Patthelyzetbe került a Lotus. A tulajdonos azért nem ad pénzt a csapatnak, mert egyelőre az sem biztos, hogy még saját csapatába fektetne be ezáltal; a főtámogató PDVSA pedig azért, mert mind versenyzője, mind pedig saját jövője bizonytalan az istállónál. Egyre nehezebb idők járnak az arany-feketékre azóta, hogy fölvetődött, a Renault felvásárolja őket. Minél közelebb kerülünk a megállapodáshoz, a tulajdonos Gérard Lopez és a Genii annál kevesebb pénzt költ a gárdára, mely az elmúlt években amúgy is túl sokba került számukra – s minél tovább húzódik a Renault végső bejelentése, a Lotus nyaka körül annál jobban szorul a hurok.
Az elmúlt hetekben nem a versenyzésé volt a főszerep a csapatnál: egyre másra jöttek a panaszos beszállítók és partnerek, akik pénzüket követelték, perekkel fenyegetőztek, a Charles Pic által Belgiumban indított kártérítési per pedig odáig vezetett, hogy a csapatnak egy ideig felszerelése lefoglalásától, illetve olaszországi szereplése miatt is aggódnia kellett. Végül elutaztak Monzába, ám helyzetük még távolról sem tisztázódott. A bíróság a hírek szerint a Szingapúri Nagydíj péntekjén dönt majd arról, csődeljárás alá vonja-e őket. „Szingapúr és Japán lehet a kritikus pont” – állapította meg az Auto Motor und Sportnak nyilatkozó egyik csapattag. Az ügyvezető Matthew Carter ugyanakkor hangsúlyozta, a következő futamon is részt fognak venni. „Garantálom, hogy ott leszünk Szingapúrban. Az egyik szállítmányunk már úton is van a tengeren. És a légi úton vitt rakomány is elhagyja Európát a jövő héten” – mondta.
Már csak az a kérdés, meddig kell még így nyomorognia a szebb napokat is látott alakulatnak. A Renault a hírek szerint hajlik felvásárolni az istálló többségi tulajdonát, s e folyamat előkészítése már hat hete tart. Azonban azelőtt, hogy a végleges döntést hozna, a francia gyártó elnöke, Carlos Ghosn más frontokon szeretne előbb rendet tenni. Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a késlekedés elsődleges okát az jelenti, hogy az elnök nem elégszik meg annyival, hogy Bernie Ecclestone szóban már megígérte neki, leendő gyári istállójuk kiváltságos csapatként bónuszpénzekhez jut, írásos megállapodást vár tőle erről, amit viszont még nem kapott meg. A hírek szerint kezdésként 12 millió dollárról van szó, amely összeg a csapat világbajnoki sikere esetén aztán 36 millió dollárra emelkedne.
A Renault-nak van ideje e huzavonára – a Lotusnak egyre kevesebb. A motorgyártó előtt továbbra sem az enstone-iak jelentik az egyetlen lehetőséget: amellett, hogy elmondásuk szerint más csapatokkal is kapcsolatban állnak, a paddockban azt is beszélik, hogy a cég felső vezetésében vannak olyanok, akik jobban örülnének, ha a márka az F1 helyett inkább a hosszútávú autóversenyzés világában folytatnák, azaz Le Mans-ban. Ez a terep ugyanis a gyártó szempontjából legalább annyira előnyös lehetne, mint a királykategória: ott a Porschéval, az Audival és a Toyotával mérhetnék össze erejüket, mindent tiszta lappal kezdhetnének, ráadásul talán anyagi szempontból is jobban járnának. „A Renault-nál a jelszó most a ’mindent vagy semmit’. És minél tovább húzódnak a tárgyalások a Lotusszal, valamint Ecclestone-nal, annál nagyobb az esély az ideiglenes búcsúra” – állapította meg az említett német lap szakírója, Michael Schmidt.
Már csak az a kérdés, mi lesz a lassan kivérző Lotus sorsa, ha a jelenleg az életben maradás zálogaként emlegetett Renault-egyezség végül mégsem jön össze…