Válogatásunkban az idén készült legszebb, és legjellegzetesebb F1-es fotókat gyűjtöttük össze, a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjtól az évad végére pontot tevő Abu Dhabi versenyig.
Az év F1-es képei 2015-ben – 1. rész
Kevés olyan kép született az idei F1-es szezonról, mely ilyen hűen ábrázolta volna egy csapat szezonját. A Magyar Nagydíj időmérő edzésén Fernando Alonso lerobbant McLaren-Hondáját segített visszatolni a garázsba. A Ferrarinál mindig “180 %-on” teljesítő spanyol szélmalomharcának is lehetne nevezni 2015-öt, de alig több, mint 24 órával a kép elkészülte után már ő és a McLaren is szezonbeli legjobbját ünnepelhette 5. helyével.
Síri csend a Hungaroringen: a 2014-es Japán Nagydíjon súlyos fejsérülést szenvedett Jules Bianchi kilenc hónapnyi küzdelem után, egy héttel a Magyar Nagydíj előtt életét vesztette Nizzában – a sportágat megrázta, hogy 1994 után ismét halálos baleset történt F1-es pályán, de a francia elvesztése újabb löketet adott a biztonsági fejlesztéseknek.
A hungaroringi forduló a szomorú kezdet után az évad egyik legváltozatosabb versenyét hozta: a két Mercedes csak esett-kelt, Nico Rosbergnek pedig hiába lett volna esélye sok pontot hozni Lewis Hamiltonon, verseny végi defektje miatt négy pontos veszteséggel távozott Magyarországról.
Lewis Hamilton hibái, és Nico Rosberg defektje miatt a szezon legfucsább dobogója alakult ki Mogyoródon: Sebastian Vettel és Kimi Raikkönen már a rajtnál lelépte a két Mercedest, a finnt viszont műszaki hiba fektette két vállra. A német ezt követően zavartalanul autózott a célig, második győzelmét szerezve a szezonban, de a Red Bullnak is legjobbkor, a motordráma kellős közepén jött a kettős dobogó – Danyiil Kvjat először állhatott pódiumra a Forma-1-ben.
A Red Bull-család sikerét tetézve, az évad felfedezettje, Max Verstappen negyedik helyen vitte célba a Toro Rossót, eredményét pedig szezon végén, Austinban is megismételte. A holland tornádóként söpört végig az F1-en, 17 éves kora ellenére komoly fegyelmezettségről tett tanúbizonyságot, nem mellesleg az év legszebb előzései is a nevéhez fűződtek – a Red Bull megtalálta az új Sebastian Vettelt?
A nyári szünetet követően minden visszaállt a normális kerékvágásba, hiszen a Mercedes kettős győzelmet aratott, az üldözőboly azonban felkavarodott: a Lotus anyagi nehézségei, és az ebből fakadóan fejlesztés nélkül maradt autója ellenére dobogóra juttatta Romain Grosjeant, akit egy hónappal később a 2016-os mezőny újonca, a Haas igazolt le első pilótájaként. A Lotust december elején hivatalosan is átvette a Renault, a bizonytalan hónapokban viszont életmentő volt az az energia, amit a francia spái dobogójából nyertek Enstone-ban.
Lewis Hamilton felturbózott V6-osának köszönhetően földbe döngölte ellenfeleit Monzában, ráadásul Nico Rosberg egyetlen ponttal sem gazdagodott – ám nem volt olyan sima a győzelme, hiszen a verseny után Damoklész kardja lógott a Mercedes felett, a szabályostól eltérő guminyomás-értékek miatt.
A verseny, ahol senki sem tudta, miért esett vissza a Mercedes: Szingapúrban a Ferrari és a Red Bull is átugrotta a brackley-i alakulatot, Sebastian Vettel pedig remekbe szabott győzelmet szerzett. Nico Rosberg negyedik hellyel próbálta menteni a menthetőt, miután Lewis Hamilton a hajtáslánc hibája miatt volt kénytelen kiállni a futamból.
A villanyfényes verseny első biztonsági autós fázisát Felipe Massa és Nico Hülkenberg balesete okozta, amikor a német ráhúzta auóját a bokszból kihajtó Williams-pilótára. Hülkenberg a szezon második felében egyértelműen alulmaradt Sergio Perezzel szemben, Szingapúr után pedig Szocsiban és Austinban is saját hibája miatt kellett feladnia a versenyt.
“GP2-es motor” – a szezon egyik legmókásabb rádióüzenetét Fernando Alonso szolgáltatta Japánban, amikor ellenfelei ott előzték, ahol tudták, ő pedig az erőtlen hajtómű miatt nem tudott védekezni ellenük – mitagadás, nem lettünk volna a Honda főnökeinek helyében a gyártó hazai pályáján…
Igen, az egy F1-es autó a gumibálák alatt – bár voltak félelmetesebb bukások az idényben (Perez a Hungaroringen vagy Kvjat Suzukában), Carlos Sainz Szocsiban történt bukásától mindenkit kirázott a hideg. Nem a látvány miatt, hanem hogy hosszú ideig nem kaptunk hírt a spanyol újonc állapotáról, miután nyílegyenesen fúródott a Tecpro-fal alá az időmérő edzésen – de a biztonságért felelős eszközök megtették a hatásukat, Sainz pedig egy nappal később már ott állt a második Orosz Nagydíj rajtjánál.
Sergio Perez usánkára cserélte sombreróját Szocsiban, hiszen remek harmadik hellyel koronázta meg második félévét az Orosz Nagydíj végén. Bár a papírforma nem neki kedvezett, az utolsó körben Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas ütközése után csak célba kellett terelgetnie Force Indiáját – ez azonban semmit sem vont le teljesítménye értékből.
Amerikai Egyesült Álmok: nyolc év után végre ismét amerikai pilótát köszönthetett a Forma-1 Alexander Rossi személyében, aki Szingapúrban ejtette meg debütálását Roberto Merhi helyén a Manornál. Csapata hazai nagydíján a csillagos-sávos lobogó színeire festett hátsó szárnnyal lepte meg az év végén GP2 ezüstfiújává váló pilótát.
Legyen tánc! Kis túlzással a szezon legjobb időmérőjét hozta az USA Nagydíj – a hétvége háromnegyedére a Mexikót fenyegető, de Texast is elérő Patricia hurrikán nyomta rá a bélyegét. Az eredmény: egy törölt és két limitált szabadedzés, bohóckodás a három órásra nyújtott, majd elhalasztott időmérő alatt, majd törölt Q3. Szombaton néhány csapat jobbnál jobb produkciókkal próbálta meg szórakoztatni a helyszínen lévő közönséget, valamint a tévénézőket: a képzeletbeli versenyt a Red Bull nyerte, miután Daniel Riccardo Danyiil Kvjattal perdült táncra, a Toro Rosso pilótái pedig édesapjuknak adták át autóik kormányát.
Egy koccanás, melynek nagyobb volt a füstje, mint a lángja: Lewis Hamilton kemény manőverrel szúrta be autóját a pole-t megszerző Nico Rosberg mellé az austini rajt után, melyet a német pilóta szóvá is tett a verseny után. A pályán zajló küzdelmektől azonban többen beszéltek az úgynevezett “sapkagate”-ről: a brit pilóta a pódiumceremónia előtt hanyagul dobta Rosberg felé a második helyezettnek járól pirellis sapkát, aki nem volt rest, és azonnal visszahajította azt.
Az eső ugyan tönkretette az austini hétvége nagy részét, de végül ennek köszönhettük, hogy az év egyik legjobb versenyét láthattuk a COTA-n. A nedves pályán a Red Bull gyorsabbnak bizonyult a Mercedesnél, de száraz körülmények között már esélyük sem volt – a Milton Keynes-iek ekkor voltak legközelebb a győzelemhez az ínséges 2015-ös esztendőben.
Megvan a harmadik! Lewis Hamilton sokkal simábban húzta be a 2015-ös szezon bajnoki címét, mint a 2014-est, köszönhetően annak, hogy Nico Rosberg egyszerűen nem tudott felnőni hozzá az évad nagy részében – ennek köszönhetően a brit már három fordulóval a zárás előtt, Austinban behúzta harmadik titulusát.
Bár a bajnoki cím eldőlt, a szezon fénypontjai közé tartozott az 1992 után visszatérő Mexikói Nagydíj: a tömött lelátóknak köszönhetően egész hétvégén már-már ismeretlen hagulat járta át az F1-et – nem véletlen, hogy az FIA év végi díjkiosztóján a mexikóiak kapták az évad legjobban megrendezett versenye díját.
Nincs ki a négy kerék: Kimi Raikkönen Szocsi után Mexikóban is összetűzésbe keveredett honfitársával, Valtteri Bottasszal, majd kihangsúlyozta, hogy semmiféle finn házibajnokságként nem tekint párharcukra, hiszen minden ellenfelét azonos módon kezeli.
A Ferrari tragikus mexikói versenyére Sebastian Vettel tette fel a pontot, aki miután a rajtnál koccant Daniel Ricciardóval, és a mezőny végére esett defektje miatt, az 50. körben saját hibájából csúszott ki a pályáról, és törte össze az SF15-T-t. A Ferrari mindkét pilótáját a 2006-os Ausztrál Nagydíj óta először rangsorolták kiesőként.
Süt a nap, nehogy szomorú légy: Fernando Alonso az Emberek klasszikusát is dalolhatta volna a Brazil Nagydíj időmérője alatt, hiszen miután sokdszor is megadta magát alatta autója, fogott egy kempingszéket, és abból nézte a kvalifikációt, időközben pedig arcát melengette a brazil napsütésben. Alonso mutatványát pillanatok alatt felkapta az internet, sőt, pálya menti ücsörgése még az FIA hivatalos szezonösszefoglalójába is belekerült.
Még egy a végére: Nico Rosberg mini-világbajnokságnak nevezte a szezon utolsó három versenyét, melyet, ha úgy vesszük, meg is nyert. A német pilóta pole-ból rajtolva nyerte mindhárom futamot, nyitva hagyva a kérdést a holtszezonra: ő tudott egy szintet lépni, vagy Lewis Hamilton veszítette el motivációját a világbajnoki cím után?