Autó
2016. május 3. kedd, 15:28
Minden idők legerősebb TT modelljét küldi versenybe az Audi, amelynek új fejlesztésű, öthengeres erőforrása 400 lóerőt teljesít, s semmi mással össze nem téveszthető hangon szól. A Coupé és a Roadster a Pekingi Autószalonon tartotta világpremierjét.
Erőteljes orr, nagyméretű légbeömlő nyílások, mélyre nyúló első légterelő és rögzített hátsó szárny – az Audi TT RS* mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszi, mekkora erő rejtőzik áramvonalas karosszériája alatt. Új fejlesztésű, öthengeres alumíniummotorja 400 lóerős, vagyis 60 lóerővel teljesít többet elődjénél, tekintélyes, 480 newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig az első és a hátsó kerekekre továbbítja. A kerekek lehető legkisebb hajtásból eredő megcsúszása (kipörgés) melletti maximális gyorsulásról kipörgésgátló gondoskodik, a Coupé így álló helyzetből mindössze 3,7, míg a Roadster 3,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra – ennél gyorsabb még egy sorozatgyártású TT sem volt. A brutális gyorsulást – valóságos zeneként a lóerőrajongók fülének – az öthengeres motor jellegzetes hanghatásai kísérik, amelyek a kipufogórendszer két nagyméretű ovális végcsövén hangzanak fel. A far további különlegessége az új, háromdimenziós hatású OLED-lámpatestek, amelyek első ízben itt jelennek meg az Audinál a sorozatgyártásban.
Ekkora erő feszes futómű hangolást igényel. Mindössze 1,34 méteres magasságával az Audi TT RS szorosan tapad az aszfaltra, éppoly könnyedén, mint amilyen biztosan uralva a kanyarokat. Kormányzása közvetlen visszajelzései révén pilótája szinte eggyé válhat az úttal, s forgassa bármilyen intenzíven is a kiváló fogású sportkormányt, a mélyre épített és határozottan kiformált oldalpárnákkal kialakított sportülések biztos pozíciót nyújtanak számára. A Roadster esetében elegendő egy gombnyomás a nyitott autózás élvezetéhez, amely nyomán vászonteteje – mintegy 50 kilométer/óráig akár menet közben is – automatikusan nyílik.
A TT RS utastere is különösen sportos stílusú, alumínium vagy szénszál-erősítésű műanyag (karbon) elemekkel illetve „RS” feliratokkal kiegészítve. Akárcsak az R8 modellekben, a vezető itt is közvetlenül a kormánykerékről, gombnyomással indíthatja be a motort – egyértelmű utalásként a versenysport világára. A menetdinamikai szabályozórendszer szintén ilyen különleges, úgynevezett szatellit-kezelőelemmel vezérelhető, igény szerint négy üzemmódban változtatva a TT RS alapvető karakterét, a hangsúlyosan kényelmestől egészen a kifejezetten sportosig. A kijelzők egyértelműen a vezetőre összpontosítanak. Minden fontos információt a teljes egészében digitális Audi virtual cockpit 12,3 col képátlójú kijelzőfelülete gyűjt össze, a sebességtől a fordulatszámon át, egészen a navigációig. Sőt, igény szerint RS-specifikus képernyő ad tájékoztatást a gumiabroncsok légnyomásáról, a pillanatnyi forgatónyomatékról és a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett, éppen ható erőkről. A fordulatszámhatár elérésekor kapcsolásjelző hívja fel a pilóta figyelmét, hogy a kormánykerék kapcsolóbillentyűjével vagy a sebességváltókarral váltson feljebb. Ennek feltétele, hogy az alsó fokozataiban sportosan rövidre áttételezett, kettős tengelykapcsolós váltómű manuális üzemmódja legyen aktív.
A mindenkori jól informáltság érdekében a vezető gazdag infotainment-kínálatból válogathat. Legyen éppen szó parkolóhely-keresésről, utazási vagy közlekedési információkról, üzemanyagárakról vagy időjárás-jelentésről, online-hírekről – az Audi connect sokrétű szolgáltatással jelenik meg a fedélzeten. Az utasok akár csetelhetnek is menet közben, s a rendszer kívánságra fel is olvassa a híreket. Az okostelefon és a táblagép WLAN-hotspot segítségével csatlakozhat az internetre, a mobilkészülék bizonyos alkalmazásai pedig közvetlenül az Audi virtual cockpit kijelzőfelületén jelenhetnek meg. A középkonzol rekeszében a készülék induktív módon tölthető, miközben a jármű külső antennájára csatlakozva kínál kedvezőbb vételt, s hangvezérléses utasításokra teremt összeköttetést a kívánt beszélgetőpartnerrel. Praktikus megoldás a Roadster telefon-kihangosítójának a biztonsági öv hevederében működő mikrofonja, amely mindenkor jó hangminőségű beszélgetéseket tesz lehetővé.
Kíváncsivá tettük? A TT RS Coupé és a TT RS Roadster előrendelhető szeoptembertől és várhatóan 2016 novemberében érkezik a márkakereskedőkhöz.
* Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai:
Audi TT RS Coupé és Audi TT RS Roadster: E modellek egyelőre nem kaphatók kereskedelmi forgalomban. Jelenleg még nem rendelkeznek összesített forgalomba helyezési engedéllyel, így nem teljesítik a 1999/94/EG irányelvben foglaltakat.