A csapat műveleti mérnöke, Alan Permane korábban úgy fogalmazott, gazdasági szempontból az idei a Lotus legnehezebb éve; kijelentése talán senkit sem lepett meg, hiszen folyamatosan olvashatunk az egylet anyagi gondjairól. Legutóbb például felmerült, hogy az arany-feketék – több beszállító mellett – a Toyotának is tartoznak, egy, a korábbi tesztversenyzőjük által indított bírósági eljárás miatt pedig csak négy nappal a leintés után hagyhatták el a Belga Nagydíj helyszínét.
Akkor úgy tűnt, nincs akadálya annak, hogy a csapat részt vegyen az olasz futamon, a Times tudósítója, Kevin Eason viszont legutóbbi cikkében arról ír, továbbra is számolni kell azzal, hogy a Lotus nem lehet ott Monzában; igaz az arany-feketék szóvivője nemrég úgy fogalmazott, az egylet irányítása alatt tartja a dolgokat. Helyzetüket – még ha csak ideiglenesen is, de – könnyítheti, hogy a napokban Ecclestone is a segítségükre sietett, a Times ugyanis kiderítette, hogy a brit üzletember fizette ki a dolgozók augusztusi bérét (ez egyébként nem idegen a 84 éves sportvezetőtől).
„Úgy gondoltam, kifizetem az ott dolgozók bérét, hogy megbizonyosodhassunk arról, minden rendben lesz, és a csapat legalább elutazhat Belgiumba, és remélhetőleg Olaszországba is” – ismerte el később a FOM első embere. Noha Ecclestone nagylelkűsége segített az alakulaton, a Lotusnak hosszabb távon a Renault-szerződés aláírására is szüksége lesz; így látja ezt „jótevőjük is”. „De természetesen szükségük lesz arra, hogy előrelépéseket érjenek el a Renault-val, hogy tényleg minden rendben legyen” – tette egyértelművé a kereskedelmi jogok birtokosa.
A legtöbb forrás szerint hamarosan megszülethet az egyezség, azaz a Renault visszavásárolhatja korábbi alakulatát, hogy ismét gyári szinten képviselje magát a királykategóriában. Az ismert Forma-1-es szakíró, Joe Saward viszont úgy tudja, a franciák még nem tettek konkrét ajánlatot a csapatért (ez persze nem zárja ki, hogy a jövőben tenni fognak), a végső megállapodásra pedig a különböző jogi ügyek végkimenetele is hatással lehet, akárcsak az istálló tartozásai.
Saward megemlíti, a Renault érkezését Ecclestone is várja és támogatja, de nemcsak azért, mert a franciák segítségével végre biztossá válhat a Lotus jövője (azaz nem kell egy újabb csapat elvesztésétől tartani), hanem azért is, mert az egylet így felbonthatja szerződését a Mercedesszel, a felszabaduló erőforrásokat pedig a stuttgartiak adott esetben egy új partnernek, például a Red Bullnak adhatják el. A 84 éves sportember pedig örömmel látná ennek az együttműködésnek a létrejöttét, hiszen a páros reményei szerint megszorongatná a Mercedes gyári csapatát.