A Skoda 80 éve ünnepelte első rali sikerét

Rali

2016. február 2. kedd, 18:54

80 évvel ezelőtt a Zdenek Pohl/Jaroslav Hausman kettős egy Skoda Popular kormánya mögött második helyen végzett az 1500 cm3 lökettérfogatú autók kategóriájában a Monte-Carlo Ralin.

A mai Skoda Fabia R5 előfutára fektette le a ŠKODA Motorsport elképesztő sikertörténetének alapjait. A márka ügyfelei szintén részesei lehettek a sikernek: a jól ismert Popular név a hagyományos modellt, míg a Popular Monte Carlo a roadster és kupé kivitelt takarta.

„ A Skoda büszke messzire nyúló motorsportos hagyományaira.” – nyilatkozta Michal Hrabánek, a Skoda Motorsport igazgatója. „Az 1930-as években a Skoda Popular hasonló sikereket ünnepelhetett, mint a Skoda Fabia R5 napjainkban. Az elődök sikerei hatalmas motivációt jelentenek számunkra. A 2015-ös szezonban az új Skoda Fabia R5 négy győzelmet ünnepelhetett a WRC 2 sorozatban, továbbá öt nemzeti bajnoki címnek és sorozatban a negyedik Ázsia-Óceánia Rally Bajnokság (APRC) elsőségének örülhetett.

160126_popular_roadster_rmc_resize

„A Skoda Popular konstrukciója, a központi vázszerkezet, a független első és hátsó kerékfelfüggesztés és transaxle elrendezésű váltó abban az időben a legkorszerűbb megoldásnak számított és több szempontból is megelőzte a korát.” – fűzte hozzá Michal Velebný, a Mladá Boleslav-i Skoda Múzeum restaurációs műhelyének koordinátora. „A Skoda Popular jelentős sikereket ért el Európa és Dél-Amerika rally és versenypályáin.”

A Rapid és Superb modellekkel együtt a Skoda Popular 1934-ben megalapozta a Skoda márka sikerét. Az 1930-as években nekik köszönhetően vált a legkeresettebb autómárkává hazai piacán, Csehszlovákiában illetve szerzett hírnevet és elismerést az európai piacokon. Ezek a modellek az adott korszakban új mércét állítottak fel a technikai megoldások, a formaterv illetve az ár-érték arány tekintetében.

A Skoda Popular, amely 80 évvel ezelőtt ott állt a Monte-Carlo Rali rajtvonalánál, háromsebességes váltóval és a Rapid modellsorozat motorjával szállt versenybe. Az 1386 cm3 lökettérfogatú, négyhengeres aggregát 34 lóerős (25 kW) teljesítményre volt képes. Az autó két, összesen 170 liter kapacitású üzemanyagtankja körülbelül 1 500 kilométeres hatótávolságot biztosított számára, végsebessége pedig 110 kilométer volt óránként. Az autó tömege 790 kilogramm volt, a nyitott tetős karosszéria pedig mindössze 250 kilogrammot nyomott. A teljesen megpakolt Popular tömege 960 kilogramm volt, a benne helyet foglalók kereken 170 kilogrammot adtak hozzá az autó saját súlyához.

1936. január 14-én Pohl és Hausmann nekivágtak a legendás versenynek. Nyitott tetős Skoda Popular autójukkal Prágából indultak Athén felé. Athénból indulva teljesítették a 3852 kilométeres versenyt, amely Szaloniki, Belgrád, Budapest, Bécs, Strasbourg és Avignon városain keresztül vezetett egészen Monacóig. 1936. január 29-én szakították át a célszalagot, egyetlen büntetőpontot sem szerezve az egész verseny során. A technikai átvételt és az autós ügyességi feladatokat is sikeresen teljesítette a páros. Ezzel Pohl, Hausman és a Skoda Popular második helyen végzett az 1 500 cm3 alatti versenyautók kategóriájában. A versenyt igen nehéz és változó időjárási körülmények között bonyolították. A téli hónapokra Pohl és Hausman további hőlégfúvókkal, termosztartókkal és elektromosan fűtött ablaktörlőkkel szerelték fel az autót. A pihenőidőket a lehajtható utas oldali ülés tette még kényelmesebbé. A tapasztalt párost felkérték továbbá, hogy egy hazai márka, a Bata által gyártott offroad gumiabroncsokat és bőroverallokat tesztelje az óriási hegycsúcsok között vezető úton.

A rali világában szerzett sikereken felbuzdulva a márka Skoda Popular Sport ’Monte Carlo’ néven különösen sportos modellváltozatokat dobott piacra. 1936 és 1938 között 70 ilyen autó készült roadster illetve áramvonalas kupé kivitelben. Egy példány közülük jelenleg is a Skoda Múzeum gyűjteményét gazdagítja.

Skoda Popular, vagyis népszerű – a neve pedig magáért beszél. A könnyű és megfizethető modell igen közkedveltté vált, amely valóra váltotta azt a régóta dédelgetett álmot, hogy készül majd egy autó, amely széles vásárlóközönséget hódíthat meg és igazán „a nép autója” lehet. A négyüléses modell nem csupán lépcsőshátú kivitelben készült, kétajtós változata „Tudor” névre hallgatott illetve elérhető volt egy nyitható tetős változatban is. Készült belőle kétüléses roadster illetve teherautó kivitel is.

A Skoda Popular igen gyorsan az eladási listák élére került az akkori Csehszlovákiában. 1934 és 1946 között a Skoda összesen több, mint 20 000 Skoda Popular modellt értékesített, ezen belül is számottevő az exportált autók száma, hiszen a csehszlovák piacon kívül 50 országban 6 000 járművet adott át a márka. A kisautó nem csupán az európai piacokat hódította meg, de utat talált a tengerentúlra is, így eljutott Kínába, Indiába és több afrikai és dél-amerikai országba is. A Popular népszerűségének legfőbb oka a megbízhatóságában keresendő. Erős és sokoldalú modell, amelyet számos hosszútávú utazás sikeres teljesítése igazolt.

Forrás: www.formula.hu – RSS