F1
2016. szeptember 8. csütörtök, 12:29
Szerző: Gellérfi-Csizmadia Gergő
Idén nyáron felmerült, hogy a WTCC-hez hasonlóan az F1-ben is létrehoznának egy külön bajnoki értékelést a kisebb csapatok számára – megnéztük, hogy állna idén ez a különleges pontverseny.
A kiszivárgott hírek szerint a nyár folyamán a Stratégiai Csoport egyik ülésén felmerült, hogy a világbajnokságok mellett külön pontversenyeket hoznának létre a privát, illetve a kisebb csapatok számára, ezzel is javítva a nehezebb helyzetben lévő istállók pozícióját. Az elképzelést végül elvetették, mi viszont most eljátszottunk a gondolattal, hogy nézne ki a másodosztályú bajnokság az idei Formula-1-es szezonban.
Mivel arról nincs információnk, hogy az idén felmerült elképzelés szerint pontosan mely csapatok alkotnák a „B-kategóriát”, kénytelenek voltunk mi meghúzni a vonalat: ebben a külön értékelésben a három gyári csapat, a Mercedes, a Ferrari és a Renault mellett a szoros gyári kapcsolat miatt nem vehetne részt a McLaren-Honda, illetve az elmúlt évek eredményei alapján a Red Bull csapata. A mezőnyt tehát a Williams, a Force India, a Haas, a Toro Rosso, a Sauber és a Manor alkotja a mi értékelésünkben.
Ezt a különbajnokságot jelenleg Valtteri Bottas vezeti, méghozzá fölényesen, hiszen az eddigi 14 futamon négy győzelmet és kilenc dobogót szerzett, a negyedik helynél hátrébb (egészen pontosan a hatodikon) pedig csak kétszer végzett. Az egyetlen, aki még befoghatja őt, a három győzelemmel és hét dobogóval rendelkező Sergio Perez, akinek lemaradása jelenleg 39 pont – ők ketten egyébként az összes idei futamon pontokkal gazdagodtak. Rajtuk kívül Hülkenberg (2), Massa (2), Grosjean (2) és Sainz tudott még „privát-győzelmet” szerezni idén, s a dobogós helyeken is az említett hat pilóta osztozott, Verstappennel kiegészülve, aki az év első négy versenyén volt értékelhető ebben a pontversenyben – még a Toro Rosso tagjaként.
A hagyományos pontversenyhez képest a két nagy nyertes Gutierrez és Nasr lenne: előbbi simán tartja 7. helyét a privát értékelésben, a valódi bajnoksághoz képest nemcsak Wehrleint előzve meg, de egyúttal több pontot is gyűjtve, mint a második számú Toro Rosso két versenyzője, Verstappen és Kvjat összeadva, míg utóbbi a valódi értékelésben csak Haryantót és Ocont előzi meg, itt viszont a 8. helyen áll.
Ami a csapatokat illeti, itt a Manor a legnagyobb vesztes, hiszen míg az első négy helyezett ugyanabban a sorrendben áll az alternatív értékelésben is, mint a valódi konstruktőri pontversenyben (tegyük hozzá, a Haas jóval közelebb van a Toro Rossóhoz), addig a Wehrlein pontjának köszönhetően a Sauber előtt álló kiscsapat ebben az értékelésben simán utolsó.
A Formula-1 történetében egyébként egy ízben már rendeztek külön bajnokságot a bajnokságon belül: a Jim Clark- és a Colin Chapman-trófeát a legjobb szívómotoros pilóták, illetve csapatok számára az 1987-es szezonban – akkor egy jelenlegi pilóta édesapja, illetve a mai Mercedes-csapat őse nyert, erről részletesebben itt írtunk.