F1
2016. január 16. szombat, 19:51
Szerző: Strommer Benjamin, Fotó: DPPI
Egy vélemény szerint az F1 imázsának ártana az újbóli bevezetés: a sport környezetbarát képet sugall magáról a hibrid motorokkal, a tankolás viszont ellentétes hatást vált ki.
A Formula-1 Stratégiai Csoportja hétfőn találkozik Genfben, a napirendi pontok között pedig szerepel a tankolás lehetséges visszatérése is 2017-től. A futam közbeni üzemanyag-utántöltést 2010-ben tiltották be, ám időről időre felmerül az újbóli bevezetés lehetősége. Az érv az, hogy a tankolás segíti a versenyek mostanában gyakran hiányolt kiszámíthatatlanságát. A csapatok azonban nem lelkesednek az ötletért.
„A gyártók százmilliókat költöttek az új hibrid erőforrásokra” – mondta Claire Williams a jelenleg zajló Autosport Show-n. A Williams csapatfőnök-helyettese a sport imázsát félti. „Ami sokkal inkább releváns a közúti autóipar és az energiagazdaságról szóló párbeszéd tekintetében, mely utóbbira szüksége van a társadalomnak. Visszahozni a tankolást, és ezzel az F1-et ismét benzinzabáló sportnak feltüntetni, egyszerűen figyelmen kívül hagyja ezt az üzenetet. Ezért nagyon ellenzem.”
A Williams egy másik vezető figurája, Pat Symonds azzal érvel, hogy a gyakran hangoztatott szemponttal ellentétben a tankolás nem von magával izgalmasabb versenyeket. „Elvesz a versenyzés látványából és bizonytalanságából. Jelenleg a gumik működése alapján határozzuk meg a bokszkiállásainkat. Ez nem szükségszerűen egyezik a jóslatokkal és azzal, amit a körülöttünk levők csinálnak. De abban a percben, hogy bejön a tankolás, ez megváltozik, és meghatározza a stratégia menetét. Ha annyi üzemanyag kerül az autóba, hogy a 24. körig legyen elég, akkor a 24. körben kell megállnod.”
Symonds megjegyezte azt is, hogy a tankolás egy újabb veszélyforrás, igaz, ezt a vonzatát nem szabad túlmisztifikálni. „Minél gyorsabban tankolsz, annál több a veszély. De ezt nem akarom eltúlozni, mert tökéletesen megoldható gyorsan és biztonságosan tankolni” – fogalmazott a szakember. Természetesen nem a Williams az egyetlen szkeptikus csapat.
Bár a változást szorgalmazó FIA-elnök Jean Todt szerint a tankolás visszavezetése alig 50 ezer euróba kerülne évente, a motorsport.com szerint a valós szám inkább 1 millió az első szezonban, és 500 ezer a későbbiekben. Egy meg nem nevezett csapattag cinikusan nyilatkozott a lapnak: „Ki tudja, talán rövidesen visszatérünk a szívóhatáshoz, alumínium-karosszériához, bőrsisakokhoz és versenyszemüvegekhez. Azt hiszem, elő fogjuk kotorni a tavalyi elemzést, amely megmutatta, hogy a tankolás nem jó és nem segíti a show-t.”