F1
2016. január 13. szerda, 17:57
Szerző: Strommer Benjamin
Az új F1-es gyártó hajtáslánca jelentősen elmaradt a többiekétől, a hátrány nagy része pedig a kis térfogatú turbófeltöltőtől származik, amely a belsőégésű motorra és MGU-H-ra is visszahatott.
A McLaren-Honda 2015-ös leszerepelésében egyesek szerint nagy része volt az erőforrás kicsi méretének: a japánok kompakt, apró motort építettek, hogy beleférjen a McLaren aerodinamikai célokból szűk karosszériájába. Bár cáfolták, hogy ez lett volna a küszködés oka – a csapat állítja, nem szabták meg a Hondának, mekkora lehet a motorja, csak azt kérték, minél kisebbre tervezzék –, most úgy tűnik, a lecsökkentett méret mégis kártékony hatással volt a szereplésre.
A Honda a Mercedeshez hasonlóan osztott turbót épített, azonban le kellett kicsinyíteniük a turbina és kompresszor méretét, hogy beférjenek a borítás alatt rendelkezésre álló szűkös helyre. A turbófeltöltő így kisebb teljesítményt tudott generálni, ez pedig a belső égésű motort is gyengébbé tette a kelleténél. Az MGU-H kevesebb hőenergiát tudott visszanyerni a turbinától, és kevésbé tölteni az akkumulátort – az energia-visszanyerő rendszer szintén a McLaren egyik gyengésége volt.
„A méret hatástalansághoz vezetett. Túl kicsi, a motornak így magas nyomású levegőre volt szüksége. Ezt azt jelenti, hogy a magas fordulatszám, 120 000 fordulat a korlátozó tényező” – mondta a Honda motorfőnöke, Yasuhisa Arai az f1i.com-nak. A szakember tudja, hogy nagyobb turbófeltöltőre lesz szükségük, ám a motor méretét egészében nem fogják növelni. „Nem lesz nagy változás. A kialakítás továbbra is kompakt marad, azonban tisztában vagyok vele, hogy nagyobb méretű turbó kell. A koncepciót megtartjuk, de változtatunk az égéstér belsején, vagy kisebbítünk néhány alkatrészt, ami nagy kihívás.”
A Honda az új szezonnak jóval körültekintőbb elvárásokkal vág neki, mint 2015-ben, amikor állandóan dobogós helyezésről beszéltek, ez pedig még fájóbbá tette a végeredményt. Arai most már Q3-ban gondolkodik mint első lépés.