USA
2015. december 27. vasárnap, 20:28
Szerző: Dezső Attila, Fotó: Scott Dixon
Stefan Johansson úgy véli, hogy a világ két legnagyobb open wheel-sorozata közül az IndyCar sokkal jobb opciót nyújt a fiatal versenyzők számára az F1-nél – sőt, az egyetlen opciót.
Köztudott, hogy a Forma-1-be vezető út számtalan nehézséggel van kikövezve, ezeknek pedig elég jelentős hányadát adják az anyagiak – ha valakit nem karol fel egy csapat idejekorán, vagy nem áll tőkeerős szponzor a háta mögött, akkor szinte esélye sincs arra, hogy pusztán teljesítményének köszönhetően kapjon ülést a száguldó cirkuszban. Stefan Johansson 1983 és 1991 között versenyzett az F1-ben, idén pedig ott volt az abu dhabi szezonzárón, ahol szomorú tapasztalatokkal gazdagodott a fiatal pilóták ügyével kapcsolatban.
„Nagyon nagy dilemmáról van szó. Több menedzserrel is beszélgettem Abu Dhabiban, és az az általános vélekedés, hogy a legtöbben feladták, hogy versenyzőiket beprotezsálják a Forma-1-be. Túl sokba kerül, és egyre nehezebbé válik szponzort szerezni, a csapatoknak és a pilótáknak egyaránt. Az emberek ehelyett már arra koncentrálnak, hogy az adott pilóta a DTM-ben, vagy a sportautók között váljon profi pilótává. Szomorú, hogy még az F1 résztvevői is elismerik, hogy sokszor a legjobbak még lehetőséget sem kapnak arra, hogy autót vezessenek, nem is szólva a versenylehetőségről.”
Ebből kiindulva Johansson úgy véli, hogy az IndyCar jelenti az egyetlen opciót a fiatal pilóták számára. „Az egyetlen open wheel-széria, amely manapság számít, az az IndyCar” – hangzott a dán meglepő véleménye. „Amerikában nagyon jól ki van építve az utánpótlás rendszere, ahol az Indy Lights győztese támogatást kap ahhoz, hogy elkezdje IndyCar-karrierjét, ráadásul garantálnak neki egy ülést az Indy 500-on is.”
„Emellett a versenyzés is fantasztikus az IndyCarban” – mondta a sorozatban öt szezont lehúzó pilóta. „Minden verseny végletekig kiélezett, és senkit sem lehet leírni az utolsó bokszkiállásig. Hat versenyzőnek volt esélye a végső győzelemre a szezon végén, nem is tudok más sorozatról, ahol ennyire szoros lett volna a küzdelem. De ahogyan korábban is mondtam, az IndyCart illetően nem tudatosul az emberekben, hogy milyen nagyszerű termékük van, és nem tudják, hogyan értékesítsék azt.”