Komolyan aggódnak a Szingapúri Nagydíj szervezői a városban az elmúlt egy hétben tapasztalt szmoghelyzet miatt. Mint arról beszámoltunk, a miniállamban jó ideje az egészségre káros mértékű a levegő szennyezettsége, ami miatt a múlt hétvégén több sporteseményt (focimeccseket, az egyetemi játékokat) is törölni voltak kénytelenek. A verseny szervezői folyamatosan vizsgálják a szmog mértékének változását, s készen állnak arra, hogy lépéseket tegyenek, ha a helyzet ellehetetlenítené a futam megrendezését, vagy netán egészségügyi szempontból túl nagy kockázatot jelentene a résztvevőkre és a nézőkre.
A probléma nem új keletű a térségben (Indonézia mellett Malajziát is sújtja, utóbbi fővárosában már az iskolákat is bezárták): az évnek ezen időszakában gyakori jelenség, hogy sűrű köd- és porfelhő telepszik rá a vidékre, mely elsősorban a közeli Szumátrában és Borneón folyó gazdálkodás során kialakult erdőtüzeknek köszönhető. Noha a tűzzel való erdőirtást éppen ezért tiltják, mindez láthatóan nem jelent megoldást a problémára. Indonézia nemrég katonák százait küldte a térségbe, hogy segédkezzenek az oltásban – s a tervek szerint hamarosan esőt előidéző kémiai anyagokat is a levegőbe küldhetnek, hogy javuljon a helyzet.
Helyi beszámolók szerint javulás helyett egyelőre azonban probléma súlyosbodása figyelhető meg. Hétfőn például éves rekord született, amikor az általános légszennyezettségi mutató elérte a 222 PSI-s értéket. A PSI, azaz a ’Poullant Standard Index’ a levegőt szennyező anyagok mennyiségét mutató amerikai mértékegység. Ezen index több kategóriába sorolja a légszennyezettség mértékét. A 0-tól 50 PSI-ig terjedő skáláig a levegő minősége jó, 151 és 200 között egészségtelen, 201 és 300 között nagyon egészségtelen, 301 és 400 között veszélyes, e fölött pedig rendkívül veszélyes. Az eddigi legnagyobb értéket éppen Szingapúrban mérték – még 2013 nyarán 401 PSI-s volt a szennyezettség szintje.
Ettől ugyan a versenyhelyszín egyelőre elmarad, ám tény, hogy a hétfői nap folyamán a szennyezettség egy bizonyos időszakban az egészségtelenből a nagyon egészségtelen kategóriába lépett át. A 24 órás átlag az előző napon egyébként a helyi környezetvédelmi ügynökség mérései szerint 130 és 161 PSI között mozgott. „A szmoghelyzet tovább súlyosbodhat, mivel jelenleg kedvezőtlen a széljárás Szumátra felől” – nyilatkozta az intézet szóvivője. „Ugyan zivatarokat jósolnak Szingapúr térségébe a reggeli órákra, ez azonban csak időleges javulást eredményezhet a szmoghelyzet terén. A 24 órás PSI-jelentés alapján a következő egy napban a szennyezettség mértéke az alacsonyabb kategóriából a nagyon egészségtelenbe léphet át, amennyiben a szumátrai füst megérkezik.”
Az F1-es verseny szervezői nemrég úgy nyilatkoztak, megvan a vészforgatókönyvük arra az esetre, ha a szmog akadályozná a futam megrendezését. Rossz hír számukra, hogy a légszennyezés már a légi forgalmat is akadályozza – hétfőn az Air Asia már 29 Kuala Lumpurt érintő járatát törölte. Mindez pedig a Forma–1 szempontjából is meghatározó probléma lehet, ugyanis edzést és versenyt az FIA szigorú biztonsági előírásai értelmében nem rendezhetnek addig, amíg a mentőhelikoptereknek tilos felszállniuk. Egy éve Austinban éppen a délelőtti kőd sűrűsége miatt rajtolt 40 perces késéssel a szabadedzés – s ez adott esetben a Szingapúri Nagydíjon is okozhat fennakadást.