Durrdefekt: Megvan a Pirelli vizsgálatának első eredménye – Hamilton nem nyugodt

Nico Rosberg első gumija a bukás után (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Nico Rosberg első gumija a bukás után (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Nem volt hátra már fél óra a Belga Nagydíj péntek délutáni második szabadedzéséből, amikor a nap legjobb idejét autózó Nico Rosberg lágy gumis hosszú etapjának 11. körében a Blanchimont-kanyarban 306 km/órás tempónál defektet kapott. Noha a német elmondása szerint a jobb hátsó előjel nélkül robbant fel, a visszajátszások igazolták, hogy már a kör elején nem stimmelt valami a kérdéses abronccsal: arról egy gumicafat kezdett lebomlani.

Miután Rosberg autóját a boxba, a Pirelli azonnal összegyűjtötte a gumi maradványait, s megkezdte az alapos elemzését. Az Auto Motor und Sport első információi szerint az olaszok hamar kizárták azt a teóriát, mely szerint a gumi sérülését az Eau Rouge új kerékvetői okozták. „A jobboldali gumival egyáltalán rá sem hajtott arra” – mondta egyik mérnökük. Paul Hembery sportigazgató pedig hozzátette: „Ahhoz, hogy ott lyuk keletkezzen a gumiban, komoly energiára lenne szükség.”

A videofelvételből kiderült, hogy a gumihiba a négyes kanyarban keletkezett, azaz az Eau Rouge után. Az is látható rajta, hogy a gumi alaprétegének egy darabja került felszínre, mely aztán ott pörgött a keréken. A Mercedes mérnökei szerint a felületleválásnak ugyanakkor nem voltak jelei. „A guminyomás nem csökkent, a gumi hőmérséklete sem esett. Máskülönben megállítottuk volna Nicót” – mondta egyikük. „Ha láthattuk volna az élő képet, akkor még lett volna esélyünk figyelmeztetni őt.”

Noha a Mercedes első gyanúja szerint a Pirelli szerkezeti hibája vezethetett a balesethez, a gyártó az éjszaka folyamán elvégzett elemzései során mégis azt állapította meg, hogy külső tárgy okozta a bajt – hogy pontosan mi, egyelőre nem derült ki. Adam Cooper beszámolója szerint a gyártó mérnökei ugyanakkor alaposan át fogják vizsgálni a pályát is, hogy nyomra bukkanjanak. „Nincs bizonyítékunk arra, hogy gond lett volna a gumi szerkezetével” – nyilatkozta a szakírónak a Pirelli szóvivője. „És nagyon erős a gyanúnk, hogy minden egy külső forrás által keletkezett vágásnak köszönhető. De szinte lehetetlen meghatározni, pontosan minek is. Az egész pályát is átvizsgáljuk, amit már a múltban is megtettünk párszor, hogy lássuk, vannak-e bizonyos fémdarabok a rázóköveken. Semmi jele nem volt annak még a második edzés előtt sem, hogy bármivel is gond lenne. Szombaton kapunk végső eredményt, de semmi sem utal arra, hogy a gumit extra terhelés érte, vagy bármiféle hibája is lett volna.”

A Pirelli nem őriz szép emlékeket a hasonló felületleválós gumihibákról – 2013-ban számos alkalommal láthattunk ilyesmit (Silverstone-ban egy versenyen többet is), melyek miatt később a szerkezeten is változtattak. Most valamennyi abroncsukat megvizsgálták, és hasonló hiba nyomát sehol sem találták, így nem tartanak az akkor történtek megismétlődésétől sem.

A paddockban ugyanakkor nem mindenki nyugodt. Az érintett Nico Rosberg például kiemelte, mennyire fontos lenne pontos magyarázatot kapni a defektjére. „Jó lenne tudni, mi történt. Spa az utolsó hely, ahol gumihibára vágysz. Van itt pár kanyar, ahol nem szívesen repülnék ki…” – fogalmazott a pénteki esetével szerencsés német.

Csapattársa a leintést követően még nem igazán aggódott a történtek miatt. „Nem volt szép, ami Nicóval történt, de tudom, hogy a Pirelli és a csapat kielemzik a történteket. Nem aggódom tehát. Ha a határon autózol, bíznod kell a gumiban és az autóban” – nyilatkozta Lewis Hamilton. A BBC szerint a brit címvédő a pénteki versenyzői értekezleten ugyanakkor már aggályainak adott hangot a Pirelli abroncsaival szemben. A gyártót az FIA versenyigazgatójának, Charlie Whitingnak kellett védelmébe vennie, aki kiemelte, 2013 óta rengeteget fejlődött az abroncsok biztonsága.

Forrás: www.telesport.hu – RSS