Úgy tűnik, a ralisport is megtalálta a maga Max Verstappenjét. A tizenhat esztendős Kalle Rovanperä közúton még nem vezethet, de már több száz lóerős raliautókat terelget elképesztő sebességgel a fák között, minden idők legfiatalabb bajnokaként pedig máris a jövő sztárjaként emlegetik.
Majer Dániel • Akárcsak Max Verstappent, a száguldó cirkusz tinisztárját, a raliversenyző Kalle Rovanperä-t is egykori autóversenyző édesapja tanítgatta kiskorától kezdve. Forma–1-es kollégájához hasonlóan a 16 éves finn is korrekordok sorát döntheti meg, minden idők legfiatalabb ralibajnokaként pedig már el is kezdte.
Kalle édesapja, Harri Rovanperä 1993 és 2006 között összesen 111 futamon indult a rali-világbajnokságon. Ezalatt egy győzelmet, tizenöt dobogós helyezést és 77 szakaszgyőzelmet ünnepelhetett. A 2001-es svéd rali megnyerésekor fia még csak négy hónapos volt, emlékei tehát nincsenek apja pályafutásának legnagyobb sikeréről. Versenyzéséről annál inkább, a kis Kalle ugyanis már hatéves volt, amikor Harri befejezte a száguldozást.
Sokáig azonban nem élvezte a nyugdíjas éveket, hamarosan ugyanis elkezdte tanítgatni a legifjabb Rovanperä-t. Finnország egyébként is a raliversenyzők őshazája, télen, a befagyott tavakon gyakorolva pedig Kalle is hamar elsajátította az alapokat. Az alábbi videó nyolcéves korában készült róla, egy csapásra híressé téve őt a rali berkeiben.
Tizenkét évesen, a lett ralisprintbajnokság egyik futamán állt először rajthoz versenyen, édesapja egykori navigátorával, Risto Pietilainennel. A kettős első teljes szezonja még a tanulás jegyében telt, 2015-ben viszont már semmi sem állíthatta meg őket, megnyerték a sorozatot. Idén már a lett ralibajnokságba nevezett S2000-es Škoda Fabiával, majd idény közben a jóval erősebb R5-ös modellre váltott. Megérte, öt győzelmével és két második helyezésével a lett pontvadászat legjobbjává koronázták, s azzal ő lett minden idők legfiatalabb ralibajnoka.
Felmerülhet a jogos kérdés: miért pont a lett bajnokságban versenyez? A válasz egyszerű: fiatal kora miatt csak ott állhat rajthoz. Hazájában például tizennyolc év a korhatár, tizenhétnél pedig sehol sem kevesebb. Csapata a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséget is megkereste, hogy engedélyezze Kalle részvételét a magyar bajnokságban, azt azonban a MNASZ a finn tini fiatal korára hivatkozva elutasította. A közutakon természetesen még Lettországban sem vezethet, ezért az egyik gyorsasági szakaszról a másikra tartva a navigátora veszi át a volánt.
Eredményei a világbajnokság mezőnye és csapatfőnökei előtt sem maradtak észrevétlenek, már a fentebbi, nyolcéves korában készült videó megjelenésekor internetszenzáció lett belőle. A tizenhetet 2017 októberében tölti be, a világbajnokság egyes helyszínein pedig már ebben a korban elindulhat. Első WRC-s (World Rally Car) tesztjére azonban már idén sor került, a jövőre debütáló Toyota Yarist vezethette majd 50 kilométer erejéig. „Valódi megtiszteltetés volt, hogy kipróbálhattam. A Škodámhoz képest óriási különbséget jelentett a motor- és leszorítóerő mértéke, nem is tudom szavakkal leírni, milyen érzés kerített hatalmába a volán mögött” – lelkesedett a teszt után.
Noha világbajnoki futamon versenyezni egy ideig még nem fog vele, december elején a bolognai motorshow keretében megrendezett, nagy hagyományokkal bíró Bettega-emlékversenyen már kipróbálhatta, milyen WRC-autót éles körülmények között terelgetni. A kieséses rendszerben, körpályán zajló, vb-résztvevőkkel tarkított páros küzdelemben egészen a döntőig menetelt Ford Fiestájával, végül második lett. Mindössze öt tizedmásodperccel maradt el az ötven világbajnoki részvételnél tartó Elfyn Evanstől.
Nem vállalunk túl nagy kockázatot, ha kijelentjük: Kallénak ennél egészen biztosan több vb-futam szerepel majd a neve mellett, és ha akadtak is kétkedők a világbajnoki csapatok főnökei között, az alábbi videó minden bizonnyal őket is meggyőzte.
Kalle 15 évesen, havon, a lett bajnokságban: