A világ legnagyobb amatőr autóversenyeként számon tartott Budapest-Bamako 2010-ben új útvonalakon szeli át a Szaharát és Nyugat-Afrikát. A cél ismét Bamako, de a budapesti rajt jelenleg kétséges. Budapest Közgyűlése elfogadta az úgynevezett szmog rendeletet, (69/2008. (XII. 10.)) amely nem teszi lehetővé, hogy a futam Budapestről induljon.
A járművek egy része nem felel meg a rendelet által előírt követelményeknek. -Vagy a rendelet feloldását kell kérnünk az illetékes hatóságoktól, vagy valamelyik vidéki városba kell áttelepítenünk az esemény rajtját- – nyilatkozta Polgár Tamás, futamigazgató. A budapesti rajt eddig is aránytalanul nagy költségeket rótt a szervezőkre.
A verseny és kaland kategóriában induló járművek két egymástól különböző útvonalon teljesítik a távot. A verseny kategória 8500 kilométer, míg az egyszerűbb kaland kategória 8283 kilométer lesz a 2010-es futamon. Mindkét útvonal káprázatos helyekre juttatja el az indulókat. A verseny útvonalon 2010-ben is a vezetéstechnika, a kitartás és a navigációs kézség játssza majd a főszerepet.
Marokkóban a versenyzőknek meg kell birkózniuk a Szarhró hegység sziklás és időnként havas bérceivel, a zagórai kősivataggal és a futam történetében először az Iriki sóstón is át kell majd vágniuk. Az eddigi Bamakók történetében soha nem látott Mhamid-Assa és Assa-Laayoune etapok, hosszú kemény sivatagi autózást ígérnek az indulóknak. -Az útvonalat úgy próbáltuk megtervezni, hogy gyors, technikás, embert próbáló és lenyűgöző szakaszok váltogassák egymást- – mondta Polgár András, a futam társ-igazgatója.
Mauritániában a csapatok visszatérnek a következő futamon a Banc D’Arguin Nemzeti Park félelmetes dűnéi közé, hogy a B2 Beachen töltsék az éjszakát. -A Budapest-Bamakoról nevezték el Mauritániában ezt a tengerparti plázst B2 Beachnek. Ma már térképek is így jelölik ezt a pontot- – nyilatkozta Villám Géza a futam alapítója. A Nbeika-Kiffa szakasz és a Kiffa-Ayoun Al Atrous etapok klasszikus szaharai autózást és idegőrlő pillanatokat tartogatnak a futam résztvevőinek.
A Mali szakasz nagy meglepetése és újdonsága Djenné érintése lesz. Nem lesz könnyű eljutni ide, hiszen a csapatoknak át kell kelniük Nyugat-Afrika legnagyobb folyóján, a Nigeren. A nehézséget az jelenti, hogy a környéken egyetlen híd sincs. A futam először halad át Djennén, amely az ENSZ Világ Örökség része. Itt található a világ legnagyobb sárból készült mecsete. Az impozáns épület előtt lesz a rally egyik leglátványosabb ellenőrző pontja.
A kaland kategóriában indulók pedig egy Mali segély szervezet jóvoltából Diema környékén apró mali falvakban tölthetik az éjszakát, ahol karitatív feladatok várnak rájuk.
A 2010. január 16-án rajtoló és 17 napig tartó futamra eddig 175 csapat nevezett be 32 különböző országból. -Reméljük, hogy minden eddiginél izgalmasabb és lenyűgözőbb lesz az 5. Budapest-Bamako- – tette hozzá Polgár András.
A kaland kategória útvonala:
1. nap: Budapest – Brescia 858 km
2. nap: Brescia – Perpignan 877 km
3. nap: Perpignan – Almeria 990 km
4. nap: Nador – Merzouga 701 km
5. nap: Merzouga – Zagora 329 km
6. nap: Zagora – Tata 276 km
7. nap: Tata – Tatouine 481 km
8. nap: Tatouine – Laayoune 538 km
9. nap: Laayoune – Dakhla (TOC) 539 km
10. nap: Dakhla (TOC) – Nouadhibou 375 km
11. nap: Naouadhibou – B2 Beach 315 km
12. nap: B2 Beach – Nouakchott 150 km
13. nap: Nouakchott – Kiffa 607 km
14. nap: Kiffa – Gouray 200 km
15. nap: Gouray – Kayes 320 km
16. nap: Kayes – Diema 384 km
17. nap: Diema – Bamako 343 km
TOTAL: 8283 km
A verseny kategória útvonala:
1. nap: Budapest – Brescia 858 km
2. nap: Brescia – Perpignan 877 km
3. nap: Perpignan – Almeria 990 km
4. nap: Nador – Tinerhir 692 km
5. nap: Tinerhir – Mhamid 370 km
6. nap: Mhamid – Assa 520 km
7. nap: Assa – Laayoune 550 km
8. nap: Laayoune – Dakhla (TOC) 539 km
9. nap: Dakhla (TOC) – Bou Lanouar 380 km
10. nap: Bou Lanouar – B2 Beach 280 km
11. nap: B2 Beach – Nbeika 516 km
12. nap: Nbeika – Kiffa 442 km
13. nap: Kiffa – Kiffa pihenőnap/szerelő nap
14. nap: Kiffa – Ayoun el Atrous 280 km
15. nap: Ayoun el Atrous – Sokolo 510 km
16. nap: Sokolo – Katiena 380 km
17. nap: Katiena – Bamako 322 km
TOTAL: 8507 km
XLsport – Bamako Iroda