A velodrom nemzetközi jelentőségű sportközpontként tudja segíteni Debrecen ambícióit

A Pallagi Labdarúgó Akadémia mögött épülhet meg a fedett kerékpáros körpályás a velodrom. Erről már a kormányhatározat is megszületett. – írta a mai sajtótájékoztatóról a dehir.hu.

2018 nyarán jelentették be, hogy fedett kerékpáros körpálya, úgynevezett velodrom épül Debrecenben. Akkor az hangzott el, a Debreceni Egyetem campusának területe, az Oláh Gábor utcai sportközpont salakos pályája és a pallagi Labdarúgó Akadémia melletti terület is szóba jöhet leendő helyszínként.

Most eldőlt, hogy a pallagi helyszín lett a befutó. A Magyar Közlönyben jelent meg erről egy kormányhatározat, mely nevesíti a helyszínt. A kormány a Beruházási Ügynökség számára az előkészítésre, tervezésre 453 millió forint keretet biztosít maximum, az első, 226 milliós részletet már idén a rendelkezésükre bocsátják. A kormány egyetért azzal, hogy a velodrom a telket biztosító debreceni önkormányzat tulajdonába kerüljön, az üzemeltető pedig a Debreceni Sportcentrum Kft. legyen.

A tervek szerint Pallagon, a velodrom szomszédságában Magyar Kerékpáros Szövetség állami forrásból, 400 millió forintból építi meg a Debreceni Kerékpáros Központot. A Debreceni Kerékpáros Központban a tervek szerint lesz országúti edzőkör, mountainbike pálya, oktatópálya, BMX/Triál park és BMX mobil pumpa pálya. Az önkormányzat ezeken túl a Tócóvölgyben egy extrémsport parkot is épít majd a Derék utca 33. szám alatti területen. A tervek szerint a görkorcsolyázók mellett a BMX-eseket és a triálosokat is több pálya várná, emellett egy kerékpáros tanuló pályát is kialakítanának.



Papp László debreceni polgármester a június 13-i sajtótájékoztatón elmondta, a június 12-én megjelent kormánydöntés függvényében nemzetközi jelentőségűvé vált annak a kerékpáros központnak a fejlesztési programja, amely fogadja a velodrom fejlesztését.

“Debrecenben az egyik legnépszerűbb sportágak közé tartozik a kerékpározás, az ország második legnagyobb kerékpáros közössége működik a városban. Ennek a fejlesztésnek messze túlmutató hatása van Debrecenen, ez egy nemzetközi jelentőségű program, amely teljességgel illeszkedik a Debrecen 2030 stratégiájához. Ez az első olyan döntés, amely a programhoz illeszkedően jelentős sportlétesítmény fejlesztését irányozza elő” – tette hozzá.

Hangsúlyozta: a helyszín kijelölésénél kiemelt fontosságot fordítanak arra, hogy a fejlesztés Pallag területi részét ne érintse, így a 4-es főútról lesz megközelíthető. Kiemelte: a program jelentőse a pallagiak szempontjából, hogy felgyorsítja a Debrecen és Pallag közötti kerékpárút kiépítését.

“Ennek a fejlesztésnek köszönhetően Debrecen a kerékpáros sportág területén is egy nemzetközi jelentőségű pozíciót tud kivívni magának. Bízom benne, hogy a városnak ezen része, ahol a futballakadémia működik és mögötte majd egy kerékpáros központ, nemzetközi jelentőségű sportközpontként tudja segíteni Debrecen nemzetközi ambícióit” – mondta.

A debreceni velodrom nem csupán edzésre és oktatásra lesz használható, hanem országos és nemzetközi versenyt is lehet majd ott rendezni, s lesznek lelátók is a nézőknek. A polgármester elárulta, eben az évben kezdődik meg a program előkészítése. Több mint 220 millió forint áll rendelkezésre ebben az évben. A 2021-es költségvetésbe pedig 430 millió forintot terveznek be az előkészítésre. 2020 és 2021 az előkészítés időszaka, s maga a kivitelezés 2021 után indulhat el a tervek és közbeszerzés függvényében.

A velodrom szomszédságában a Magyar Kerékpáros Szövetség állami forrásból, 400 millió forintból építi meg a Debreceni Kerékpáros Központot. Kovács Béla, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnökségi tagja elmondta, egy 250 méter hosszúságú parkettás pálya készül.

“Ezen a létesítményen belül sok szakág lehetőséget kap például BMX-pályák, BMX mobil pumpa pálya, Triál park, ügyességi pályák, oktató pályák, és a terv szerint egy atlétikai feladatokra is alkalmas belső terület készül” – mondta.

Kósa Lajos országgyűlési képviselő elmondta: a kerékpáros sport mostoha körülmények között van, a  kormány ezért döntött úgy, hogy négy velodromot épít: kettőt Budapesten és kettőt vidéken.

“A kormány ezzel a döntésével elismerte a debreceni kerékpársport múltját és jelenét és egyben biztosította jövőjét” – fogalmazott.

Nemcsak az országúti pályakerékpározás lehetséges most már, hanem a velodromban a fedett kerékpározás is – magyarázta. Hozzátette: a kerékpáros úthálózat ugyan kiterjedt, a 2010-es évektől megsokszorozódott, de ez nem a sportolást szolgálja, hanem a közlekedést.

“Ezzel szeretnék a sportlehetőségeket, szabadidős lehetőségeket bővíteni. És természetesen, lehetséges az is, hogy az országúti kerékpározás is olyan helyszínekkel gazdagodjon, komoly felkészítő programokra is lehetőséget teremt” – mondta.

Az önkormányzat ezeken túl a Tócóvölgyben  egy extrémsport parkot is épít majd a Derék utca 33. szám alatti területen. A tervek szerint a görkorcsolyázók mellett a BMX-eseket és a triálosokat is több pálya várná, emellett egy kerékpáros tanuló pályát is kialakítanának. A tócóvölgyi skatepark kiviteli tervei készülnek jelenleg, s várhatóan jövő nyáron vehetik birtokba a kerékpározók a parkot.

Forrás: www.bringasport.hu – RSS