F1
2016. augusztus 16. kedd, 15:20
Szerző: Dezső Attila, Fotó: Red Bull Media House GmbH, Williams
Egy ideje megszokhattuk, hogy szakadó esőben, vagy pályán álló víz esetén nem láthatunk száguldani F1-es autókat – bár a biztonsági autós rajtot eltörölték, kérdés, miért gyártanak esőgumikat?
A versenyigazgatóság számtalan kritikát kapott amiatt, mert sosem hagyja esőben versenyezni a pilótákat – Monacóban és Silverstone-ban is csak akkor rajtolhattak el, amikor már elállt az égi áldás, vagy a pálya állapota lehetővé tette a száguldást, A legtöbb esetben azonban olyannyira felszáradt az aszfalt, hogy nem is volt szükség a sűrűn rovátkolt esőgumikra, és elég volt csak az intermediate abroncsokat felrakni az autókra.
Bár a biztonsági autós rajtokat eltörölték, a pilóták ezentúl akkor indulhatnak el a megszokott módon, ha már megfelelő állapotba került a pálya – ez pedig ismét magával hozza az átmeneti gumikra való váltást, melynek Felipe Massa egyértelműen nem örül. „Az a probléma hogy felúszik az autó ezeken az abroncsokon” – idézte a brazilt az UOL, de Mario Isola, a Pirelli menedzsere visszautasítja a vádakat. „Az esőgumikat arra gyártották, hogy vizes pályán használják őket. Ez már az olyan helyzetekben is megmutatkozott, mint a tavalyi USA Nagydíj szabadedzése, ahol a gumik remekül működtek ilyen körülmények között. Az a helyzet hogy a legtöbb versenyt a kilátás miatt állítják meg.”
Szintén adja magát a feltételezés, hogy a versenyigazgató Charlie Whiting direkt nem szeretné, hogy a pilóták túl sok kockázatot vállaljanak vizes pályán. „Úgy vélem, hogy a biztonsági határvonal magasabban van, mint kellene” – vélekedett a Sauber pilótája, Felipe Nasr. „A legjobb példa erre a Brit Nagydíj, ahol mi, pilóták úgy éreztük, hogy két körrel korábban elindulhattunk volna. Az FIA kezében van a döntés, mi pedig kifejezésre juttattuk a véleményünket erről a témáról.”
Charlie Whiting szerint a biztonsági autós körök utáni állórajt megfelelő alternatíva lehet. „Úgy tűnik, mindenki egyetért ezzel” – mondta a brit, aki érdekes módon Massa véleményével is egyetértett. „Tudjuk, hogy a pilóták nem szeretik az esőgumikat. A futófelület nem elég mély ahhoz, hogy az autók ne ússzanak fel a vízen – ezek mind olyan tényezők, melyeket számításba kell vennünk. Tudjuk, hogy esőben vezetni nem könnyű, de sosem volt az. Amit csinálunk, azt nem másért tesszük, mint hogy nem akarjuk, hogy a pilóták az aquaplaninggal bajlódjanak” – tette hozzá Whiting.