Retro
2016. május 5. csütörtök, 12:51
Bár Danyiil Kvjat még a Red Bull-családhoz tartozik, nem tűnik kizártnak, hogy ő lesz a következő azok sorában, akik F1-es karrierjét az energiaitalosok parkolópályára teszik. Történetek Liuzzitól Vergne-ig.
Vitathatatlan, hogy a Red Bull rengeteget tett a Formula-1 utánpótlásáért az elmúlt bő évtizedben, elég csak Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo kinevelését vagy Max Verstappen F1-be hozását említeni. Másfelől azonban több igazán jeles tehetség, mint Stoffel Vandoorne, Robin Frijns vagy Esteban Ocon távol maradt az energiaitalosoktól, a holland annak idején meg is nevezte az indokát: pontosan látják, hogyan bánik el a Red Bull a szükségtelenné vált versenyzőkkel.
Persze Danyiil Kvjat esetében még van esély a közös folytatásra, hiszen az orosz a Red Bull kötelékében maradt, de lefokozása nagyon valószínűvé teszi azt, hogy legkésőbb a szezon végén véget ér a pilóta és a csapat közös története. Az alábbiakban áttekintjük, kik voltak azok a Formula-1-es, vagy legalábbis annak kapujában álló versenyzők, akikről a Red Bull „levette a kezét”.
Vitantonio Liuzzi: Az ifjú olasz a Red Bull történetének első évében négy futamot teljesíthetett a Milton Keynes-ieknél, sőt pontszerzéssel mutatkozott be. Az év nagyobb részében azonban a Red Bull Christian Klient versenyeztette, Liuzzi pedig a következő két szezont a Toro Rossónál teljesítette. Néha egészen ígéretes dolgokat mutatott, ám a 2007 második felében megérkező Vettel teljesen háttérbe szorította őt, így 2007 végén mennie kellett. A később a Force India és a HRT színeiben szereplő olaszlegutóbb sportautóversenyeken szerepelt.
Robert Doornbos: A holland versenyző nyolc versenyt teljesített a Minardiban, majd hármat a Red Bullban, ám hiába mutatott 2006 végén ígéretes teljesítményt, a Webber-Coulthard párossal szemben nem kaphatott további esélyt. Hamarosan kikerült az energiaitalosok kötelékéből, s 2009-ben véget is ért versenyzői karrierje, legutóbb egy újfajta szexjáték piacra dobásával került be a hírekbe.
Christian Klien: A 2005-ös „csonka” szezon után, ahol első három futamán egyaránt pontot szerzett, Klien teljesítménye visszaesett, így a következő idényt már nem versenyezhette végig. A szezon vége előtt közölték vele, hogy az F1-ben számára nincs folytatás, így elváltak az osztrák csapat és pilóta útjai.
Brendon Hartley: Korosztálya egyik ígéretes tehetsége volt, aki 2007-ben Formula-Renaul Európa-kupát nyert, a következő években pedig előbb a Toro Rosso, majd mindkét Red Bull-csapat tesztpilótája lett. A WSR fősorozatában aztán kicsit nehezen találta meg a tempót, Helmut Marko türelme pedig gyorsan elfogyott. A 2010-es szezonban hat verseny után leváltották a tesztpilótai pozícióról, s hamarosan kitették a programból is.
Jaime Alguersuari: Az egyik legigazságtalanabb történet: a fiatal spanyol, aki annak idején minden idők legfiatalabbjaként mutatkozott be, két és fél éves F1-es karrierje során folyamatosan fejlődött, s 2011-ben számos bravúros versenyt futott, nem egyszer a rajtrács végéről előretörve az erős pontszerzők közé. Ennek ellenére az év végén mindössze 21 évesen félredobták, jelenleg már nem is versenyez, DJ-karrierjére koncentrál.
Antonio Felix da Costa: Kézen fogták, s egészen az F1 kapujáig vezették az ifjú portugált, majd hiába tett le rengeteget az asztalra, s bizonyult generációja egyik legjobbjának, egy apró formaingadozás 2013 nyarán elég volt ahhoz, hogy parkolópályára tegyék. Da Costa a DTM-ben talált új otthonra.
Jean-Eric Vergne: Nehezen indult be a karrierje, a 2012-es szezonban buta hibákat vétett, hamarosan azonban gyors és megbízható versenyzővé nőtte ki magát, aki utolsó évében egészen bravúros versenyeket futott – legfeljebb az volt a balszerencséje, hogy előbb Ricciardo, majd Kvjat mellett kellett bizonyítania. Helmut Marko jó teljesítménye ellenére is sokat kritizálta, így az év végén mennie kellett.