F1
2016. augusztus 18. csütörtök, 14:56
Szerző: Strommer Benjamin, Fotó: Daimler Media Site
Ahányszor nagyobb szabályváltozás történt az F1-ben az elmúlt pár évtizedben, sosem az addig élen levő csapat nyert. A Mercedesnél tartanak attól, hogy valaki jövőre olyat tesz, mint a Brawn GP.
A két és fél éve domináló Mercedes előnyét a 2014-es szabályváltozások óta nem sikerült behozni, a 2017-es új aerodinamikai előírások azonban az eddigi legnagyobb lehetőséget kínálják a riválisoknak. Tartanak is ettől a zsinórban harmadik kettős bajnoki címe felé száguldó csapatnál: bár természetesen a Mercedes sem ül ölbe tett kézzel, és legalább akkora energiát fordít az új szabályokra, mint bárki más, fennáll a lehetősége, hogy az egyik csapat nagyot húz – ahogy többször megtörtént már a múltban.
„A szabályváltozások egyenlő esélyeket kínálnak minden csapat számára, és arra is, hogy valami rendkívüli történjen” – idézi az Autosport lap Toto Wolffot, a Mercedes motorsport-igazgatóját. „Általában azt szoktam mondani, nincs csodafegyver a Formula-1-ben, 2009 mégis azt mutatta, hogy létezik ilyen. A Brawn olyan fejlesztéssel állt elő, amelyet látszólag más nem vett észre, és nem tudták olyan hatékonyan kihasználni, mint ők. Nagyon kell figyelned, nehogy nagyot veszíts valamelyik területen.”
A legutóbbi, 2014-es változások idején épp a Mercedesnek sikerült legeredményesebben alkalmazkodnia. „Ez a kihívás más lesz. Persze 2014-ben is nehéz volt, hiszen motortéren versenyképesnek kellett lennünk az elejétől fogva, ami sikerült is. 2017-ben ugyancsak javítanunk kell a motorokon, de a karosszériával úgyszintén új kihívást kell megoldanunk. Ez lehetőséget és kockázatot is hordoz magában. Tudtommal a múltban még egyetlen csapat sem tudta megtartani előnyét szabályváltozások után, tehát nagy feladat lesz versenyképesnek maradni” – folytatta Wolff.
A Mercedes-főnök utolsó mondata kapcsán az Autosport összegyűjtötte, mi történt az utolsó nagy szabályváltozások során: mindannyiszor volt egy-egy csapat, aki megtalálta a maga csodafegyverét, és sosem az, aki az előző években fölényben volt.
1994-ben a Benetton vette át az uralmat, és csak Michael Schumacher kizárásainak és eltiltásainak köszönhető, hogy a Williams közel került zsinórban harmadik bajnoki címéhez. 2005-ben, a kerékcserék betiltása után szenvedett az öt éven át trónoló Ferrari, és a Renault lett az F1 új királya. A Ferrari aztán idővel talpra állt, 2009-ben azonban az új szabályokkal jött a Brawn GP – a jelenlegi Mercedes elődje –, és annak ellenére váltak meghatározó erővé, hogy a megelőző évben, Hondaként csupán kilencedikek voltak a konstruktőri versenyben. Ezzel a szabályváltozással talált az élre a Red Bull is, amelynek négy évig tartó uralkodását 2014-ben megint csak egy szabályváltozás szakította meg.