A Magyar Nagydíjon a Pirelli tartotta vissza a nekik szánt gumikat majdnem a szabadedzés rajtjáig, később egy erőátvitellel foglalkozó beszállítójuk perelte be őket tartozásaik miatt. A hírek szerint a dolgozók augusztusi bérét Bernie Ecclestone fizette ki, miután a csapat és Pastor Maldonado jövője kapcsán meglévő bizonytalanság miatt a PDVSA pénzei egyelőre nem állnak rendelkezésükre. A forráshiány miatt állítólag csupán három váltóból gazdálkodhatnak egész évben, melyeket inkább megjavítanak, csak hogy ne kelljen újakat venniük – évközi fejlesztésük pedig jelentősen lelassult az új elemek gyártásának költségei miatt. Valamint mert tulajdonosaik a pletykák szerint már nemigen kívánnak költeni rájuk a Renault csapatátvétele előtt pár hónappal.
Nincs könnyű helyzetben a szebb napokat is látott Lotus mostanság, a Belga Nagydíj idején ráadásul újabb problémával kellett szembesülniük: volt tesztversenyzőjük, Charles Pic kártérítési pert indított ellenük, minek következtében előbb a spái, majd a monzai szereplésük is rövid időre bizonytalanná vált. Romain Grosjean tán még az utolsó pezsgőcseppeket sem spriccelte ki a harmadik helyéért járó üvegből, a végrehajtók máris megjelentek az arany-feketék garázsánál, hogy lefoglalják autóikat és felszerelésüket – mintegy a majdani kártérítés zálogaként. A csapat három nap várakozás után végül mégis távozhatott az előző verseny helyszínéről, és bár Monzába időben megérkeztek, egyes hírek szerint továbbra is ott lebeg a fejük fölött a csődeljárás lehetősége is.
Federico Gastaldi csapatfőnök a Speedweeknek adott interjújában részletesen beszélt a mögöttük hagyott hetek megpróbáltatásairól – s elárulta, még mindig nem látják a fényt az alagút végén. Az első kérdésre, mivel töltötte a nyári szünetet, a csapatfőnök azonnal sokatmondó választ adott. „Nem volt szabadságom. Szerettem volna hosszabb időre elvonulni, de végül három napot tudtam csak otthon, Argentínában tölteni a családommal. Aztán csörgött a telefon, és vissza kellett repülnöm. A következő életemben nem akarok egyetlen telefonhívást sem kapni…”
A szakember elmondta, spái kálváriájuk még a versenyhétvége előtt vette kezdetét. „Csütörtökön jött pár ember a motorhome-unkba, és megkérdezték, hol vannak az illetékesek. Én voltam az. Ezzel kezdődött az egész jogi procedúra, ami végül egyhetes késést eredményezett. A futam után még Spában maradtunk, hogy megoldást találjunk a problémára. Bizonyos dolgokat nem lehet felgyorsítani. Mindkét fél elvégezte a maga dolgát, és most itt vagyunk Monzában.”
Gastaldi azonban elárulta, valójában még távolról sem oldódtak meg a jogi ellentétek. „Még nincs vége az egyeztetésnek, még akár hetekig, hónapokig is eltarthat, mire a bíróság lezárja az ügyet. Nem számítottunk a perre, és a viszály olyasmiről folyik, ami valójában nem is a mi felelősségünk. Ezért sem láttuk, hogy ez lesz, teljes sokként ért minket, amikor meghallottuk, miről is van szó. El lehet képzelni: közel két év után először dobogós helyezést szereztünk, aztán a verseny után azonnal e helyzet kapcsán kellett összeülnünk. Emberek vagyunk, és eléggé igazságtalannak és őrületnek tartom ezt az egészet. Nem számoltam azzal, hogy a személy, akinek ezt az egész problémát köszönhetjük, egész héten fel sem veszi a telefont, amikor hívom, aztán két perccel a verseny rajtja előtt mégis hív, és bocsánatot kér” – bírálta Picéket az argentin.
Majd elárulta, már aludni sem igazán tud mostanság a nehézségek miatt. „Valójában nagyon csalódott vagyok. Nagyon sokat utaztam, ilyenkor az ember amúgy sem alszik jól, de valójában a spái események miatt nem tudok már nyugodtan aludni éjszakánként. Rendkívül idegőrlő és igazságtalan. A legjobban pedig amiatt csalódtam, hogy bizonyos emberek negatívan számolnak be a dolgokról, amikről valójában sejtésük sincs. Nagyon sok mindent hozzáköltöttek! Egyesek nem veszik észre, milyen károkat okoztak ezzel – annak az 550 családnak is, amelynek tagjai Enstone-ban nekünk dolgoznak.”
„Egyszerűen sem a versenyzőinket, sem a csapat többi tagját nem tisztelik. Egyesek a paddockban csak vért akarnak látni, a sportról pedig eszük ágában sincs írni. Nem veszik észre, milyen károkat okoznak a csapatnak, a dolgozóinknak, a családjuknak. Volt, aki tizennyolc órás úttal jutott el idáig. Aztán egész nap dolgoznia kellett, hogy felállítsa a berendezést a boxutcában és mindent előkészítsen. Ez egyfajta láncreakció: az alkalmazottaink természetesen bizonytalanok, akárcsak a szponzoraink. Nem tudják, mit kéne tenniük, és ez az egész őrület csak megy tovább. Eltart majd egy ideig, mire minden helyre kerül” – mondta keserűen Gastaldi.
Csapata kálváriája a legkönnyebben a Renault érkezésével, s az enstone-i istálló gyári csapattá alakulásával oldódhatna meg. Ezzel kapcsolatban új hírek azonban továbbra sem érkeztek – s egyelőre az sem biztos, hogy a franciák 2016-ban valóban újra önálló alakulatként vesznek részt a bajnokságban.