Szabályosnak ítélte a Forma-1-ben szereplő Brawn GP, Toyota és Williams csapatok által használt diffúzorokat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) fellebbviteli bírósága, amely a keddi meghallgatások után szerdán hozta nyilvánosságra döntését.
A három istálló által használt hátsó légterelők, áramlásgyorsítók alkalmazását a rivális Ferrari, a Red Bull, a Renault és a BMW-Sauber támadta meg, mert szerintük ellentétesek az idei évre vonatkozó szabályokkal. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt tett panaszt a versenybírók elutasították, így a három kritizált istálló Melbourne-ben és másfél hete, a Malajziai GP-n is ezzel indulhatott, s halmozott sikert sikerre. Az eddigi hat dobogós helyből a diffúzoros csapatok pilótái négyet megszereztek, a konstruktőröknél a Brawn GP vezet 25 ponttal a Toyota (16,5) előtt.
"A bizonyítékok áttekintése és az indoklások meghallgatása után a bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a versenybírók helyesen jártak el, amikor a kérdéses autók szabályosságát megítélték" – áll a FIA közleményében.
A szakemberek szerint a szerdai döntés óriási jelentőséggel bír, hiszen úgy vélik: amellett, hogy az érintett istállók megtarthatják az első két futamon szerzett pontjaikat, az eddig kettőből kettőt nyert Jenson Button és csapata, a Brawn GP ebben az esztendőben mindent vihet.
A szakértők szerint a három csapat által használt diffúzorokkal körönként 0.5 mp-cel gyorsabbak lehetnek az autók.
"A FIA technikai részlege, az ausztrál és malajziai viadal versenybírói, és most a fellebbviteli bizottság öt tagja is megerősített bennünket abban a hitünkben, hogy autóink harmonizálnak a 2009-es szabályokkal" – közölte az ítélet kihirdetése után Ross Brawn, a nevét viselő csapat tulajdonosa.
A konstruktőrök versenyében jelenleg második Toyota csapatfőnöke, Jamasina Tadasi is azt mondta: egy pillanatig sem kételkedtek az igazukban.
A 2007-es világbajnok finn Kimi Ra:ikkönen, akinek istállója, a Ferrari idén még nem szerzett pontot, internetes oldalán – még korábban – úgy vélekedett: ez a döntés óriási hatással lesz az idei sorozatra. A kétszeres vb-győztes spanyol Fernando Alonso a melbourne-i viadalt követően úgy nyilatkozott: ha engedélyezik a vitatott technikai megoldást, a Brawn GP autói utolérhetetlenek lesznek a többiek számára.
A BMW sportigazgatója, Mario Theissen természetesen nem fogadta kitörő lelkesedéssel a FIA határozatát és azt mondta: most a másik hét csapatnak óriási befektetéssel át kell építenie autóit, hogy azok megfelelőek és versenyképesek legyenek.
A Forma-1-es sorozat következő, harmadik versenyét vasárnap rendezik Sanghajban.