spanyol
A spanyol bankár, Emilio Botín felel az eurózóna legnagyobb bankjáért, ő irányította a háttérből a Banco Central Hispano és a Santander némiképp vitatott egyesülését. Kereskedelmi érdekből a Santander jelenleg mind a Ferrari, mind pedig a McLaren szponzora csakúgy, mint az Olasz, a Brit és a Német Nagydíjaké. A csoportnak azóta van kereskedelmi ereje a Forma-1-es költekezésben, hogy Fernando Alonso egy katasztrofális évet töltött a McLarennél 2007-ben. A cég a Ferrarival 2017 végéig hosszabbította meg szponzorszerződését.
Teljes lista az Autósport és Formula Magazin augusztusi számában…
Formula.hu