Retro
2016. február 19. péntek, 13:08
Szerző: Dezső Attila, Fotó: DPPI
Széles körben elterjedt nézet, hogy a szezon előtti F1-es tesztekből kiindulva nem illik megalkotni a csapatok közötti erősorrendet – a múlt a példa rá, hogy nem mindig történt így…
McLaren, 1988
A wokingi csapat az MP4/3B-vel kezdte meg a tesztidőszakot 1988-ban, de már látótávolságon belül volt az új modell, az MP4/4-es érkezése. A szezonkezdet előtti utolsó európai tesztre, Imolába aztán megérkezett az autó, ahol mindenkit letaglózott. Egy ideig Gerhard Berger (Ferrari) vezette a listát, majd jött Alain Prost, aki kapásból egy másodpercet adott az osztráknak. Ez azonban még nem volt elég, hiszen Ayrton Senna még két másodpercet rápakolt az előnyre. Az eredmény? Minden idők egyik legdominánsabb teljesítményét nyújtotta ’88-ban a McLaren, a gárda 16 versenyből 15-ön győzedelmeskedett.
Prost, 2001
Azok után, hogy Alain Prost csapata pont nélkül zárta a 2000-es szezont, arra készültek, hogy a Ferrari motorjaival nagyot fognak dobbantani. Jean Alesi remek időket produkált az AP04-essel, s bár azt tagadta, hogy valami turpisságnak köszönhetően, azt elismerte, hogy általában kevés üzemanyaggal és friss gumikkal rótta a köröket. A szezon végül keserves csalódás lett a négyszeres világbajnok gárdája számára, hiszen mindössze négy pontot sikerült vele összekaparni.
Brawn, 2009
Talán minden idők egyik legsokkolóbb tesztszereplése. A Honda 2008 december 6-án bejelentette, hogy minden pénzügyi forrást megvon F1-es csapatától, és több mint két hónapig folyamatos létbizonytalanságban működött a brackley-i, név nélkül álló csapat. Márciusban aztán a csapatfőnök Ross Brawn saját képére formálta az alakulatot, megszerezte a Mercedes erőforrásait a Honda szinte teljesen elkészített 2009-es modelljébe, és napokkal az újjáformálódott alakulat bemutatása után már a legjobbnak bizonyultak a barcelonai gyakorláson. A tempó valóságosnak bizonyult: a BGP01-es a szezon első harmadában bizonyítottan a legjobb autó volt, de az évad további részében is képesek voltak olyan teljesítményre, hogy mind a gárda, mind Jenson Button behúzza a világbajnoki címet.
McLaren, 2011
Annak érdekében, hogy a Red Bull sarkára lépjenek a szezonban, McLaren radikálisan átalakított kipufogó-rendszerrel és L-alakú oldaldobozokkal alkotta meg az MP4-26-os modellt. Az autó azonban sebesség és megbízhatóság tekintetében is elmaradt a várttól, ezért Wokingban visszatértek a hagyományos kipufogó-megoldáshoz. A taktika bevált: bár nem álltak harcban a vb-címért, a McLaren a szezon második legjobb csapata lett a Red Bull mögött, hat győzelemmel.
Red Bull, 2014
Hihetetlen, de már két éve annak, hogy az azt megelőző négy szezont uraló Red Bull totális csődjével kezdődött a tesztszezon. Az első kollektív gyakorláson Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo összesen 21 kört tudott kipréselni az RB10-esből a négy nap során, a legkevesebbet az egész mezőnyből. Nem véletlen, hogy az új autó nevét angolul kiolvasva (Red Bull are beaten – „a Red Bullt legyőzték”) sokan hamar „megtalálták”a hibák okát. A kárörvendők nem tévedtek nagyot, a Red Bull egy percig sem tudta felvenni a versenyt az első erővé váló Mercedesszel, Daniel Ricciardo három győzelmét is csak akkor tudta megszerezni, amikor közbejött valamilyen gikszer a csillagosoknál.